Äldre 120hz skärm (DVI) + 2070 super (saknar DVI) Hur löser jag 120hz?

Permalänk

Äldre 120hz skärm (DVI) + 2070 super (saknar DVI) Hur löser jag 120hz?

Hej kära Sweclockare, jag söker forumets gemensamma kunskap för att lösa mitt dilemma.
Jag satte precis ihop ett nytt datorbygge med grafikkortet "Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER Windforce OC 8GB".
Att kortet skulle sakna DVI port var ingenting jag förväntade mig. Problematiken ligger därmed att jag inte kan använda mig utav DVI för att komma upp i 120hz.

Finns det något annat sett att lösa detta på?
Kortet har displayport, så jag funderar på om displayport till DVI kabel för skärmen skulle funka?

Uppskattar hjälpen.

Mvh
Björklund

Permalänk
Hedersmedlem

@Björklund: Vad är det för skärm du har? Det korta svaret är tyvärr att "det gör du inte". Skärmgurun @Laxpudding har grundligt gått igenom problemet här: #17638968 Du är långt ifrån den första som upptäcker det här problemet och det finns inget enkelt eller billigt sätt att lösa det på.

Permalänk

@Björklund: Det går tyvärr inte att lösa. en Kabel med Dvi -> DP funkar inte. Du behöver tyvärr en ny skärm.
Du kan om du vill köpa en speciell typ av adapter som kan dra DVi -> DP men dessa kostar typ 3000kr. Så lika bra att köpa en ny skärm med DP. Du kan också köpa de specialgjorda nyare korten som ahr DVI på sig. Detta är dock inte standard