Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Håller med att, att lägga allt överskott på amortering kan vara ett bra råd för personer som hör hemma i Lyxfällan, men för alla andra är det ekonomisk idioti.

Nyckeln till ekonomisk långsiktig lycka är ränta-på-ränta-effekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Amortera minimum och tryck in resten i fonder/aktier osv.

Detta gäller bara så länge räntan är låg kan man tillägga.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Ohem:

@matthiask82: Jag uppfattar hans tanke som att du inte har någon "över din axel", för har du lån så är du ekonomisk slav till någon annan.

Jag förstår ett argument som ”en person med skuld är aldrig fri” som att känns bra, men rent rationellt är det absolut inte till sin ekonomiska fördel.

Att kalla det ”ekonomisk slav” tycker jag också är att använda laddade ord. Tvärtom, väl valda skulder med låg risk kan och ska absolut användas för driva lönsammare investeringar.

Men, man väljer i slutändan själv förstår sin riskvilja. Att betala av skulder först är det allra ”säkraste” alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Något liknande har jag och min sambo faktiskt planerat inför.
Eftersom hon endast får studiebidrag innebär det att jag står för den största delen av utgifterna.
Räknar på följande för att veta hur mycket vi båda ska betala på hyran(den största utgiften):

Min lön + sambons bidrag(+lån) = totala inkomsten.
Min lön / totala inkomsten = min andel som jag ska betala.
Sambons bidrag(+lån) / totala inkomsten = sambons andel som hon ska betala.
- Vilket just nu blir ca 70/30. Sätter sedan in 300kr/mån på en fond för lite sparande mest för att få undan något

Egna utgifter står vi själva för, t.ex. min bil betalar jag (införskaffades innan jag träffade nuvarande) själv, och sambon står för hennes mobil+abonnemang.

Innan vi blev sambos hade jag en egen hyresrätt vilket gjorde att totala hyran för oss båda landade på ca 12kkr/mån.. nu är det istället ca 8kkr dock utan ett bostadsbidrag, men det blir ändå billigare 😁

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kör mest lite Jolo faktiskt....
gift och vi har två tonårstjejer..

Jag har ganska bra koll i huvudet, frun totalt ointresserad av budget och planera. Vi har provat budget lite då och då men har aldrig funkat..

Har men ett vettigt sparande och man anpassar sina inköp/ utgifter efter vad som kommer in så går det fint att vara lite spontan. Det funkar bäst för oss.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har väl, vad många, skulle kalla "dålig koll". Jag har låga fasta utgifter och bryr mig inte särskilt mycket om den saken. Att jag betalar 499 kronor för ett lite snabbare bredbandsabonnemang istället för 399 kronor är inget jag fokuserar på. Det kanske man "borde" göra. Men sammantaget så är de fasta kostnaderna väldigt låga.

Samtidigt så har jag bra koll på andra områden och sparar 10-30 tusen i månaden, dels för framtida bruk, oförutsedda utgifter men också för att kunna vara ledig under exempelvis sommaren eller jul (har inga semesterdagar). Sparar egentligen "för mycket" i rena kontanter men jag vill ha absolut likviditet om något skulle hända.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Har i princip bara jobbat hela tiden sedan jag gick ut från gymnasiet och arbetade som mest i tidiga 20 års åldern. Då spenderade man cirka 80-90h i veckan på jobbet några år i följd. Oftast åkte cirka två tredjedelar av lönen in på mitt sparkonto på Avanza.

Är i 30-års åldern idag, ensamstående utan barn men sånt kan ju komma att förändras i framtiden. Pengarna ligger kvar i fonder och pillar inte på dem så väldigt mycket. Köper det jag vill ha men överkonsumerar inte, sparar måttligt. Har inget behov av att styra min ekonomi i detalj utan det brukar sköta sig själv ganska bra. Det som blir över åker in på ovannämnda bankkonto.

Bra tråd! Tips uppskattas om man någon gång skapar familj och måste bli lite mer strukturerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Vi gör så också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Vi kör samma, delar bara på gemensamma kostnader sen sköter hon sin ekonomi och jag min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Allt stort som köps under ett förhållande (kanske bara för sambos?) är gemensamt, om inget samboavtal gjorts. Nog för att bilägandet bara görs av en, men halva värdet ägs av den andra parten ändå, om jag har förstått det rätt. Vid eventuell bodelning så får man halva värdet var av allt som införskaffats under sambotiden, om det inte explicit har undantagits (samboavtal).

Det är precis tvärtom, är man sambos är allt man köper ens egna UTOM specifikt bostad som man köpt för att använda tillsammans och möbler man skaffat till denna bostad.

Så bilen (båt, sommarstuga, datorer o.s.v.) tillhör den som köpt den (står som ägare för bil t.ex.)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

När jag var sambo delade vi 50/50 på alla gemensamma utgifter/inköp och betalade bil/telefon/personliga saker var för sig. Den som inte var föräldraledig betalade lite mer de åren det var aktuellt dock.

Nu försöker jag hålla några månadslöner på ett buffertkonto och peta in lite pengar i fonder när det blir över. Brukar se över försäkringar/abonnemang i början av varje år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag och sambon delar på alla boendekostander men vi står för transport var för sig då det skiljer. Då jag inte konsumerar så mycket investerar jag 70% av min lön i ISK, hon köper kläder för sina pengar som blir över, ointresserad av att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Nyckeln till ekonomisk långsiktig lycka är ränta-på-ränta-effekten.
Skickades från m.sweclockers.com

Fast amortering ger också ränta-på-ränta-effekt i form av mindre räntekostnad för varje månad som går. (Så underskatta det inte, sen ger det frihet att komma under 50% av värdering av boendet för att kunna sluta amortera om man hamnar i knipa (sjukdom, arbetslöshet o.s.v.)

Personligen har jag målet att ha amorterat av bolån innan pension, får se hur det går, bor i stockholm, så det är ju en _viss_ utmaning i det.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast amortering ger också ränta-på-ränta-effekt i form av mindre räntekostnad för varje månad som går. (Så underskatta det inte, sen ger det frihet att komma under 50% av värdering av boendet för att kunna sluta amortera om man hamnar i knipa (sjukdom, arbetslöshet o.s.v.)

Personligen har jag målet att ha amortera av bolånen innan pension, får se hur det går, bor i stockholm, så det är ju en _viss_ utmaning i det.

Fast du gör ju ingen vinst. Du behöver bara betala mindre ränta. Investerar du istället så tjänar du pengar.

Räkneexempel

Vi lånar 100 kr till 2 procent ränta
Det betyder att vi varje år ska betala 2 kr i ränta för den lånade hundralappen
Vi placerar hundralappen till 5 procent ränta som ger oss 5 kr per år
Vi använder de 5 kr för att betala räntan på 2 kr och har kvar 3 kr

Alltså, så länge du har bättre avkastning än räntekostnader gör du vinst på att inte amortera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast amortering ger också ränta-på-ränta-effekt i form av mindre räntekostnad för varje månad som går. (Så underskatta det inte, sen ger det frihet att komma under 50% av värdering av boendet för att kunna sluta amortera om man hamnar i knipa (sjukdom, arbetslöshet o.s.v.)

Personligen har jag målet att ha amorterat av bolån innan pension, får se hur det går, bor i stockholm, så det är ju en _viss_ utmaning i det.

Matematiskt är det där chanslöst mot att investera pengarna i dagsläget.
Det är ju inte direkt så att pengarna är borta för att man lagt dem i aktier/fonder och man kan snabbt amortera när det faktiskt behövs.

Men känns det bättre att amortera så ska man såklart göra det, det är ju helt riskfritt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är precis tvärtom, är man sambos är allt man köper ens egna UTOM specifikt bostad som man köpt för att använda tillsammans och möbler man skaffat till denna bostad.

Så bilen (båt, sommarstuga, datorer o.s.v.) tillhör den som köpt den (står som ägare för bil t.ex.)

Det är flertalet lösöre utöver möbler som kan utgöra samboegendom. Det är dock korrekt att en bil inte utgör samboegendom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betalar räkningar, optimerar räkningar ibland dvs försöker hålla de så låga som möjligt och säger upp sådant som är onödigt osv.

Så jag börjar med att betala räkningar sedan spar jag en lagom slant på kontot som jag uppskattar skall räcka till rörliga utgifter och resten åker över till sparkonto, varpå jag för över en del från spar till tex aktier om jag finner något jag vill köpa eller öka innehavet i.

Jag studerar nu så det blir ju inte så mycket sparande vissa månader, speciellt de månader som blir mindre inkomst med tanke på att jag ej tar fullt lån. Då kan jag istället gå minus på sparkontot dessa månader. Men jag tänker att det ger sig sen när jag har högre inkomst och kan då spara desto mer och även slösa lite mer :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alltså, så länge du har bättre avkastning än räntekostnader gör du vinst på att inte amortera.

Absolut, är helt med på det, allt beror på en riskbenägenhet, ville bara lyfta fram att amortera också ger samma effekt även i mindre omfattning med dagens räntor men risken är 0% jämfört med att investera som alltid har någon risknivå. ...sen blir ju kalkylen också en annan om (när) vi någonsin kommer upp igen på ”normala” räntenivåer (5-7%)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Fast amortering ger också ränta-på-ränta-effekt i form av mindre räntekostnad för varje månad som går. (Så underskatta det inte, sen ger det frihet att komma under 50% av värdering av boendet för att kunna sluta amortera om man hamnar i knipa (sjukdom, arbetslöshet o.s.v.)

Personligen har jag målet att ha amorterat av bolån innan pension, får se hur det går, bor i stockholm, så det är ju en _viss_ utmaning i det.

Absolut, men det handlar inte om det, utan om du tror att du kan få bättre avkastning än räntan på dina lån. Mellanskillnaden är din vinst. Icke att förglömma har vi även i Sverige det härliga ränteavdraget som ännu mer gynnar lån.

Långsiktigt kan man med stor sannolikhet (baserat på år av år av historisk data) räkna med att investerade pengar växer med i genomsnitt 5% och nu är jag väldigt konservativ. Det innebär över tid att amortera på lån med lägre ränta inte är ett effektivt användande av sina pengar. Och framför allt inte nu med historiska superlåga räntor.

Om du började investera pengar istället för att amortera så är det inte långsökt att säga att du efter några år nästan uteslutande kan betala räntor på villalån och amortering enbart på avkastningen. Vips så har du en ”arbetare” som betalar av åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Jag och sambon har exakt samma upplägg, hon skickar pengar till mig och jag sköter alla betalningar.

Funkar klockrent och är ju helt klart den mest rättvisa metoden att dela upp kostnaderna procentuellt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte jag heller. Har lån från före de nya reglerna, och så länge jag inte byter bank eller flyttar, så förblir mina lån amorteringsfria.

Du kan byta bank och flytta de gamla amorteringsfria lånen. Däremot kan du, som skriver, inte flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Absolut, men det handlar inte om det, utan om du tror att du kan få bättre avkastning än räntan på dina lån. Mellanskillnaden är din vinst. Icke att förglömma har vi även i Sverige det härliga ränteavdraget som ännu mer gynnar lån.

Långsiktigt kan man med stor sannolikhet (baserat på år av år av historisk data) räkna med att investerade pengar växer med i genomsnitt 5% och nu är jag väldigt konservativ. Det innebär över tid att amortera på lån med lägre ränta inte är ett effektivt användande av sina pengar. Och framför allt inte nu med historiska superlåga räntor.

Om du började investera pengar istället för att amortera så är det inte långsökt att säga att du efter några år nästan uteslutande kan betala räntor på villalån och amortering enbart på avkastningen. Vips så har du en ”arbetare” som betalar av åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det handlar om riskjustering.
Saker som kan hända är tex att: du får sparken, värdet på boendet minskar, räntan stiger på dina lån, din aktieportfölj sjunker/rasar osv.
Personligen skulle jag förespråka en fördelning mellan ett rimligt sparkonto, ett rimligt aktie/fondkonto samt en rimlig amortering.
Fördelning beroende på hur pass kraftfullt belånad man är, vilken lön man har osv, här blir det väldigt individuellt.

Rätt surt att vara 100% investerad på börsen och ha lagt allt annat åt sidan om börsen skulle rasa rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Matematiskt är det där chanslöst mot att investera pengarna i dagsläget.

Mja, vi avrundar så smått en extremt lång högkonjunktur för tillfället, så skulle nog avvakta ett par år för att satsa pengarna runt botten av nästa lågkonjuktur istället för att vara med på nästa resa uppåt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast amortering ger också ränta-på-ränta-effekt i form av mindre räntekostnad för varje månad som går. (Så underskatta det inte, sen ger det frihet att komma under 50% av värdering av boendet för att kunna sluta amortera om man hamnar i knipa (sjukdom, arbetslöshet o.s.v.)

Personligen har jag målet att ha amorterat av bolån innan pension, får se hur det går, bor i stockholm, så det är ju en _viss_ utmaning i det.

Själv ska jag bara amortera ner till gränsen för amorteringskravet och sedan investera.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Det handlar om riskjustering.
Saker som kan hända är tex att: du får sparken, värdet på boendet minskar, räntan stiger på dina lån, din aktieportfölj sjunker/rasar osv.
Personligen skulle jag förespråka en fördelning mellan ett rimligt sparkonto, ett rimligt aktie/fondkonto samt en rimlig amortering.
Fördelning beroende på hur pass kraftfullt belånad man är, vilken lön man har osv, här blir det väldigt individuellt.

Rätt surt att vara 100% investerad på börsen och ha lagt allt annat åt sidan om börsen skulle rasa rejält.

Håller helt med, presenterade mest en rak motsats till ”allt överskott ska användas till amortering”. Buffert på sparkonto med låg ränta för X månader, investeringar med olika tidshorisonter, amorteringar är alla del av en bra riskjusterad ekonomi.

Inget krångligt egentligen, men jag tror att många skulle få mycket bättre ekonomi efter att par år utan att ändra inkomst om man bara var villig att ta lite mer risk och läste på hur pengar fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är i 30 års åldern. För några år sedan hade jag ingen koll på ekonomin men det har jag nu.
Jag har gjort en budget i Google Kalkylark och listat mina fasta utgifter (hyra, el, a-kassa mm), en uppskattad summa på vad jag spenderar på mat/tvättmedel/tandkräm mm och sedan har jag avvarat en summa för nöjen samt kläder.
När lönen dimper in den 25e lämnas Xkr kvar på löne och nöjes konton och då betalas alla räkningar och det som finns kvar kan förbrukas fram till nästa lön på vad som helst utan att känna någon ångest.
Och även när lönen kom in så flyttas pengar automatiskt till ett investeringskonto och de pengar dras med autogiro till Lysa och investeras.
Jag har även köpt aktier tidigare och dessa behåller jag bara men framtida investeringar hamnar hos Lysa (100/0). Jag var jätte intresserad av aktier mm förut men nu har det intresset sinat, därav en fondrobot.

Jag har min 6 månaders buffert i två delar, 50% ligger på ett vanligt sparkonto och 50% är investerat i en 50/50 portfölj hos Lysa. Skulle jag använda bufferten för något så fyller jag upp den till max ASAP.

Ifall jag ska ha en semester så pausar jag bara investerandet så att jag får ihop en summan jag behöver.

Jag skriver upp beloppet jag fick i lön varje månad samt vad totalvärdet av mina tillgångar minus skulder är. Det är ganska sjysst att se i en graf hur totalvärdet ökar!
Varje december gör jag en övergripande koll och utvärderar det gångna året och ser över mina försäkringar, abonnemang med mera och ser ifall jag ska ändra strategi eller fortsätta likadant.

Vad den långsiktiga planen är vet jag inte riktigt. Jag är både sugen på att köpa en bostadsrätt samt att bli ekonomiskt oberoende. Det kan ju också hända att man hittar den rätta och skaffar en familj, det har ju funnits några kandidater men det har runnit ut i sanden...

Och sedan så försöker jag vara utan att köpa skit jag inte behöver.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag och min fru delar på alla inkomster och utgifter, inget mitt eller ditt. Då vi är gifta, har barn och hus känns det som det bästa alternativet. Det är väldigt sällan tjafs om pengar hos oss. Det är snarare så att vi båda håller igen med inköp, då allt tas från vårt gemensamma konto.

Skrivet av Dunde:

Mina tips för en bra privatekonomi är följande:
-Gör så mycket du kan själv, Sverige är ett extremt land med extrema skatter på arbete. Laga bilen /cykeln/datorn själv. Bygg om ditt kök/badrum/bygg ut huset själv. Extremt lönsamt och det blir bättre när du gör det själv än om någon osmart klåpare blir inblandad. Kan du absolut inte byta kranen själv, byt tjänster, laga grannens dator och låt honom fixa din kran.

Bra tips, håller helt med!

Ett exempel: vi köpte nytt hus för ett par år sedan där endast grundmålad fasad ingick. Målning skulle kosta över 100 000 kr i arbetskostnad. Jag kan vara ledig rätt länge för den summan skattade pengar. Jag målade på kvällar, helger och en del av semestern. Det var slitigt och tog tid, men bra blev det och vi sparade väldigt mycket pengar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som det har blivit en trend att idiotförklara folk som amorterar på sina lån

Lite ironiskt att man sitter och gör det samtidigt man har ett hus belånat till endast 50%, troligtvis köper indexfonder istället för hävstångscertifikat och inte tar övriga lån för att investera på börsen. Att investera pengar på börsen är ett finare sätt att gambla med sina pengar. Jag tror inte någon av er skulle kunna tänka er att spela poker med lånade pengar men på börsen verkar det vara ok.

Att med lånade pengar investera på börsen är att handla med hävstång vilket betyder att det kan gå väldigt fort upp eller ned. Är man med på vad det innebär är det ok men att idiotförklara folk som väljer att inte göra det är befängt, särskilt när man i övrigt inte lever som man lär.

OnTopic:
Lever med sambo med samma inkomster där vi har ett gemensamt konto för mat, transport och boende. I övrigt har vi uppdelad ekonomi med ungefär samma synsätt på storleken på sparande med skillnaden att jag är mer riskbenägen. Lägger undan ungefär 40% av nettolönen i olika sorters sparande men har alltid minst en nettolön som buffertkonto.

Permalänk
Medlem

Min fru planerar min ekonomi. Enkelt 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Jag och sambon kör på vad jag tror är en relativt ovanlig uppsättning. Vi fördelar de gemensamma kostnaderna (boende, mat, osv) procentuellt efter inkomst. Detta pga en relativt stort skillnad i inkomst oss emellan. Jag sköter alla räkningar, och hon skickar över den för månaden aktuella summan till mig.

Vore intressant att höra om någon annan kör på samma princip som oss

Exakt samma här. Vi för in exakt lika mycket till vårt boendekonto som täcker ränta och ammotering samt en liten buffert fall i fall diskmaskin eller dylikt pajjar.
Jag kör med kreditkort så kör allt via det. Så när kreditkortsräkningen är betald och pengarna är insatta till det gemensamma så tar jag resten och pumpar in i fonder och aktier.

Permalänk

Vad krångligt och tråkigt de flesta verkar ha det. Jag ser inte det som det här är mitt och det där är ditt utan kör mer på spåret det här är vårat. Ett konto, två löner, delar alla utgifter (räkningar, lån, hus, bilar o.s.v.), gemensamt sparande, lika mycket i individuellt pensionssparande och lika mycket i fickpengar. Inte gift.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr