Permalänk
Medlem

Ta bort flaskhals eller helt ny dator?

Hej. Jag undrar om det är möjligt att uppgradera min dator för en rimlig peng eller om det
behöver införskaffas en helt ny dator.

Vilka befintliga delar skulle man kunna ta till vara på och vilka nya komponenter skulle kunna
väcka nytt liv i burken?

OS: Windows 10 Pro 64-bit
Moderkort: MSI, MS-7680
Processor: i5-2310 CPU @ 2.90GHz
RAM: 8192MB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB

Jag förväntar mig inte att kunna maxa dom senaste spelen, men hade varit trevligt att maxa WoW och CS,
samt att kunna prova på lite nyare spel på medium grafik.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Polze: Skulle nog satsa på antingen nytt grafikkort eller ny dator

Permalänk
Medlem

CPUn är uråldrig och kommer sätta käppar i hjulen för prestanda i spel vad du än gör. Dags att köpa nytt system skulle jag säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hur är det med nya grafikkort nu för tiden?
Det är länge sedan jag höll mig uppdaterad på den fronten, men passar ett nytt grafikkort mitt befintliga moderkort?
Och funkar en ny processor mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polze:

Hur är det med nya grafikkort nu för tiden?
Det är länge sedan jag höll mig uppdaterad på den fronten, men passar ett nytt grafikkort mitt befintliga moderkort?
Och funkar en ny processor mitt moderkort?

Nya grafikkort passar, så länge du har rätt strömkontakter på nätagget.

Nya CPUer passar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nya grafikkort passar, så länge du har rätt strömkontakter på nätagget.

Nya CPUer passar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm okej, tack för ditt svar. Känns ganska hopplöst att försöka återuppliva den i så fall.
Men finns där något i datorn man kanske kan ta tillvara på, för att hålla nere kostnaderna.

Permalänk
Medlem

En i7 2600 eller i7 3770 skulle göra susen för datorn och göra att den klarar alla moderna spel igen, kanske kring 50-60 FPS.
Nackdelen är att dessa processorer fortfarande brukar gå för en rejäl slant.

Du kan återanvända nätagg, grafikkortet, chassit (om samma formfaktor) och HDD/SSD till en ny dator, men allt annat måste bytas.

Permalänk
Medlem

Håller med @dunis90 om att en 2700/3770K skulle göra gott, om du vill gå den vägen. Kombinera det med ett grafikkort i stil med Dustin: Gigabyte GTX 1660 Super för 2800 så landar du på under 4k för uppgraderingen. Det skulle fungera väl så länge delarna lever (de är ändå åtminstone 6-7 år gamla?). Grafikkortet kan du efter det ta vidare i en ny dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Polze:

Hmm okej, tack för ditt svar. Känns ganska hopplöst att försöka återuppliva den i så fall.
Men finns där något i datorn man kanske kan ta tillvara på, för att hålla nere kostnaderna.

Grafikkortet, Chassi och SSD går att återanvända resten bör du ej återanvända i en ny dator.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB