Permalänk
Medlem

NAD 312

Hej!

Jag har en NAD 312 som jag köpte för en herrans massa år sedan och då jag inte vet ett skvatt om hifi undrar jag vad jag ska ha för högtalare till den. Någon som kan tipsa om bra högtalare?
Specifikationerna är 25w per kanal, 8 ohm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska ha det nästa du har råd med, vad har du för budget och ev andra krav ?
Utan att veta nått mer om dina förurtsättningar så https://hifitorget.se/visa_annons.php/snell_e_iii_88803.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

25w per kanal (även om NAD brukar vara väldigt ärliga i specificerad uteffekt) ställer krav på att högtalarna inte är för tungdrivna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska ha det nästa du har råd med, vad har du för budget och ev andra krav ?
Utan att veta nått mer om dina förurtsättningar så https://hifitorget.se/visa_annons.php/snell_e_iii_88803.htm

Jag tänker mig väl 2-3k, gärna lite mindre storlek på högtalarna. Är det något man behöver tänka på när man köper nya högtalare och ska ansluta till en äldre förstärkare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag tänker mig väl 2-3k, gärna lite mindre storlek på högtalarna. Är det något man behöver tänka på när man köper nya högtalare och ska ansluta till en äldre förstärkare?

Åldern spelar ingen större roll förutsatt att inget är trasigt/slitet, äldre förstärkare kan ju tex ge skrapande ljud när du manövrerar reglagen och det är ett tecken på att de kan behöva rengöras eller renoveras men det är ju nått man lätt märker om man manövrerar all reglage utan att spela nån musik, sprak och knaster betyder att man bör rengöra och det kan man i vilket fall göra i förebyggande syfte liksom att smörja reglagen efteråt så de rör sig mjukt.
Annars är det inget speciellt med äldre förstärkare, det är viktigare att tänka på att det inte är en så kraftig förstärkare så man bör ju undvika svårdrivna högtalare och de som har väldigt låg verkningsgrad men det har ju inget med åldern att göra utan gäller även nya mindre förstärkare.

En större högtalare typ den jag länkade kommer att ge dig djupare bas än en mindre och generellt så behöver större lådor mindre effekt för att spela lika starkt som en mindre.
Jag tycker att du först å främst ska leta beg för det är mer prisvärt och mindre lådor kan tex vara https://hifitorget.se/visa_annons.php/hogtalare_hfls_1_88911....
Men kolla även om det finns nått begagnat på orten du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.