Nybygge "Reboot and select proper boot device"

Permalänk

Nybygge "Reboot and select proper boot device"

Hej!

Då har jag precis satt ihop min burk, första gången jag bygger.
Osäker på vad som krävs för att boota från USB.

Går in i bios och ändrar bootordning så att USBstickan ligger först.
Är det något mer man behöver ändra?

När datorn startar om når jag skärmen:
Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a key

Fractal Design Define C
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
AMD Ryzen 5 3600x
CoolerMaster Hyper 212 BLCK
SAPPHIRE 5700XT Nitro+
Corsair LPX 2x8gb 3200MHZ
WD Black SN750 NVMe SSD 1TB M.2
Corsair RM750X v2

https://www.inet.se/produkt/5301339/samsung-duo-plus-32gb

Då jag inte har någon annan dator med windows så jag använt följande metod för att få över windows på stickan.
https://www.youtube.com/watch?v=qfqLmaesPvE

Permalänk
Medlem

Tittade lite snabbt och om du kör med exFAT på minnet kommer det knappast gå. Sedan UEFI blev standard är FAT32 i princip det enda alternativet, så formatera med fat32 och packa upp ISOn till minnet så ska det gå.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Har du provat andra USB portar? På min så fick jag samma meddelande när jag använde en USB port på baksidan men det gick bra på framsidan.

Permalänk

@LemonIllusion: Då kommer jag nog behöva låna någon annans dator. Formaterar man enligt MS-DOS (FAT32) via disk utility på mac, så är maxstorleken 4gb. Får därmed felmeddelande att "file too large" när jag försöker kopiera över iso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

@LemonIllusion: Då kommer jag nog behöva låna någon annans dator. Formaterar man enligt MS-DOS (FAT32) via disk utility på mac, så är maxstorleken 4gb. Får därmed felmeddelande att "file too large" när jag försöker kopiera över iso.

Var bor du? Kanske kan hjälpa dig. Räcker med att du laddar ned Media Creation Tool på en dator med Windows, så skapar det ett bootbart medie. Du behöver ett minne på 8GB.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

@LemonIllusion: Då kommer jag nog behöva låna någon annans dator. Formaterar man enligt MS-DOS (FAT32) via disk utility på mac, så är maxstorleken 4gb. Får därmed felmeddelande att "file too large" när jag försöker kopiera över iso.

Vad har du för ISO då? Ingen man kan ladda ner direkt från Microsoft i dagsläget har vad jag vet filer större än 4GB.

EDIT: Se på tusan, de är visst uppe i så stora WIM-filer nu. Det är bara om de är komprimerade till ESD-format de kommer under 4GB. Gött jobb av MS...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Var bor du? Kanske kan hjälpa dig. Räcker med att du laddar ned Media Creation Tool på en dator med Windows, så skapar det ett bootbart medie. Du behöver ett minne på 8GB.

Västerås, men har nära till föräldrarna så kan låna deras burk!
Minnet är på 32gb.

Skrivet av LemonIllusion:

Vad har du för ISO då? Ingen man kan ladda ner direkt från Microsoft i dagsläget har vad jag vet filer större än 4GB.

Hmm, har följande version Win10_1909_Swedish_x64. Enligt macbook är den på 5.29 GB.

Permalänk
Inaktiv

@impsdelight Kopierar du över ISOn bara? Ladda ner ett program som är till för det du försöker göra istället, t.ex. "balenaEtcher" eller "UNetbootin". Du kan använda något av dessa för att skapa en startbar usb med din ISO. Då borde det funka.

Förtydligat
Permalänk

Här har du en länk värd att ta en titt på https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-installe...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

Hmm, har följande version Win10_1909_Swedish_x64. Enligt macbook är den på 5.29 GB.

Tydligen är det numera så fånigt. Det finns inget standardsätt att hantera det här eftersom UEFI enligt spec inte behöver ha stöd för annat än FAT32. Som jag ser det finns det tre alternativ:

  • Se till att inga filer överstiger 4GB - Officiella metoder att göra detta kräver media creation tool eller dism som båda bara kör på Windows.

  • Ladda drivrutiner för ett annat filsystem i UEFI - Jobbigt, men det finns verktyg som löser det, exempelvis Rufus. Vet inte vad som finns som kör på Mac OS.

  • Använda två olika installationsmedia, ett med FAT32 som innehåller allt utom install.wim (som är för stor) och ett med exFAT/NTFS som innehåller allt. Koppla in det ena, boota till första skärmen där man väljer språk, sedan växla USB-minne så förstår installationsprogrammet ibland hur det ska fortsätta. Har man inte bråttom borde man kunna göra det på samma minne: boota, koppla ur, formatera, kopiera över filer igen, koppla tillbaka och fortsätta installationen.

EDIT: Jag verifierade just den tredje metoden i en VM (med samma USB-minne båda gångerna), så jag tycker nog att den verkar enklast för dig. För att förtydliga stegen:
1. Formatera USB-minne med FAT32
2. Packa upp hela ISO:n förutom sources/install.wim till USB-minnet
3. Koppla USB-minnet till nya datorn och boota från det
4. När installationsprogrammet bootat upp och du ska välja språk, koppla ur USB-minnet och sätt det i Macen igen
5. Formatera med exFAT
6. Packa upp hela ISO:n inklusive sources/install.wim till USB-minnet
7. Sätt tillbaka minnet i nya datorn
8. Vänta några sekunder så installationsprogrammet hänger med
9. Fortsätt installationen som vanligt

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

@impsdelight Kopierar du över ISOn bara? Ladda ner ett program som är till för det du försöker göra istället, t.ex. "balenaEtcher" eller "UNetbootin". Du kan använda något av dessa för att skapa en startbar usb med din ISO. Då borde det funka.

Testade balenaEtcher, även om den varnade för att man skulle använda media creation tool istället. Den här gången bootar datorn till första sidan på windowsinstallationen "Installera nu". Klickar man så får man däremot upp felmeddelandet att det saknas rätt drivrutiner.

Skrivet av Bastusmurfen:

Verkar inte som att Boot Camp Assistant fungerar längre.

Skrivet av LemonIllusion:

Tydligen är det numera så fånigt. Det finns inget standardsätt att hantera det här eftersom UEFI enligt spec inte behöver ha stöd för annat än FAT32. Som jag ser det finns det tre alternativ:

  • Se till att inga filer överstiger 4GB - Officiella metoder att göra detta kräver media creation tool eller dism som båda bara kör på Windows.

  • Ladda drivrutiner för ett annat filsystem i UEFI - Jobbigt, men det finns verktyg som löser det, exempelvis Rufus. Vet inte vad som finns som kör på Mac OS.

  • Använda två olika installationsmedia, ett med FAT32 som innehåller allt utom install.wim (som är för stor) och ett med exFAT/NTFS som innehåller allt. Koppla in det ena, boota till första skärmen där man väljer språk, sedan växla USB-minne så förstår installationsprogrammet ibland hur det ska fortsätta. Har man inte bråttom borde man kunna göra det på samma minne, boota, koppla ur, formatera, kopiera över filer igen, koppla tillbaka och fortsätta installationen.

Känns som att jag lägger det här åt sidan nu, få lite sömn.
Återkommer imorgon efter att ha lånat pc och kört via media creation tool.

Tack alla er som hoppar in och hjälper till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

Västerås, men har nära till föräldrarna så kan låna deras burk!
Minnet är på 32gb.

Hmm, har följande version Win10_1909_Swedish_x64. Enligt macbook är den på 5.29 GB.

Jag bor också i Västerås. Du kan få låna ett minne imorgon om du vill. Har ett färdigt med 1909.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Nu så! Var förbi päronen och fixade via media creation tool. Bootade direkt. Inga felmeddelanden angående drivrutiner eller liknande.
Hittade till och med NVMe disken direkt.

Då vet man detta inför framtiden. Undvik OS X helt

Dags att fixa alla drivrutiner och dyka in i windows 10 inställningar..

Tack alla som hjälpt till, uppskattar det enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av impsdelight:

Nu så! Var förbi päronen och fixade via media creation tool. Bootade direkt. Inga felmeddelanden angående drivrutiner eller liknande.
Hittade till och med NVMe disken direkt.

Då vet man detta inför framtiden. Undvik OS X helt

Dags att fixa alla drivrutiner och dyka in i windows 10 inställningar..

Tack alla som hjälpt till, uppskattar det enormt!

Nice.

Visa signatur

It’s more fun to compute.