Permalänk
Medlem

WLAN hittar inte LAN anslutna datorer

Hej
Orkar du vägleda mig? Jag har ett LAN med två stationära datorer, de två kan fildela friktionsfritt mellan varandra. Har haft hjälp av Windows 10 självhjälp och fått det att fungera. Men sen har jag en bärbar dator på WLAN och den datorn klarar jag inte att få synlig för de två stationära så jag kan dela filer emellan alla tre datorer. Vad är det jag behöver begripa för att få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjon00:

Hej
Orkar du vägleda mig? Jag har ett LAN med två stationära datorer, de två kan fildela friktionsfritt mellan varandra. Har haft hjälp av Windows 10 självhjälp och fått det att fungera. Men sen har jag en bärbar dator på WLAN och den datorn klarar jag inte att få synlig för de två stationära så jag kan dela filer emellan alla tre datorer. Vad är det jag behöver begripa för att få det att fungera.

Kolla så att fil och skrivardelning är igång i nätverks och delningscenter. Kolla så att den bärbara klassar nätverket som ett hemnätverk/privat nätverk.

Permalänk
Medlem

Är alla tre datorerna på samma nät/ip-range ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jocke: De sakerna är det check på. Så långt har jag fattat.
mr_sQuinty: Nu skickar du ut mig på hal is. Misstänker att det är här skon klämmer. Finns det någon turturial på hur man kollar och därefter ändrar så det samspelar. Är väl nått med "nivåer eller klasser". Gissar att WLANet lever lite sitt liv och sätter IP adresserna, sen lever LAN ett annat liv. Hur får jag dem att hitta samman?

Permalänk
Medlem

ipconfig

mr_sQuinty:
På den bärbara som ligger på WLAN har jag:
IP 192.168.116.245
GW 192.168.116.1
På den stationära som är "huvuddator":
IP 92.33.xx.xx
GW 92.33.xx.xx

Min kunskap räcker inte till att analysera detta. Ej heller hur jag åtgärdar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mjon00:

mr_sQuinty:
På den bärbara som ligger på WLAN har jag:
IP 192.168.116.245
GW 192.168.116.1
På den stationära som är "huvuddator":
IP 92.33.xx.xx
GW 92.33.xx.xx

Min kunskap räcker inte till att analysera detta. Ej heller hur jag åtgärdar.

Du har kopplat din "huvuddator" direkt till en tjänstefördelare eller liknande. Du behöver koppla alla datorerna till din router istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Gateway ska ju vara samma, gör ett enkelt schema i paint hur allt är kopplat.

Permalänk
Medlem

På enklaste svenska , koppla alla dina datorer till samma låda.

Dina stationära datorer får nu sin ip-adress från en låda och laptopen från en annan.

Enkla lösningen:koppla allt till lådan som delar ut wifi.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Så här ser nätet ut

Hoppas på att detta hjälper!

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kallar för Bredbandsrouter är ingen router. Dina stationära datorer är kopplade direkt på internet. Koppla istället dina datorer till LAN-portarna på din Amplifie router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad är det för model/märke på den som du kallar bredbandsrouter från leverantören?

Koppla allt bakom din amplifi router

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det du kallar för Bredbandsrouter är ingen router. Dina stationära datorer är kopplade direkt på internet. Koppla istället dina datorer till LAN-portarna på din Amplifie router.

Precis, din huvuddator ligger inte bakom någon router/brandvägg alls (annat än den i ditt OS)
IP 92.33.X.X är till Bredbandsbolaget, och inget lokalt IP, så ett tips är att cencurera ditt tidigare inlägg lite (där ditt fulla IP nummer står), finns annars en väldigt låg risk att någon som ser tråden frösöker ställa till med något för dig, även om risken är låg är det onödigt

Permalänk
Medlem

Gott nytt 2020 till alla Er som orkade anstränga sig

Tack för hjälpen. Nu har jag det som jag vill ha det och är nu bakom en router! Plus att jag har fått lära mig en del nytt och ta del av Er visdom. Sträck på Er och känner Er uppskattade och ha ett riktigt bra 2020.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Precis, din huvuddator ligger inte bakom någon router/brandvägg alls (annat än den i ditt OS)
IP 92.33.X.X är till Bredbandsbolaget, och inget lokalt IP, så ett tips är att cencurera ditt tidigare inlägg lite (där ditt fulla IP nummer står), finns annars en väldigt låg risk att någon som ser tråden frösöker ställa till med något för dig, även om risken är låg är det onödigt

Bra synpunkt. Jag tog mig friheten att redigera bort de två sista oktetterna på IP'nret.

/Giplet, moderator

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!