SSD-priser stiger med 40 procent under 2020

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du får gärna förklara det ur perspektivet av ett av företagen.

Samsung tycker att man har dålig lönsamhet och stryper sin produktion för att pressa upp priserna, alternativt bestämmer sig bara för att höja sina priser för att få kostnadstäckning. Det betyder bara att de andra två tillverkarna kommer att ta åt sig mer av marknaden. De är billigare och fler köpare kommer att vända sig till dem.

Vanligtvis så tjänar man mer på att producera mer. Med så pass teknisk produktion så är det med största sannolikhet nyttjandegraden på de maskiner man använder som bestämmer företagets lönsamhet. När man stryper produktionen så innebär det då också att man höjer sina produktionskostnader.

Av dessa anledningar så funkar bara dessa åtgärder om alla tre tillverkarna gör dem. Om en ställer sig utanför kommer det företaget att skära guld med täljkniv. De kommer att kunna få omsättning för allt de producerar. Investerar de i mer kapacitet så kommer de att få sålt de produkterna med. De kommer att ta marknadsandelar som de sedan kommer att behålla. Är inte detta uttalande baserat på en överenskommelse så är det ett mycket högt spel.

Problemet med ordet kartell är att de inte är ett vetenskapligt begrepp, utan det är en term vi använder emot en företeelse som vi anser är brottslig. Vad som är kartell eller inte ligger då i betraktarens öga.
Självklara fall som glödlampkartellen där de hade viten är ett solklart fall, men om det finns 2st pizzerior på en ort och de båda höjer priserna samtidigt är det då kartell? Pizzabagarna kan såklart ha pratat med varandra, men de kan även ha insett att de inte tjänar på att kriga utan de båda vinner mest om priserna på pizzorna stiger.

När det gäller minneskartellerna så har många länder dåligt med pengar i statskassan och ett enkelt sätt att fylla på är att stämma stora bolag. Det positiva för länderna är att de både är bödel, domare och offer i brottmålet.

Och nej jag påstår inte att minnestillverkarna inte bedriver karteller eller att de gör det. Det jag påstår är att det är väldigt flummigt.

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på prissänkningen av RAM som det talades så mycket om under 2019. Tror inte svenska återförsäljare är lika sega med prishöjningen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Väntar fortfarande på prissänkningen av RAM som det talades så mycket om under 2019.

Vad menar du med "väntar på"? Det har ju varit tokbilligt jämfört med 2017 och 2018. När jag köpte 32 GB 3000/15-minne i slutet av 2018 kostade det mig ca 3300 kr. I dag skulle det kosta mig 1700 kr!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag som hoppades på 2TB NVME för 1000kr lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Kan detta komma att påverka GPUerna med deras minnesenheter? Tänker framförallt på lanseringen av RTX 3000.

Gamers nexus flaggade i en nyhetsvideo rätt nyligen just om höjda GDDR RAM priser...
https://www.youtube.com/watch?v=qitzfxlxJPQ

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Nämen hua, jag som hade planerat att skaffa en 1TB PCIe 4.0 av något slag.

Jaja, det får vänta tills Micron släpper sin nya dundermodul med 3D XPoint. Såvida den inte lanseras på CES på tisdag.
Blir oerhört tacksam om de släpper en 500GB+ för under 3000:-

Permalänk
Medlem

Är inte DDR 5 på ingång i år?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jaha då kan man väl se sig I månen efter billiga 4TB

Permalänk
Medlem

Innan jag läste färdigt var jag helt säker på att det brunnit nånstans eller att det varit världsrekord i tyfon på en fabrik.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite mer ram men då andra utgifter har prioriterats (bilskrället tex) har jag skjutit på det. Men man skulle kanske ta å slå till snart.

Visa signatur
Permalänk

Med en urstark svensk krona är detta toppennyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Fast i princip är det ju nästan bara RAM chipen på kretskortet och lite "grus". Och kretskortet i sig kostar inte många kronor.

Visst är det så att en stor del av kostnaden finns i chippen, men detta gäller i första hand de större storlekarna. Ser vi på mindre storlekar verkar "gruset" fortfarande vara en stor del av kostnaden och fortfarande verkar 128-512 GB vara en relativt vanlig storlek på en SSD. För dessa storlekar blir ett eventuellt påslag på 40 procent ingen större kostnad i rena kronor och ören.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Är inte DDR 5 på ingång i år?

brukar komma något år efter att servers har börjat använda det, och än så länge så är adaptionen av DDR5 seg. om den enns har börjat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag kollade wiki-artikeln nyss, och om man ska tro den så är inte ens JEDEC-standarden för DDR5 spikad än, så då tror jag inte på DDR5 i konsumentprodukt förrän slutet av 2021 eller början av 2022.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hoppas nästa Playstation och Xbox inte blir märkbart dyrare pga detta

Sony/MS skriver troligen kontrakt med underleverantörer till sina konsoler under ett antal år framåt. Så antar att de redan har garanterade volymer och priser för sina SSD och RAM minnen under översiktlig tid.

Permalänk
Medlem

Det här va ju inge bra, tänkte bygga en ny monstermaskin nu 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Med en urstark svensk krona är detta toppennyheter!

Kronan har i alla fall stärkts sedan mitten på oktober.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tur att man just köpt en 1 TB SSD. Kanske det tar lång tid innan de går under 1000-lappen igen. Klarar mig ett tag nu och köpte den för att jag inte orkar avinstallera och installera spelen från MS Gamepass. Sitter väll med några TB SSD nu men man är väll omättlig

Skrivet av Dinkefing:

Med en urstark svensk krona är detta toppennyheter!

Ha, ironi i topp-klass! Även om kronan blivit lite starkare på senaste tiden.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Blev påmind att jag tänkt fylla på med mer SSD-lagring. Jag hade hoppats att priserna på 2TB NVMe skulle komma ner lite mer först, men nu fick det bli av. Har tänkt vänta på DDR5 innan nästa nya dator/uppgradering, så ingen panik där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Varför skulle de inte få göra så så länge som det inte handlar om en explicit överenskommelse mellan de olika tillverkarna?

Skickades från m.sweclockers.com

De får inte göra så, karteller är förbjudet. Bl.a. Volvo lastvagnar har åkt dit för kartellbildning
https://www.svd.se/eus-dom-rekordhoga-boter-for-volvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De får inte göra så, karteller är förbjudet. Bl.a. Volvo lastvagnar har åkt dit för kartellbildning
https://www.svd.se/eus-dom-rekordhoga-boter-for-volvo

Fast nu har väl de där tre företagen märkt att de har för hög produktion, och förmodligen för låg vinstmarginal per produkt.
Att sänka produktion då är ju ett fruktansvärt vanligt sett att göra affärer på och används överallt.
Nu råkar det vara 3 företag som alla tar det beslutet ungefär samtidigt, vilket man skulle kunna se som ett samarbete. Och om jag fick gissa skulle jag absolut säga att dom har pratat igenom beslutet mellan sig, men det är nog svårt att bevisa.
Sen har nog lönsamheten på alla företag varit lägre än normalt senaste tiden, så inte jättesvårt att föreställa sig att alla företag tagit enskilda beslut heller. Men man får väl se om något händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Ett exempel lite förenklat. Säg att det finns 4 större aktörer som vardera står för ca 25 % av minneskresmarknaden. Om jag har ett av de företagen och ser att mina tre konkurrenter höjer priserna ordentligt så kan jag passa på att ligga kvar på samma prisnivå och ta över en större del av marknaden eftersom de flesta återförsäljare/liknande kommer vilja köpa av mig om mina konkurrenter har liknande kvalité men 40 % dyrare priser. Nästan alla kommer vilja köpa av mig. Så det är därför priserna på kameror eller annat plötsligt går upp 40 %. Så tänker jag iaf, men någon anledning finns det till att detta sällan sker på andra marknader.

Det jag tänker är att det nästan måste vara en överenskommelse, se t.ex. det jag skrev här ovanför. Inte mycket jag kan göra åt detta förstås, men det är tur att inte alla möjliga företag gör så här. Det skulle vara jobbigt om alla personbilar kostade 40 % mer nästa år, eller alla kameror, eller alla "något". Av det jag brukar köpa är nog minnen det enda som fluktuerar så här mycket i pris.

Det är dock skillnad på lönsamhet och tillväxt. Att höja kostnaden och sänka produktionstakten kan ge samma omsättning men till en lägre kostnad (löner, exempelvis) medan om du ligger kvar på samma prisnivå får svårt att leva upp till efterfrågan, som kan göra avkall på kvalitet, vilket kan ge en negativ varumärkesförändring (fråga vad folk här tycker om Seagate...). En ökad tillväxt kan också ge problem så som nyrekrytering, upplärning, logistiska avtal som maxas - med nya kostnader (en fabrik är inte direkt billig att sätta upp) som resultat och i värsta fall lägre lönsamhet. Vad jag menar är att det är att förvänta en kedjereaktion för ett företag som förväntas öka från 25% av marknaden till exempelvis 40% (tar fem procent av varje konkurrent).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Då får man väl köpa på Ebay och sådana sidor.

På vilket sätt ska det hjälpa?
Har eBay och "sådana sidor" egen tillverkning eller vad har jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bode inte ddr5 vara nära nu? Dom kanske vill tjäna lite extra på ddr4 innan 5an kommer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av marcusOCZ:

Innan jag läste färdigt var jag helt säker på att det brunnit nånstans eller att det varit världsrekord i tyfon på en fabrik.

Hahaha eller hur! Trodde också att det brunnit i nån minnesfabrik igen!

Skrivet av Dalton Sleeper:

Det här va ju inge bra, tänkte bygga en ny monstermaskin nu 2020

Jag med. Vi får beställa grejer innan priserna höjs!

När blir det mer exakt? Blir det 40% på en gång?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Fast nu har väl de där tre företagen märkt att de har för hög produktion, och förmodligen för låg vinstmarginal per produkt.
Att sänka produktion då är ju ett fruktansvärt vanligt sett att göra affärer på och används överallt.

Om företagen agerade enskilt så är det ok, inte när man kör ihop sig. Och deras vinster är mycket höga men inte så extremt höga som när de nyligen drog upp priserna. Över 60% av Samsungs totala vinst kom från ram minnen då, Samsung som är en gigant på massor av olika produkter.
Samsung, Hynix och Micron delar patenten de har mellan varandra, inga andra får vara med. Det är så de delat upp marknaden mellan sig. Bara det är något som inte är tillåtet.

Skrivet av Chiffer:

Nu råkar det vara 3 företag som alla tar det beslutet ungefär samtidigt, vilket man skulle kunna se som ett samarbete.

Så är det absolut inte, de samkör. Finns en stor utredning om deras samarbete som är mycket intressant

Skrivet av Chiffer:

Och om jag fick gissa skulle jag absolut säga att dom har pratat igenom beslutet mellan sig, men det är nog svårt att bevisa.

Det är inte svårt att visa, vinsten var så extremt hög förra gången samt alla andra trix de använt sig av. I början på 2000 talet var det över 20 stycken företag som tillverkade minnen, genom uppköp har dessa decimerats till 3 stycken. Då stack vinsterna iväg igen men utvecklingen stannade av

Permalänk
Hjälpsam

Strömavbrott hos Samsung, mycket lägligt.
https://www.techpowerup.com/262566/minute-long-power-outage-a...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Luktar absolut inte blöt hund om detta...

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

När 8TB går att få för tusenlappen, då är det billigt. Priserna sjunker inte snabbt nog, men det är väl svårt att jobba fram de krympningar som skulle krävas, av många anledningar. Ny teknik kommer behöva ersätta NAND, de ersättare som finns är ju snordyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Here we go again...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]