Hur mergar jag tillbaka del av hårddisk?

Permalänk

Hur mergar jag tillbaka del av hårddisk?

Vet inte hur jag har lyckats skapa en partition men har iallafall runt 600MB som jag vill "merga" tillbaka till D: Hur går jag tillväga? D: är en sekundär SSD som jag har endast för fillagring.

Permalänk

Se till så din backup är up-to-date och partitionera om; helst i form av en ”enkel”(? - engelska Basic) disk istället för dynamisk som nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SweatyLlama: Det borde bara vara att högerklicka på den lilla partitionen och välja "delete", sedan högerklickar du på din stora partition och väljer "expand".

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Finns stor risk att det var windows som skapade den extra partionen vid installationen om båda diskarna var inkopplade vid installationen.

Det är till o med mer ovanligt att windows INTE gör nåt skit med andra diskar än den man installerar windows på under installationen särskilt om den/dom andra diiskarna är oformaterade vilket i windows värld gäller dom som inte har NTFS/FAT32, dvs linux/mac/osv partioner från andra OS skiter windows ofta fullständigt i.
Även OM det är en NTFS formaterad disk som har data på den så kan windows fucka upp datan/partionerna, visserligen rätt ovanligt men det händer då o då om man läser forum/osv.

Därav är det ALLTID rekommenderat att koppla ur (dvs sata/ide kabel) alla andra hd/ssd/m.2 när man installerar windows och JA detta händer även med win10.

Nu kan det ju vara du/nån annan som ställde till det i just detta fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Windows har inga funktioner för att göra om en disk från dynamisk till standard som inte innebär att all data på disken försvinner så kopiera datan om du vill spara den och radera partitionerna och börja om mad disken och låt sedan bli att konvertera den till dynamisk om det inte är det du vill använda den som.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för era svar. Då vet jag att disken inte ska vara inkopplad när man installerar Windows.