Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Bra pris för bra dator?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Denna verkar värd sitt pris, bra köp eller kasst?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem

Någon som har input? Blev också intresserad.

Permalänk
Medlem

Ja, det tycker jag väl ändå att man får säga för att vara en OEM-dator.

Det är alltid med en viss osäkerhet man får uppskatta prestandan på dessa då tillverkaren inte är helt transparent med vilka komponenter som används. Ordvalet "bra pris för bra dator" stämmer någorlunda, ifråga om 1660ti till spel så ligger den i undre segmentet för prestanda inom nyligen lanserade GPUer. Men det beror ju såklart också helt på dina krav, vad du som definerar som bra.

Lite synd ifall de har satt in internminnen med minneshastigheter 2666Mhz, kan jag tycka, vilket begränsar CPU prestanda en aning. Likaså ifall detta är låst i BIOS.

Kör du äldre speltitlar i högsta inställningar och nyare titlar i medel/höga inställningar på upplösningen 1920 x 1080 och letar en dator som kommer kunna driva det i 60 fps så är datorn ett helt ok val ändå för nedsatt pris till 8900kr.

Ha gärna i åtanke de fördelar och nackdelar en fabriksleverad dator för med sig där garantier och uppgraderingsmöjligheter är centrala. Hoppas det hjälpte i alla fall lite i valet, dela gärna med dig av vad du vill använda datorn till så blir det lättare för oss att uppskatta.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:
Skrivet av kaptengrek:

Ja, det tycker jag väl ändå att man får säga för att vara en OEM-dator.

Det är alltid med en viss osäkerhet man får uppskatta prestandan på dessa då tillverkaren inte är helt transparent med vilka komponenter som används. Ordvalet "bra pris för bra dator" stämmer någorlunda, ifråga om 1660ti till spel så ligger den i undre segmentet för prestanda inom nyligen lanserade GPUer. Men det beror ju såklart också helt på dina krav, vad du som definerar som bra.

Lite synd ifall de har satt in internminnen med minneshastigheter 2666Mhz, kan jag tycka, vilket begränsar CPU prestanda en aning. Likaså ifall detta är låst i BIOS.

Kör du äldre speltitlar i högsta inställningar och nyare titlar i medel/höga inställningar på upplösningen 1920 x 1080 och letar en dator som kommer kunna driva det i 60 fps så är datorn ett helt ok val ändå för nedsatt pris till 8900kr.

Ha gärna i åtanke de fördelar och nackdelar en fabriksleverad dator för med sig där garantier och uppgraderingsmöjligheter är centrala. Hoppas det hjälpte i alla fall lite i valet, dela gärna med dig av vad du vill använda datorn till så blir det lättare för oss att uppskatta.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fortsätter att Hijacka tråden, hoppas att TS tycker att det är okej

Jag värdesätter absolut att kunna uppgradera. I dagsläget spelar jag ingenting som är jättekrävande, men vill ändå ha en burk som kan hänga med något år framöver och där möjligheten finns att kunna byta ut något för att det ska vara möjligt.

Garanti är väl inget som jag egentligen ser som en försäljningspunkt gentemot mig själv då jag har byggt ett flertal datorer i delar tidigare och är inte särskilt rädd när det gäller den biten, känner mig relativt säker på att kunna lösa problem som kan uppstå.

Jag har sneglat lite på Sweclockers vinterdator, men kan jag komma undan med en lägre prislapp så klagar jag inte. I dagsläget så sitter jag med ett GTX 970 och en 4690K så det borde väl bli ett lyft oavsett?

Jag har t.ex. ingen fancy gamingskärm, så jag kommer inte att spela i högre upplösning än 1920x1080 i 60hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Jag fortsätter att Hijacka tråden, hoppas att TS tycker att det är okej

Jag värdesätter absolut att kunna uppgradera. I dagsläget spelar jag ingenting som är jättekrävande, men vill ändå ha en burk som kan hänga med något år framöver och där möjligheten finns att kunna byta ut något för att det ska vara möjligt.

Garanti är väl inget som jag egentligen ser som en försäljningspunkt gentemot mig själv då jag har byggt ett flertal datorer i delar tidigare och är inte särskilt rädd när det gäller den biten, känner mig relativt säker på att kunna lösa problem som kan uppstå.

Jag har sneglat lite på Sweclockers vinterdator, men kan jag komma undan med en lägre prislapp så klagar jag inte. I dagsläget så sitter jag med ett GTX 970 och en 4690K så det borde väl bli ett lyft oavsett?

SweClockers vinterdator 2019 till ett pris av 11 390:- är ett bra val. Jag skulle till och med säga att det redan är ganska prispressat utan att tappa kvalité på samtliga komponenter. Måste tyvärr avråda rekomendation att köpa den färdigbyggd med OS för 16.999:- då jag personligen anser att priset hos Komplett är alldeles för högt för vad man får.

I kommentarer till artikeln kan man läsa att användaren SUMITOMO hittade den på webhallen för 14990kr.

Skrivet av SUMITOMO:

För den som är sugen har Webhallen klart attraktivare alternativ 3k billigare idag.
https://www.webhallen.com/se/product/310336-Webhallen-Config-...

Tycker även att användaren Mordekai lade fram ett intressant förslag där han kombinerade en Intel 9600kf med ett Radeon RX5700 XT. Intel processorn är något bättre specifikt spel men sämre än Ryzen 3600 i helhet.

Permalänk
Medlem

hade nog hellre slagit ihop en liten slant extra för ett budgetbygge som har lite mer juice på grafikkortet (dock ej window inkluderat här) för att kunna uppgradera datorn för framtiden, minne, grafikkort osv.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Tycker det är rätt okej pris för att vara en OEM-dator. Bra komponenter även om det kanske är budgetkvalite på dom. Lite synd bara att nätagget är 400w och att chassit inte har så bra möjligheter till uppgraderingar i framtiden. Dessutom är ram på 2666mhz istället för 3200mhz då det blir en skillnad i hastighet eftersom det är ryzen:)

Om ni kan bygga föreslår jag det här för några hundralappar mer. Bättre chassi, snabbare ram, bättre kyld grafikkort antar jag, bättre nätagg som är tystare och är guldcertifierad, dessutom fler uppgraderingsmöjligheter:)

Men kan man inte bygga och vill ha en färdig dator så är det inget dåligt köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

SweClockers vinterdator 2019 till ett pris av 11 390:- är ett bra val. Jag skulle till och med säga att det redan är ganska prispressat utan att tappa kvalité på samtliga komponenter. Måste tyvärr avråda rekomendation att köpa den färdigbyggd med OS för 16.999:- då jag personligen anser att priset hos Komplett är alldeles för högt för vad man får.

I kommentarer till artikeln kan man läsa att användaren SUMITOMO hittade den på webhallen för 14990kr.

Tycker även att användaren Mordekai lade fram ett intressant förslag där han kombinerade en Intel 9600kf med ett Radeon RX5700 XT. Intel processorn är något bättre specifikt spel men sämre än Ryzen 3600 i helhet.

Skrivet av roo:

hade nog hellre slagit ihop en liten slant extra för ett budgetbygge som har lite mer juice på grafikkortet (dock ej window inkluderat här) för att kunna uppgradera datorn för framtiden, minne, grafikkort osv.

https://komponentkoll.se/bild/WqUCW.png

Skrivet av rareixarna:

Tycker det är rätt okej pris för att vara en OEM-dator. Bra komponenter även om det kanske är budgetkvalite på dom. Lite synd bara att nätagget är 400w och att chassit inte har så bra möjligheter till uppgraderingar i framtiden. Dessutom är ram på 2666mhz istället för 3200mhz då det blir en skillnad i hastighet eftersom det är ryzen:)

Om ni kan bygga föreslår jag det här för några hundralappar mer. Bättre chassi, snabbare ram, bättre kyld grafikkort antar jag, bättre nätagg som är tystare och är guldcertifierad, dessutom fler uppgraderingsmöjligheter:)

Men kan man inte bygga och vill ha en färdig dator så är det inget dåligt köp.

https://komponentkoll.se/bild/EJXcS.png

Skickades från m.sweclockers.com

Vill ni hellre att man ska bygga ihop sin egna dator då alltså för att det finns mer möjlighet att uppgradera i framtiden? varför kan man inte uppgradera mer i detta chassit? det är väl inte sämre än nåt annat eller? och tror ni att dom "gömmer" tillverkarna för t.ex. grafikkortet som t.ex asus, gigabyte, msi för att det är sämre tillverkare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag tycker den verkar vara väldigt bra för det priset. Kör HP laptop från 2011 som är igång många timmar varje dag och som var enkel att uppgradera med ssd och 16g minne. Går den ändå sönder kan jag tänka mig stationär dator som i erbjudandet eftersom jag själv blivit stationär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDexterz:

Vill ni hellre att man ska bygga ihop sin egna dator då alltså för att det finns mer möjlighet att uppgradera i framtiden? varför kan man inte uppgradera mer i detta chassit? det är väl inte sämre än nåt annat eller? och tror ni att dom "gömmer" tillverkarna för t.ex. grafikkortet som t.ex asus, gigabyte, msi för att det är sämre tillverkare?

Vill ni hellre att man ska bygga ihop sin egna dator då alltså för att det finns mer möjlighet att uppgradera i framtiden?

Vi, eller rättare sagt jag själv då jag inte kan prata för alla andra, bygger gärna en dator själv. Då vet jag exakt vilka komponenter som används och vilken prestanda datorn kan nå. Är det en vän, en anhörig eller någon som betalar pengar för att jag hjälper till så vill jag kunna ge en garanti för att de ska bli nöjda.

Ifall någon frågar och har lägre krav eller inte några alls så är fabriksbyggda datorer ett väldigt bra val för att hålla nere priset.

Varför kan man inte uppgradera mer i detta chassit?

Man kan göra en uppskattning om huruvida det går att uppgradera datorn senare eller inte. Bygger du en dator från grunden och väljer ett nätaggregat med bra kvalité så kan du nog använda nätaggregatet i tio år och chassit säkert dubbelt så länge. Troligtvis kommer du tröttna på hur datorn ser ut visuellt innan chassit inte går att använda. Anledningen är att utveckligen för dessa komponenter har stagnerat. Designen för hur en dator ser ut har avstannat med vissa modifikationer och nätaggregat idag håller hög kvalité, ofta med garanti(!) i 5-10 år.

Kollar vi på datorn du har länkat till så är den färdigbyggd från fabrik och leverantören garanterar att den fungerar som den är. Det är därför inte säkert att den håller alla krav för att utöka prestandan ytterliggare i framtiden. Säg att vi till exempel vill uppgradera med ett nytt grafikkort då det inte är helt omöjligt är vad som kommer begränsa dig mest ifall du köper en ny datorskärm i högre upplösning eller vill spela mer krävande spel i högre grafiska inställningar även i framtiden.

Först och främst måste vi då ta hänsyn till grafikkortets storlek så att det får plats i chassit efter datorns mått, vi får även ta hänsyn till datorns värmeavledningsförmåga då den eventuellt inte klarar högre värmeutveckling men kanske viktigast av allt så måste vi ta hänsyn till att det nya grafikkortet är begränsat till den effektförsörning som datorn är byggd för, begränsad av nätaggregatet.

Ser vi i specifikationer så står det inte angivet vad nätaggregatet i datorn klarar men det står att strömförsörjningen är 400W. Det är alltså ganska svårt att veta huruvida och hur mycket mer datorn klarar. Om det är så att nätaggregatet måste bytas så är det också svårt att svara på ifall nya nätaggregat kan monteras på samma sätt som det monterades från fabrik.

Med det sagt så kan man ju såklart uppgradera datorn. Det är bara en fråga om pris och arbetstid. Det kan gå väldigt lätt som att bara sätta i ett nytt kort och nya drivrutiner. Men kan också bli en hel del kli i huvudet.

tror ni att dom "gömmer" tillverkarna för t.ex. grafikkortet som t.ex asus, gigabyte, msi för att det är sämre tillverkare?

Jag vet inte, då tillverkaren inte har valt att redogöra vilket grafikkort de använder. Möjligtvis använder de en billigare verision då de vill hålla nere kostnader och pris. Vilket egentligen inte behöver betyda att det är sämre prestanda. Men den kan ge högre ljud eller högre temperaturer än ett bättre grafikkort.

HP kan även ha ett avtal med en tredjepartstillverkare och köpa in större mängder av bra grafikkort till lågt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev ett långt svar på en kort fråga, anledningen är att det inte finns något enkelt svar då vi saknar information från HP. Det korta svaret skulle jag säga är att:

Söker du följande så är HP-datorn ett bra val:
-Du vill köpa datorn imorgon och använda den direkt.
-En fullt duglig speldator till ett bra pris.
-Du vill hellre köpa en helhetsprodukt än att behöva beställa komponenter separat.

Vill du ha något av följande är det nog bättre att köpa komponenter och bygga själv.
-Du vill vara säker på att kunna byta ut komponenter i framtiden.
-Värderar att köpa produkter som klarar en längre tidshorisont.
-Specifika detaljer om samtliga produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner du dig orolig över att det är obekvämt att bygga en dator själv så kan jag lugna dig med att det är lite svårare än att bygga Lego avsett för en femåring men lättare än att bygga ihop en IKEA-möbel.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är ett bra pris för den datorn, helt klart.

Det "negativa" med OEM brukar vara.

-Konstigt OEM moderkort (dåligt med bios-updates).
-Dålig kylning.
-Dålig PSU (Men inte i detta fallet, då den ska vara 80+ platinum).

Men du slipper bygga och får 2 års garanti på "hela paketet". Värt mycket för många .

Permalänk
Medlem

Tack för otroligt bra svar!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 - Cooler Master Hyper 212 Black Edition - Asus ROG Strix B450-F Gaming - Corsair Vengeance LPX 16 GB - Asus TUF 3070 - Kingston A2000 1 TB - Fractal Design Define C - Corsair RM650x V2 650 W