Dra nätverkskabel diskret utan kabelrännor

Permalänk
Medlem

Dra nätverkskabel diskret utan kabelrännor

Behöver dra en nätverkskabel från hall in till ett sovrum tyvärr så måste jag dra den i taket och det kommer se riktigt fult ut med kabelrännor så finns det något sätt att göra det snyggt. Har samma takfärg så funderar på att måla in kabeln men hur fäster jag den?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Behöver dra en nätverkskabel från hall in till ett sovrum tyvärr så måste jag dra den i taket och det kommer se riktigt fult ut med kabelrännor så finns det något sätt att göra det snyggt. Har samma takfärg så funderar på att måla in kabeln men hur fäster jag den?

Fräsa in och spackla? Bak golvlister/taklister kanske med? Limma fast i hörnen mellan tak/vägg?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Klamra den i taket om du inte kan köra tabelkanal

Vila klammer finns det som fungerar i betong och är diskera?

Skrivet av roosterx:

Fräsa in och spackla? Bak golvlister/taklister kanske med? Limma fast i hörnen mellan tak/vägg?

Hade kunnat göra men har precis haft en målare hemma och har ingen lust att göra det igen...

Permalänk
Medlem

Dra den ovanför takgipset? Blir ju iof ett litet hål i taket men går ju att spackla igen framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

finns inget gips är en 50-talslägenhet i betong.

Permalänk
Medlem

Finns rätt små lister där precis kabeln får plats och som sitter med dubbelhäftande tejp. Biltema har men har inte provat så jag vet inte kvalitén. https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kab...

Är det betong är det jobbigt att göra en massa hål och det finns säkert risk att det trillar bort mer runt något av alla hål du gör om du tex klamrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt upp en skugglist, lägg kabeln i den. finns såna i frigolit som du bara klistrar upp och målar över med halvblank vit som man brukar ha till snickerier, så ser det riktigt ut.

Typ https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/socklar-oc...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nej vill inte ha en list, då skulle jag behöva sätta list överallt annars. Men små klammer och måla in kabeln leder än så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Behöver dra en nätverkskabel från hall in till ett sovrum tyvärr så måste jag dra den i taket och det kommer se riktigt fult ut med kabelrännor så finns det något sätt att göra det snyggt. Har samma takfärg så funderar på att måla in kabeln men hur fäster jag den?

Jag vet inte om detta är självklart... Men finns platta kablar som kanske syns mindre... Platt vit kabel som sitter mot vit tak bör synas ganska marginellt tänker jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Inaktiv

Powerplugs dvs nätverk via elnätet. Fungerar bra nuförtiden och helt osynligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Powerplugs dvs nätverk via elnätet. Fungerar bra nuförtiden och helt osynligt

Detta kan absolut vara ett alternativ om kraven är medelmåttiga. Körde sådana på ett ställe och 25-30 MB/s verkar inte vara några problem med vettiga pluggar. Och det var betydligt stabilare än trådlöst. Tekniken säljs under namnet Homeplug.

En tydlig nackdel är dock känsligheten. Avståndet verkar mindre viktigt, men plugga det i fel uttag (skarvdosor etc) och hastigheten kan sjunka betydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Nej vill inte ha en list, då skulle jag behöva sätta list överallt annars. Men små klammer och måla in kabeln leder än så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så tänkte jag mig också. Klammer enbart i fåtal för att hålla kabeln på plats och sedan måla för att dölja men också "limma" fast den mot ytan. Finns spikklammer utan plast, liknar häftklammer men är kraftigare. Kräver dock verktyg.

Rent krasst så hade man kunnat klammra, måla(undvika exakt på klammret), låta det torka, demontera klammren försiktigt, måla över. Då blir där inget som "sticker" ut även om dom klammer jag tänker på är väldigt diskreta efter att dom blivit målade.

Eller så skiter Du i hur det ser ut och köper ett klippkort hos en terapeut.
Om det är regeringen där hemma som gnäller, ge istället klippkortet till henne.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju alltid byta tak eller golvlister, utmaningen är väl då mer att har man aldrig lärt sig hur man mäter samt använder en gersåg så måste man anlita en snickare.

Exempel
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/tr%C3%A4produkt...

Golv
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/tr%C3%A4produkt...

Sen vertikalt på en vägg så kan man då använda plastkanaler.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett alternativ är att använda tex Deltacos tunna platta cat6. Fäst med lim eller dubbelhäftande tejp så kommer den vara så gott som osynlig.

Permalänk
Avstängd

Bra tips om Deltaco-kabeln

https://www.webhallen.com/se/product/252526-Deltaco-UTP-Cat6-...

Elmodem är ingen bra lösning!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Bra tips om Deltaco-kabeln

https://www.webhallen.com/se/product/252526-Deltaco-UTP-Cat6-...

Elmodem är ingen bra lösning!

Tack den där ska jag kolla in så länge den fungerar på på typ 10-15 m och köra full hastighet 1gbe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Detta kan absolut vara ett alternativ om kraven är medelmåttiga. Körde sådana på ett ställe och 25-30 MB/s verkar inte vara några problem med vettiga pluggar. Och det var betydligt stabilare än trådlöst. Tekniken säljs under namnet Homeplug.

En tydlig nackdel är dock känsligheten. Avståndet verkar mindre viktigt, men plugga det i fel uttag (skarvdosor etc) och hastigheten kan sjunka betydligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har krav på bra uppkoppling och har bbb 1gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Precis så tänkte jag mig också. Klammer enbart i fåtal för att hålla kabeln på plats och sedan måla för att dölja men också "limma" fast den mot ytan. Finns spikklammer utan plast, liknar häftklammer men är kraftigare. Kräver dock verktyg.

Rent krasst så hade man kunnat klammra, måla(undvika exakt på klammret), låta det torka, demontera klammren försiktigt, måla över. Då blir där inget som "sticker" ut även om dom klammer jag tänker på är väldigt diskreta efter att dom blivit målade.

Eller så skiter Du i hur det ser ut och köper ett klippkort hos en terapeut.
Om det är regeringen där hemma som gnäller, ge istället klippkortet till henne.

Vet du om dessa klammer går att köra i betong?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det betong i taket så krävs det mer eller mindre att man förborrar alla hål för att få det att fästa. Så någon självhäftande lösning är ju att föredra ifall man inte vill måla om taket igen (nästan garanterat att man får skador om man gör det).

Du säger att du inte vill sätta dit en kabelkanal för att de inte är snygga?
Efter ett par veckor så kommer du inte ens att lägga märke till dem, och det finns ju övermålningsbara ifall du nu inte har vita tak/väggar. Väljer du även en modell som är precis så stor så att kabeln får plats i den så behöver den ju inte vara mer synlig än en kabel heller.

Permalänk
Medlem

Att klammra en mjuk kabel som tp-kabel är blir aldrig snyggt, snyggare alla dagar i veckan med kabelkanal. Av just denna anledning brukar elkablar som klamras vara väldigt styva, som typ EKRK (kulo) eller liknande. En mjuk kabel blir lite hängande mellan varje klammer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Antar att du inte har ren betong i taket utan puts. Att försöka klamma eller borra och plugga kan vara vanskligt då puts lätt släpper och smular sönder.

Är dragningen i ett hörn (tak/vägg eller vägg/vägg) kan man "limma" fast kabeln med akrylfog. Jag har gjort så på ett ställe och blev i princip osynligt. Började med att dra en sträng akrylfog i hörnan, tryckte fast kabeln i fogen och fixerade med maskeringstejp. När det torkat fyllde på med mer fog tills jag fick en snygg hörna och målade över.

Permalänk
Medlem

Borra hål genom taket och dra den uppe hos grannen 😂

Man är lite bortskämd med hus, har dragit en del i källartaket och sen upp för att minimera inne i bostaden.. Om det hänger lite i pannrummet är ju inget man ser med alla andra gamla rör o elände..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Vet du om dessa klammer går att köra i betong?

Skickades från m.sweclockers.com

Med pistolen så gör dom det. Kruxxet är om betongen håller 60-70 talsstandard. Då är risken att klammrens ändar vänds(p.g.a. hur hård betongen är) och såldes hugger in i kabeln. Naturligtvis så växer risken om man väljer "högre" klammer än nödvändigt.

Men idén är att dom enbart skall hålla kabeln på plats inför målning. Du kan nog använda dubbelhäftande tejp(på ett fåtal platser) för att hålla kabeln i stort sätt på plats så att Du kan måla över den.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av plunn:

Elmodem är ingen bra lösning!

Skrivet av jan-banan:

Har krav på bra uppkoppling och har bbb 1gbit

HeHe. Jag har kört med olika Powerplugs i flera olika hus och har aldrig haft problem med hastigheten. Jag har haft ca 85-95 både upp och ner och detta på avstånd runt 70m fågelvägen som längst. Trådvägslängd?
Dock hyfsat nya elinstallationer som äldst ca 12 år.
Köper inte heller det billigaste på marknaden...

Lösningen var inte helt OK för 8-10 år sedan men är mkt bättre nu. Jag vet jag har testat själv. Kört mining i flera år med
powerplugs och då får man inte tappa nätet.

Permalänk
Medlem

Kabelkanal!
Som någon skrev, du kommer inte märka den efter ett tag. Försöka sätta fast kabeln med klammer eller annat blir inte bra om du vill få det snyggt!? (i mitt tycke)