Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ingen signal från grafikkortet vid nytt PCIE-kort. BIOS inställning?

Permalänk
Medlem

Ingen signal från grafikkortet vid nytt PCIE-kort. BIOS inställning?

Jag satte in ett WIFI-instickskort, ASUS PCE-N15, i min gamla burk som har ett Asrock Z97 Extreme 4 moderkort. När jag gör det tappar grafikkortet och skärmen anslutningen. Har testat flera gånger att ta ur och sätta in kortet på dom två slots som finns och det blir samma resultat varje gång. Testade att lägga i senaste BIOS men det hjälpte inte.

Jag hoppas att det går att ordna med lite BIOS inställningar men jag står rådlös. Någon vänlig här som tror sig ha en idé om vad som kan fungera?

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken PCIe-port du använder så borde den första PCIe x16-porten fungera, och jag antar att det är i den grafikkortet sitter. Har du testat att sätta nätverkskortet i någon av x16-portarna? Det går att sätta x1-kort i en x16-port även om porten är längre än vad kortet behöver. Det är inte helt optimalt eftersom du då tappar bandbredd till grafikkortet, men är bra att testa för felsökningens skull.

Annars kan det vara antingen något kompabilitetsproblem mellan nätverkskortet och moderkortet, eller att nätverkskortet helt enkelt är trasigt. Att du inte får bild behöver nämligen inte bero på något strul med grafikkortet, utan beror oftast på att datorn helt enkelt inte klarar av att starta ordentligt.

Permalänk
Medlem

Tack, nu funkar det. Hade inte ens sett den "första" lilla sloten som sitter ovanför PCIe x16-porten precis under CPU'n.