Permalänk
Medlem

Defekt RTX?

Under Black Friday förra året köpte jag ett MSI Aero RTX 2070 till mitt första PC-bygge någonsin. Grafikkortet har inte precis presterat som förväntat men var någonting som jag förbisåg och tänkte att jag kanske förväntade mig lite för mycket. Nyligen har jag byggt två andra datorer, varav en utrustad med ett 1660 Ti. Efter att ha testat några spel insåg jag att mitt 1660 Ti presterar mycket bättre än mitt RTX 2070. Jag prövade också byta ut grafikkorten i datorn, och till ingens förvåning var skillnaden densamma. Är det möjligt att jag från första början fått ett defekt grafikkort eller har jag fortfarande för höga förväntningar på ett grafikkort som kostar det dubbla av ett 1660 Ti?

Permalänk

Vart är du besviken på prestandan, vad får du för fps mellan korten och i vilka spel?

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Och vilken cpu använder du

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Vart är du besviken på prestandan, vad får du för fps mellan korten och i vilka spel?

Prestandan. För att klara av Battlefield 1 över 60 fps krävs att jag har det inställt på low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Och vilken cpu använder du

Intel i5-8600k

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@wilkro: Ett vanligt misstag: har du kopplat in sladden från bildskärmen i grafikkortet och inte råkat sätta den i moderkortets bildutgång istället?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@wilkro: Ett vanligt misstag: har du kopplat in sladden från bildskärmen i grafikkortet och inte råkat sätta den i moderkortets bildutgång istället?

Alltid haft det i grafikkortet

Permalänk
Medlem

Du bør ligga runt 60fps på ultra i 4k uppløsning.

Permalänk
Medlem

@wilkro:

Råkar inte vara som så att du har raytracing igång på max med RTX kortet?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kört en DDU innan byte av kort annas prova ned det samt att inte v-synk är altiverat i någom meny i nvidia kontrollpanel eller spel

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

@wilkro:

Råkar inte vara som så att du har raytracing igång på max med RTX kortet?

har provat med det både på och av, med raytracing ligger jag på ca 40 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Kört en DDU innan byte av kort annas prova ned det samt att inte v-synk är altiverat i någom meny i nvidia kontrollpanel eller spel

Jag har inte kollat men det borde väl inte försämra min prestanda så märkbart?

Permalänk
Medlem

Vad får du för fps på Low och Ultra? Samt på de olika grafikkorten.

Och vilken upplösning kör du på, 1080p?

Permalänk
Medlem

Kör du i 4k? Kolla dina inställningar en extra gång

Permalänk
Medlem

Är det samma upplösning/skärm med båda datorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Vad får du för fps på Low och Ultra? Samt på de olika grafikkorten.

Och vilken upplösning kör du på, 1080p?

Skrivet av CnMerc:

Kör du i 4k? Kolla dina inställningar en extra gång

Skrivet av medbor:

Är det samma upplösning/skärm med båda datorerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör inte på 4K. Jag spelar också mycket Rust, där skillnaden i prestandan är ca 20-30 fps på exakt samma inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilkro:

Jag kör inte på 4K. Jag spelar också mycket Rust, där skillnaden i prestandan är ca 20-30 fps på exakt samma inställningar

Jag undrar vilken upplösning du kör i, och vilket fps du får med båda korten. Inte vad skillnaden är.

Tanken är väl att jämföra benchmarks med liknande system som du har, för att se om din CPU kanske är flaskhalsen på något sätt

Permalänk
Medlem

[quote postid="18226420" userid="179730" name="Reyintaz"]
Jag undrar vilken upplösning du kör i, och vilket fps du får med båda korten. Inte vad skillnaden är.

Tanken är väl att jämföra benchmarks med liknande system som du har, för att se om din CPU kanske är flaskhalsen på något sätt
[/CPUn borde inte bottlenecka, iallafall inte märkbart. På Rust får jag ca 80-90 fps på med 1660ti och ca 55-65 med RTX 2070. Upplösningen är 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kör denna

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

och ladda ner senaste Drivers denna

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/155644/en-...

och testa igen tror det är något fel med drivers

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Windows antivirus live igång?

Skickades från m.sweclockers.com