Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubiquiti kameror och AP utomhus

Hej,
Köpte en Ubiquiti EdgeRouter X SFP i förra veckan och fick lite blodad tand. Är relativ novis på nätverk men efter att ha dragit kabel genom vårt gamla stockhus i helgen tänkte jag, varför stoppa nu! Har varit på jakt efter övervakningskameror länge samt en wifi accesspunkt som kan monteras utomhus.

Plockade ihop följande kundvagn på inet för att kanske kunna lösa ovan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13244528

Min tanke är att montera Nanoswitchen utomhus och förse den med PoE från routern. Från Nanoswitchen kopplar jag på Unifi Pron och två kameror (exempelvis https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4644727).

I mitt nätverk installerar jag Cloud Keyn för att spela in och ge åtkomst till kamerorna utifrån.

Är det något jag missar, behöver komplettera med? Tankar eller förbättringar?
Mvh

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

switchen kan bara mata 3 x 24v passiv. UAP-PRO drivs enbart av 48v passive eller aktiv (vanlig poe).
Enda alternativet tror jag är UAP-AC-Mesh, den heter mesh men är stort sett samma som uap-ac-lite fast väderskyddad.

24v används nästan bara av ubiquiti så du blir låst till deras system, så du måste nog tänka om.
Deras kameror kräver också en NVR, antigen deras gamla NVR med unifi video, eller deras nya cloudkey-gen2 som har unifi protect..

Permalänk
Medlem

@boibo: tack för input! Skall se över APn. Inga problem att låsa mig till ett system, föredrar det, och då tycker jag Ubiquiti erbjuder största bredden på produkter.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

När det gäller utomhus installationer så är det viktigaste att man inte monterar dessa så de blir direkt utsatta för elementen.

Dvs montera gärna någon form av skydd mot sol,vind och vatten. De är designade för indirekt kontakt med väder.

Som tidigare nämnts här så är Ac Pro en ap som har stöd för 802.3af PoE och 802.3af PoE+ som är 48v POE

så antingen får du hitta någonstans att montera en POE injector eller så får du montera en sådan här inomhus https://www.inet.se/produkt/5480018/ubiquiti-unifi-switch-8p-...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Protectera AB

För de allra flesta är AC-Mesh tillräcklig. Byt bara ut pro mot mesh och du har en bra lösning. Jag har iof fått problem att kraftmata en nanoswitch och tre kameror med x sfp, men isf får du sätta en poe injector mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

@Donkey: Tack för bra input! Jag har en sådanhär liggandes, https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/t...
Den verkar ge rätt PoE, 802.3af. Om jag matar enheterna från den så borde det då fungera?

Tänkte sätta APn under taknocken så den inte är i direkt regn eller liknande.

Tack 👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera: sätta en Injector mellan router och Nano switchen menar du? Det är inga problem, och kan lösas. Värre om jag måste ordna strömförsörjning utomhus

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Protectera AB

Ja det är så jag menar, om det behövs glöm inte att stänga av poe ut på routern. Avstånd spelar också roll (jag har haft problem med >20m och poe matning med x sfp)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera: för att bygga vidare med PoE och kabel så är mina erfarenheter inom branschen att det är värt att lägga lite extra pengar på en ordentlig CAT6 kabel för PoE över avstånd.

Vart på ett bygge där vi specifikt beställt cat6 men där kunden valde att gå på någon unbranded Cat 5e kabel de köpt i bulk. Vi insåg inte detta föräns vi kopplat in allt och märkte att accesspunkterna startade om vartannat med jämna mellanrum.

Först trodde vi att det var en batch med dåliga AP's men efter kabeltest och visuell inspektion av kabeln så testade vi med en trumma 70m Cat6 kabel och problemet försvann.

Kunden har i dagsläget en poe injektor för varje accesspunkt istället.

Sen så är 24V PoE lite mer känsligt än 48V enligt erfarenheter.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Donkey:

@tomas_Svensson: för att bygga vidare med PoE och kabel så är mina erfarenheter inom branschen att det är värt att lägga lite extra pengar på en ordentlig CAT6 kabel för PoE över avstånd.

Vart på ett bygge där vi specifikt beställt cat6 men där kunden valde att gå på någon unbranded Cat 5e kabel de köpt i bulk. Vi insåg inte detta föräns vi kopplat in allt och märkte att accesspunkterna startade om vartannat med jämna mellanrum.

Först trodde vi att det var en batch med dåliga AP's men efter kabeltest och visuell inspektion av kabeln så testade vi med en trumma 70m Cat6 kabel och problemet försvann.

Kunden har i dagsläget en poe injektor för varje accesspunkt istället.

Sen så är 24V PoE lite mer känsligt än 48V enligt erfarenheter.

Det låter rimligt att kabelns kvalitet kan spela stor roll. I mitt fall var det en 25m Cat6, men flat så det kan mycket väl vara dålig kvalitet. Sen stämmer det ju bra att låg spänning ’hög’ ström kräver mer av kabeln än hög spänning och låg ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@tomas_protectera: för att bygga vidare med PoE och kabel så är mina erfarenheter inom branschen att det är värt att lägga lite extra pengar på en ordentlig CAT6 kabel för PoE över avstånd.

Vart på ett bygge där vi specifikt beställt cat6 men där kunden valde att gå på någon unbranded Cat 5e kabel de köpt i bulk. Vi insåg inte detta föräns vi kopplat in allt och märkte att accesspunkterna startade om vartannat med jämna mellanrum.

Först trodde vi att det var en batch med dåliga AP's men efter kabeltest och visuell inspektion av kabeln så testade vi med en trumma 70m Cat6 kabel och problemet försvann.

Kunden har i dagsläget en poe injektor för varje accesspunkt istället.

Sen så är 24V PoE lite mer känsligt än 48V enligt erfarenheter.

Skrivet av tomas_protectera:

Det låter rimligt att kabelns kvalitet kan spela stor roll. I mitt fall var det en 25m Cat6, men flat så det kan mycket väl vara dålig kvalitet. Sen stämmer det ju bra att låg spänning ’hög’ ström kräver mer av kabeln än hög spänning och låg ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för många bra synpunkter! Om jag då ändrar ingångsvärde lite. Kopplar kameror och eventuellt en AP utomhus med separata kablar från min Switch (https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/switch/t...) som enligt spec har fyra stycken 802.3af portar. Drar kablaget genom vinden. Då slipper jag Nano switchen och 24V PoE är min ansats?

Inne har jag dragit allt med Deltaco cat6 installationskabel och går på en liknande utomhusvariant för kameror.

Skulle ovan kunna fungera?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Protectera AB

Ja det ser väl bra ut, såvida dina kemeror klarar 802.3af och totala effektuttaget kan hanteras av switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se