Fri-TV (SVT1/SVT2/TV4 osv) utan leverantörens box

Permalänk

Fri-TV (SVT1/SVT2/TV4 osv) utan leverantörens box

Hej,

Jag börjar med att säga att jag inte har någon koll så ursäkta eventuella tankevurpor.

Jag har bredband och TV via fiber från Ownit (det är väl kanske Telenor som levererar TV i praktiken tänker jag) men jag vill ju gärna slippa deras box och köra allt från en HTPC. Som jag förstått det är det alltså IPTV som levereras och borde man då inte kunna "få tag" i fri-TV-kanalerna (de skall ju inte vara krypterade) genom TVheadend/NextPVR/motsv? Hur gör jag det isf?

Tack och bock

Permalänk
Inaktiv

Svt play och tv4 play kan det va nått?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns det ingen helhetslösning, däremot finns ju t.ex. addons för play-kanaler så som SVT Play, TV4 Play etc. för Kodi.

Vet inte hur det är för andra mjukvaror då jag själv bara använder Kodi.

Permalänk
Medlem

Kör kodi och sen addonet Retrospect. Då har du playkanalerna samt "live tv" från Svt mm

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

När det är IPTV så är de krypterade och alla IPTV-leverantörer kör annan programvara på mottagarna. TVHeadends "IPTV" är tänkt att fungera med TV-mottagare som sänder ut videoströmmen över nätverket, inte till att ta emot TV-sändningarna i sig. Alternativt för internetströmmar via någon m3u, din IPTV går inte över internet. Kommersiell IPTV följer andra standarder i grunden än TVHeadend/NextPVR eller annan fri programvara, ingen fri lösning kommer implementera krypteringen från leverantören av tv-tjänsten utan hjälp av leverantören.

Eftersom Ownit är en del av Telenor ingår dock Ownit Stream, en strömmande tjänst med samma kanaler som i paketet. Ownit Stream finns med så länge du inte har något gruppavtal där det inte ingår. Då är det ju deras hemsida stream.ownit.se som gäller.

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Svt play och tv4 play kan det va nått?

Jo, jag vet att de finns, men jag hade velat få in fri-TV i LiveTV/PVR i Kodi, istället för de olika add-onsen.

Skrivet av DeGreeZ:

Kör kodi och sen addonet Retrospect. Då har du playkanalerna samt "live tv" från Svt mm

Jo, jag gör det för närvarande, men skulle vilja ha in dem som LiveTV/PVR i Kodi.

Skrivet av Petterk:

När det är IPTV så är de krypterade och alla IPTV-leverantörer kör annan programvara på mottagarna. TVHeadends "IPTV" är tänkt att fungera med TV-mottagare som sänder ut videoströmmen över nätverket, inte till att ta emot TV-sändningarna i sig. Alternativt för internetströmmar via någon m3u, din IPTV går inte över internet. Kommersiell IPTV följer andra standarder i grunden än TVHeadend/NextPVR eller annan fri programvara, ingen fri lösning kommer implementera krypteringen från leverantören av tv-tjänsten utan hjälp av leverantören.

Ok, så det finns inget "officielt sätt" att få tag på strömmar utan att gå via leverantörens box?

Skrivet av Petterk:

Eftersom Ownit är en del av Telenor ingår dock Ownit Stream, en strömmande tjänst med samma kanaler som i paketet. Ownit Stream finns med så länge du inte har något gruppavtal där det inte ingår. Då är det ju deras hemsida stream.ownit.se som gäller.

Ownit Stream ingår tyvärr inte i Ownit Mini (dvs. bara fri-TV).

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

SVT live når man via SVTplay, däremot inte tv4. En hel del kan man se i efterhand dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlartibartfastNorway:

Jo, jag vet att de finns, men jag hade velat få in fri-TV i LiveTV/PVR i Kodi, istället för de olika add-onsen.

Jo, jag gör det för närvarande, men skulle vilja ha in dem som LiveTV/PVR i Kodi.

Ok, så det finns inget "officielt sätt" att få tag på strömmar utan att gå via leverantörens box?

Ownit Stream ingår tyvärr inte i Ownit Mini (dvs. bara fri-TV).

Tack för hjälpen!

Inlägget syftar nog snarare till att det inte finns något inofficiellt sätt

Videoströmmarna på IPTV-VLAN:et kommer du inte kunna avkryptera. De kommersiella piraterna får skapa sina egna videoströmmar.

Permalänk
Medlem

Varken SVTs kanaler eller TV4 är krypterat i Telenors IPTV-nät, så det går alldeles utmärkt att titta på dem.

Du behöver kunna ta emot multicast-strömmar från 62.127.0.0/16, 93.91.96.0/20 och 195.54.96.0/19. Görs enklast med igmpproxy.

Du kan använda tcpdump för att kolla vilken adress respektive kanal har. I t.ex. VLC kan du testa rtp://@ip:port. Sen kan du göra en spellista till Kodi.

Permalänk
Medlem

@Trivve: Tror nog han vill ha in den i PVR-backend. Går säkert, går säkert att ta strömmen från SVT Play och baka in också, men det kräver givetvis lite mer än att konfigurera klientdelen i Kodi.

Permalänk
Skrivet av Trivve:

Varken SVTs kanaler eller TV4 är krypterat i Telenors IPTV-nät, så det går alldeles utmärkt att titta på dem.

Du behöver kunna ta emot multicast-strömmar från 62.127.0.0/16, 93.91.96.0/20 och 195.54.96.0/19. Görs enklast med igmpproxy.

Du kan använda tcpdump för att kolla vilken adress respektive kanal har. I t.ex. VLC kan du testa rtp://@ip:port. Sen kan du göra en spellista till Kodi.

Kan du förklara mer ...vilken command ska man köra i tcpdump