Datorn startar ej trots allt är inkopplat?

Permalänk
Medlem

Datorn startar ej trots allt är inkopplat?

Hej!
Hjälper en vän med sin dator.
Kopplat in allt enligt konstens alla regler, startar ej. Reagerar inget.
Enda metoden jag får igång den är då jag kopplar 24Pins kontakten från den datorn över till min egna dator och sedan startar datorn via mitt chassi... då startar bägge datorerna.

Då sitter vännens CPU-ström kvar och min CPU-ström kvar i min...

Asrock Z68 Pro3m
GTX780
Cooler Master 550w

Kan det vara strömmen in till nätagget som är kaputt? För den verkar ju kunna skicka ström runt i båda datorerna enligt beskrivningen ovan.

Har dock provat att koppla mitt nätaggs 24-pin, CPU-kabel samt mitt chassis PWR-kontakt över till vännens dator och försökt starta genom mitt chassi. Men tvärdöd?!

Jag blir en aning förvirrad... hoppas ni förstår min förklaring...
Mvh

rubrik
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hej!
Hjälper en vän med sin dator.
Kopplat in allt enligt konstens alla regler, startar ej. Reagerar inget.
Enda metoden jag får igång den är då jag kopplar 24Pins kontakten från den datorn över till min egna dator och sedan startar datorn via mitt chassi... då startar bägge datorerna.

Då sitter vännens CPU-ström kvar och min CPU-ström kvar i min...

Asrock Z68 Pro3m
GTX780
Cooler Master 550w

Kan det vara strömmen in till nätagget som är kaputt? För den verkar ju kunna skicka ström runt i båda datorerna enligt beskrivningen ovan.

Har dock provat att koppla mitt nätaggs 24-pin, CPU-kabel samt mitt chassis PWR-kontakt över till vännens dator och försökt starta genom mitt chassi. Men tvärdöd?!

Jag blir en aning förvirrad... hoppas ni förstår min förklaring...
Mvh

Har ni testat att byta strömkabel mellan datorerna, den som går från väggen in nätagget, dum fråga men ni har testat att slå på av på start knappen på datorn och ni har dragit ur och satt i kablarna till 24pin från nätagget och satt i igen (om det är modulärt) har det rätt [s][/s]watt tal så det klarar driva hans dator?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Inte så att kabeln från chassit inte är inkopplat på hans moderkort, eller att den/startknappen på datorn är kapput?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Bara kollar: har nätaggen några löstagbara (modulära) kablar? (för tex SATA)
Isåfall, så har du väl inte blandat dem mellan de två datorerna hoppas jag?
Det ska man vara väldigt försiktig med då de kan vara kopplade helt annorlunda! (kan bli kortslutning)

Även kablar inom samma märke kan vara kopplade olika.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för svaren...
Nätagget är ett icke modulärt. Tydligen så ska det ha fungerat tidigare i tidigare chassi (fick nytt chassi i Julklapp)
Har dock inte testat att koppla över PWR från mitt chassi till hans dator och ha strömkabel i båda, för att mitt chassi ska agera startknapp till hans... funkar inte det så känns det som strömmen in till nätagget som felar?.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan du starta hans dator genom att kortsluta PWR med en skruvmejsel på moderkortet?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Sitter POWER_SW och de andra sladdarna verkligen rätt på moderkortet? Låter som att den signalen inte når nätagget.

Testa annars manuellt med att dra ljusgröna (vanligen) sladden på 24 pin till jord (svart vanligen) för att starta nätagget och sen starta datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@rewoX: Jag justerade rubriken på din tråd. Tänk på att inte missbruka CAPS LOCK då det lätt uppfattas som skrikigt.

Problemet som du beskriver tyder på en trasig startknapp. Testa att koppla tillbaka allt och starta datorn genom att kortsluta de två pinnarna på moderkortet som är till för startknappen med ett par nycklar eller en skruvmejsel eller liknande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Kan du starta hans dator genom att kortsluta PWR med en skruvmejsel på moderkortet?

Skrivet av DavidtheDoom:

@rewoX: Jag justerade rubriken på din tråd. Tänk på att inte missbruka CAPS LOCK då det lätt uppfattas som skrikigt.

Problemet som du beskriver tyder på en trasig startknapp. Testa att koppla tillbaka allt och starta datorn genom att kortsluta de två pinnarna på moderkortet som är till för startknappen med ett par nycklar eller en skruvmejsel eller liknande.

Har aldrig tänkt på att man kan göra så, men ska absolut prova det då jag kommer hem!

Chassit är ett Aerocool Shard TG

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte lyckats få igång den genom att sätta en mejsel på plus&minus på moderkortet. Dom enligt rödmarkerade på bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade att koppla chassits PWR kabel till min dators moderkort och min dator gick att starta, så chassit är inte felet då... måste vara nätagget som är kaputt, inte ett liv i det... eller jo, den ger ifrån sig ett "svagt spoltjut"/frekvensljudliknande typ...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade att bygla mellan grön o svart och då starta PSUn... alltså, kan det vara moderkortet som är paj?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft en dator med samma problem tidigare, den gången drog jag reset-knappen till att istället koppla grön till svart på 24-pin så när man startade från helt av fick man trycka på båda (reset knappen används inte så flitigt av mig så en ok kompromiss)

Skickades från m.sweclockers.com