Permalänk
Medlem

NF7 BIOS frågor

Med senaste BIOS finns inställningar som är odokumenterade enligt v1 (4200-0316-02) av manualen som följde med när jag köpte i april.

Följande finns det ingen eller bristande förklaring till:

1. CPU Thermal Throttling

2. FSB och AGB Spread Spectrum

3. Enhance PCI Performance

4. CPU Disconnect Function

5. AGP Fast Write Capability

6. IDE Prefetch Mode

7. IDE Bus Master

Har letat på internationella sajter och där får ABIT skäll för att dom är dåliga på att dokumentera. Hoppas dom har fel!

Tacksam om du kort kan berätta vad inställningarna har för funktion (särskilt om man överklockar).

TACK!

Permalänk
Medlem

1. Disabled tror jag...

2. ska vara på av eller 0 för ökad stabilitet. Använd bara om du har radio i närheten som störs av datorn.

3. DIsabled, hjälper inget ändå och minskar stabilitet.

4. Enabled, sänker idle-temp

5. Enabled, snabbare grafikkortsgrejs

6. Vet inte, kör default

7. Disabled om du inte har någon enhet som behöver det.

Permalänk

Ettan är jag väldigt intresserad av vad den gör. De flesta säger att den ska vara av, men varför?

Permalänk
Medlem

1an drar ner cpu farten på processorn med XX antal % när den blir för varm, funkar såsom på p4 processorerna att den throttlar ner processorn av säkerhetsskäl. Det är i alla fall vad jag har hört och lärt.
Kör man den disabled så får man sina "rena" MHz på överklockning t.ex eftersom den inte throttlar ner processorn om den nu blir för varm.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Så om du enablar den får du en P4a hehe

Permalänk
Medlem

Vore ju bra om ettan "kyler ner" prollen så man slipper överhettningskraschar. Enligt mina prov kan jag inte bevisa att så är fallet men det kan bero på att mina överklockningskraschar troligen beror på överhettad nordbrygga.

Framtidens BIOS kanske sparar (i CMOS) temparna så man kan se dessa vid omboot.

Förövrigt vill jag tacka för svaren - finns mer att säga så jag hoppas på fler svar.