Permalänk

Ny TV med HDMI 2.1-funktioner?

Hej,

Jag är ute efter en ny TV, och vill be om lite tips och råd om vilka modeller som är mest lämpade för mina preferenser.
Har haft en Samsung 46" fullHD tv som är snart 11 år gammal nu Det jag är ute efter nu är ;

Minst 55", helst 65". Inte större
HDMI 2.1 pga PS5 samt nextgen Xbox
Minst 4 HDMI portar
AirPlay 2 stöd
Helst stöd för nya AppleTV-appen

Prisklass 5-15, kanske kan sträcka mig till 18-20K.

Hyfsat bra OS till TVn. Har läst om Tizen, sådär. WEBos verkar vara bäst tillsammans med Samsungs Android.

I huvudsak används tvn till film- och serietittande samt tv-spelande. Inget sporttittande överhuvudtaget.

Förtydligade rubriken från "Inköp av ny TV - tips på modell"
Permalänk
Medlem

LG OLED skulle jag själv köpa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Välkommen till forumet! Tips, läs igenom trivselreglerna, särskilt §4 om att bumpa inlägg

Skrivet av magyargyogyszeresz:

HDMI 2.1 pga PS5 samt nextgen Xbox

Vilka HDMI 2.1-funktioner är det du specifikt tänker på? TV-Guiden går igenom vilka modeller som har ALLM, VRR, eARC samt 48 Gbps FRL: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Ifall din prioritet är nästa generation konsoler så är det betydligt smartare att vänta till nästa BF-rea 2020 i samma veva som dessa konsoler väntas lanseras. För vad som kommer lanseras i TV-väg under 2020 kommer helt klart fokusera på att hänga med i den utvecklingen. De modeller som säljs nu är från 2019 vilket betyder att de konstuerades under sommar/höst 2018. Därför inte är konstruerade med tanke på hur nästa generation konsoler fungerar. Och generellt är framåtkompatibilitet inget säkert kort att satsa på.

Annars, om du måste ha en TV idag är det alltså LG:s toppmodeller som checkar av flest HDMI 2.1-funktioner. Finns många tillverkare som har en eller två funktioner på den listan (oftast ALLM) men LG är de enda som checkar av alla. Dock är 48 Gbps fortfarande obeprövat.

Permalänk

Funderar på att släppa kravet på hdmi 2.1 för tillfället,och satsa på lg 65um7000. Verkar ha allt jag behöver. Dock osäker på om Google Assistant finns med från början. Misstänker att det har med webos 4.5 (4.7) och göra.
AirPlay har den, eventuellt stöd för nya appletv appen (dock ej superviktigt) samt tre hdmi portar. Bra pris på Elgiganten 7990 o 6999 på Ica Maxi till och med imorgon. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled65b9pla/...

Om man vill gamea också - stöd för variable refresh rate och höga hz plus oled

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av magyargyogyszeresz:

Prisklass 5-15, kanske kan sträcka mig till 18-20K.

Det känns inte riktigt som om du vet vad du vill ha när det kommer till bildkvalité? Det är en väldig skillnad på TV-apparaterna i prisspannet du kollar på. Laxpudding länkade till hans TV-guide, så kolla in den. Eller var det pga. den guiden som du kom fram till LG:s 7000-serie?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Det känns inte riktigt som om du vet vad du vill ha när det kommer till bildkvalité? Det är en väldig skillnad på TV-apparaterna i prisspannet du kollar på. Laxpudding länkade till hans TV-guide, så kolla in den. Eller var det pga. den guiden som du kom fram till LG:s 7000-serie?

Nja, ser nu i guiden att det är stor skillnad på um7x serien och mellansegmentet. Nåja får se vad jag gör. I värsta fall köper jag tvn imorgon eller ikväll på Ica Maxi och så slår jag till med en värstingtv när hdmi 2.1 och nextgen konsolerna är här. 6999 är inte så farligt dyrt och lär kunna sälja för 3500 om något år.

Permalänk
Bildexpert 📺

@magyargyogyszeresz: Det tar tid innan nya finesser "tricklar" ned till budgetklassen likt de RU7 och UM7 du tittar på nu. För 2019 är det med få undantag endast toppklassmodeller som ett begränsat urval av HDM 2.1-funktioner. Med 2020-modellerna lär det bli fler men jag tror inte budgetklassen med 2020 års motsvarigheter av budgetmodeller ser så värst mycket av detta. Så du bör sikta högre upp för 2020 års rea.

Permalänk

Hej på er,

Det blev en oled b9 till slut. Till outlet pris på Elgiganten för 16100:- väldigt nöjd!!

Permalänk

Skaffade en LG OLED C9 55 under mellandagarna och det är verkligen en toppen tv. Alla övriga funktioner som g-sync, låg latens i game mode är bara ett plus utöver den otroliga bilden och svärtan som man får från OLED.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av magyargyogyszeresz:

Hej på er,

Det blev en oled b9 till slut. Till outlet pris på Elgiganten för 16100:- väldigt nöjd!!

Vilken storlek? Inte 55 tum väl, för då är det inte mycket till "outletpris". Jag är också mycket nöjd med min (55 tum)!

Om du vill veta vad 55-tummaren kostar hos andra återförsäljare får du aktivt välja det genom att öppna spoilern nedan:

OLED55B9 kostar just nu 12 990:- hos flera seriösa återförsäljare, och gick för 9 990:- på mellandagsrean.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Självfallet 65”!! Jämför alltid mot prisjakt

Permalänk

Kostade egentligen 17990 och fick den för 16100:- med 50dgrs öppetköp