Permalänk
Medlem

Ny dator med konstigt problem i fortnite

Jag byggde ihop en dator för ett par dagar sedan efter att jag köpt delar under mellandagsrean.
Allting funkar mer eller mindre utan några som helst problem förutom en sak. När jag startade Fortnite så såg jag att det var konstigt flimmer på gråa klippor där man inte kan gå med sin karaktär. Det ser ut som vita kvadrater som skapar ett flimmer på ett sätt jag aldrig sett förut.
Jag har testat alla spel jag har i min arsenal (csgo, dota2, apex legends, BF4, planet coaster, unreal tournament) men det är endast i Fortnite jag ser denna typen av problem.

Jag har installerat om Fortnite, utan resultat.

Jag har installerat om de nyaste drivrutinerna till grafikkorten och även testat en äldre version, vilket inte gav något resultat.

Jag har testat byta hastighet på RAM-minnet, utan resultat.

Jag har testat alla olika typer av grafikinställningar i spel och Radeon-inställningar för att hitta någon kombination där det försvinner. Det jag kom fram till var att om jag sätter Anti-Aliasing på högsta i Fortnite så försvinner det nästan helt, men det är fortfarande där. När AA är helt av så är det disko i flimmer på samtliga gråa klippor i spelet.

Jag försökte ta screenshot på eländet men det för det inte riktigt rättvisa. Där Anti-Aliasing är på högsta ser man inte riktigt på screenshoten att det är något problem, men det är där.
På översta bilden är Anti-Aliasing OFF
Nedre bilden är AA på Epic, dvs högsta.

https://imgur.com/a/Z2qqXYu

Datorspecs:

OS: Windows 10
CPU: Ryzen 5 3600
MOBO: MSI B450 Gaming plus max
RAM: 16gb 3600mhz
GPU: Sapphire rx 5700 xt nitro+
Skärm: Acer 24" Predator XF240H

Ber om ursäkt om beskrivningen av problem är knepigt att förstå, men det är svårt att förklara. Förhoppningsvis har någon upplevt något liknande och har en lösning. Jag själv har helt slut på idéer vad jag kan göra och håller tummarna för att grafikkortet inte är defekt på något sätt. Jag vill gärna tro att det endast är något med Fortnite som inte är kompatibelt med mitt system.

Vänliga hälsningar
Axel

Visa signatur

Fractal Design Define S | MSI B450 Gaming Plus MAX | Ryzen 3600 | be quiet! Pure rock | Corsair 16GB 3600mHz cl18 | Corsair RM650X v2 | Sapphire Nitro+ OC rx5700xt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Herr0ber:

Jag byggde ihop en dator för ett par dagar sedan efter att jag köpt delar under mellandagsrean.
Allting funkar mer eller mindre utan några som helst problem förutom en sak. När jag startade Fortnite så såg jag att det var konstigt flimmer på gråa klippor där man inte kan gå med sin karaktär. Det ser ut som vita kvadrater som skapar ett flimmer på ett sätt jag aldrig sett förut.
Jag har testat alla spel jag har i min arsenal (csgo, dota2, apex legends, BF4, planet coaster, unreal tournament) men det är endast i Fortnite jag ser denna typen av problem.

Jag har installerat om Fortnite, utan resultat.

Jag har installerat om de nyaste drivrutinerna till grafikkorten och även testat en äldre version, vilket inte gav något resultat.

Jag har testat byta hastighet på RAM-minnet, utan resultat.

Jag har testat alla olika typer av grafikinställningar i spel och Radeon-inställningar för att hitta någon kombination där det försvinner. Det jag kom fram till var att om jag sätter Anti-Aliasing på högsta i Fortnite så försvinner det nästan helt, men det är fortfarande där. När AA är helt av så är det disko i flimmer på samtliga gråa klippor i spelet.

Jag försökte ta screenshot på eländet men det för det inte riktigt rättvisa. Där Anti-Aliasing är på högsta ser man inte riktigt på screenshoten att det är något problem, men det är där.
På översta bilden är Anti-Aliasing OFF
Nedre bilden är AA på Epic, dvs högsta.

https://imgur.com/a/Z2qqXYu

Datorspecs:

OS: Windows 10
CPU: Ryzen 5 3600
MOBO: MSI B450 Gaming plus max
RAM: 16gb 3600mhz
GPU: Sapphire rx 5700 xt nitro+
Skärm: Acer 24" Predator XF240H

Ber om ursäkt om beskrivningen av problem är knepigt att förstå, men det är svårt att förklara. Förhoppningsvis har någon upplevt något liknande och har en lösning. Jag själv har helt slut på idéer vad jag kan göra och håller tummarna för att grafikkortet inte är defekt på något sätt. Jag vill gärna tro att det endast är något med Fortnite som inte är kompatibelt med mitt system.

Vänliga hälsningar
Axel

Snabb genomläsning säger mig att det är så kallad "texture flickering" som förmodligen är en ren drivrutinsfråga. Eftersom problemet inte verkar finnas i andra spel så har det troligtvis inget med din hårdvara att göra. T.ex. värme eller att den är instabil i sin klocka.

Testa att installera en äldre-variant av drivrutin från AMD och se om det hjälper.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt