Windows-installation på USB - FAT32 eller NTFS?

Permalänk
Medlem

Windows-installation på USB - FAT32 eller NTFS?

Ska installera om Windows 10 via https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10IS... så ska lägga in det på en USB. Nu undrar jag bara, spelar det någon roll om USBn har FAT32 eller NTFS? Vilket bör man välja?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

@Elektroman:
Jag har inte använt Mediacreationtool annat än till att ladda ner ISO-filen, sedan så skapar jag stickan med Rufus så jag vet inte hur det gör när man väljer till att skapa en bootbar USB-sticka via det.

Men mig veterligen ska det inte spela någon roll om det är FAT32 eller NTFS på stickan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ska installera om Windows 10 via https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10IS... så ska lägga in det på en USB. Nu undrar jag bara, spelar det någon roll om USBn har FAT32 eller NTFS? Vilket bör man välja?

Ett tag sen jag använde det men har för mig att den skriver över allt på pinnen så den bryr sig inte om vad som fanns innan

"A blank USB flash drive with at least 8GB of space or blank DVD (and DVD burner) if you want to create media. We recommend using a blank USB or blank DVD, because any content on it will be deleted. "

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

NTFS fungerar utmärkt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

NTFS fungerar utmärkt.

Och FAT32 med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Och FAT32 med?

Skickades från m.sweclockers.com

FAT32 fungerar om Installationsfilen är mindre än 4GB vilket inte är fallet längre. Install.wim ligger på ca 4,4 GIG så den är för stor. Men skapa en NTFS kommer det ju fungera.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tror att programmet formaterar USB-minnet till det format som behövs, utan att du behöver oroa dig vilket det är på det när du stoppar i det i datorn.
I synnerhet när det står att all data på USB-minnet kommer att raderas när du kör programmet, tolkar det som att det formateras då.

Permalänk
Medlem

Okej, då har jag bara en fråga. När man väl ska sätta i USB-stickan för att installera om, hur väljer man så att datorn botar från USBn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ska installera om Windows 10 via https://www.microsoft.com/en-gb/software-download/windows10IS... så ska lägga in det på en USB. Nu undrar jag bara, spelar det någon roll om USBn har FAT32 eller NTFS? Vilket bör man välja?

Det är ingenting som du behöver välja eller fundera på själv.

Media Creation Tool tar själv hand om formateringen av USBn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Okej, då har jag bara en fråga. När man väl ska sätta i USB-stickan för att installera om, hur väljer man så att datorn botar från USBn?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ändra boot ordningen i BIOS eller under uppstart F10 (lite olika beroende på MB).

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Okej, då har jag bara en fråga. När man väl ska sätta i USB-stickan för att installera om, hur väljer man så att datorn botar från USBn?

Om man inte vill in i UEFI/BIOS och fippla, så har de flesta moderkort att man kan få upp en meny där man välja vad det ska startas ifrån.
Det brukar vara F8 eller F12 man ska trycka på för att få upp den menyn, vilken det är står längst ner under uppstart av datorn (där det rabblas upp CPU, RAM etc.) titta efter "Press ** for boot selection".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Usb3 krånglar ibland hos mig, men usb2 funkar alltid...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre: VÄLJ BARA EN AV DE PORTAR SOM ÄR PÅ BAKSIDAN AV DATORN. HAR SJÄLV HAFT PROBLEM NÄR JAG HAR KÖRT FRÅN USB PORT PÅ FRAMSIDAN AV DATORN.