Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har inget med investering att göra - men med tanke på hur många offtopics som tillåts i tråden ställer jag följande fråga:

Vilket kreditkort med bäst återbäring kan ni föreslå?

Just nu är det komplett bank.
1% på allt, 2% på internetköp och 4% om du handlar på komplett. Bonusen kan användas för att betala fakturan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bra räkneexempel! Överensstämmer förmodligen ganska väl med vad en "normal" storstadsfamilj kan tänkas ha som ekonomisk förutsättning. Men har man "bara" 5000kr i marginal mellan fasta utgifter och inkomst bor och/eller lever man farligt dyrt.

Kollade nu på snittpriset på villor, cirka 3,2 miljoner under senaste kvartalet vilket borde handla om cirka 2,75 miljoner som maxlån. Fortfarande en hel del pengar som ska ut i månaden men inte riktigt lika illa.

Mycket handlar om att ha en vettig ekonomisk plan som tar hänsyn till både "hoppsan", "ojdå" och "jävlar". Gärna kombinerat med nån form av självbehärskning vad det gäller inköp av prylar och upplevelser.

EDIT:
En del kan ha låst ränta delar av lånet på längre tid och inte påverkas direkt från första kvartalets ränthöjning. Kan dock bli surt när det är dags att förhandla om lånet efter några år men då har man i alla fall haft chansen att samla på sig en "räntebuffert" så den högre månadskostnaden inte blir riktigt lika kännbar.

Jag tror som sagt inte att de hade fått ett sådant lån eftersom de inte klarar 7% ränta enligt Swedbanks kalkyl på levnadsstandard. Jag hoppas de hade fått nej i alla fall.

Permalänk
Medlem

Samtidigt blir inte räntan 4% eller mer över en natt. Man kan binda sig på 10 år till 1,9% (kollade första bästa bank) och det betyder att experterna håller med.

Benke och Håkan hinner amortera ner sitt lån en del och bygga upp ett sparande på den tiden, om de har någorlunda vett och inser att de har små marginaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring fonder med 1,5% avgift? Är det skyhögt? Tänker främst på fonder såsom Swedbank Ny Teknik som verkar gått bra. Eller Länsförsäkringar Fastighetsfond eller Carnegie Fastighetsfond Norden som har 2,0% i avgift men som gått otroligt bra. Äter fondavgiften upp avkastningen?

Jag har hittills hållit mig till fonder med lägre än 0,5% i avgift men funderar på att testa fonder som historiskt gett mycket högre avkastning. Men då följer också en mycket högre avgift...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Bolånedommedagsspåret som du försöker starta känns inte så relevant för investeringstråden.
Du kanske kan starta en ny tråd om det istället för att skriva här?

Om du inte vet hur extremt mycket räntorna påverkar investeringarna, så skall du vara försiktigt med investeringar. Dagens experiment med negativa räntor kommer att sluta med en kris utan like, är min prognos. Bolån och konsekvensen av tvångsförsäljningar såg vi tydligt 1995!
Allting som påverkar investeringar borde få diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Dåliga grannvillor där jag bor säljs för 5-6 miljoner kr. Gissa vad som händer när räntan går upp med 100% och villapriserna sjunker.
Gissa vad som händer när folk TVINGAS sälja därför att banken inte längre har säkerhet för miljonlånen. Jag köpte mitt hus för 750 000 kr, det var det värt. Men inte mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gissar att det inte blir någon större effekt inom en överskådlig period, inte ens riksbanken tror att de kommer höja igen inom tre år.

Så har du nåt annat än dina egna spekulationer att backa upp ditt domedagsscenario med?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Hur tänker ni kring fonder med 1,5% avgift? Är det skyhögt? Tänker främst på fonder såsom Swedbank Ny Teknik som verkar gått bra. Eller Länsförsäkringar Fastighetsfond eller Carnegie Fastighetsfond Norden som har 2,0% i avgift men som gått otroligt bra. Äter fondavgiften upp avkastningen?

Jag har hittills hållit mig till fonder med lägre än 0,5% i avgift men funderar på att testa fonder som historiskt gett mycket högre avkastning. Men då följer också en mycket högre avgift...

Först och främst så har förvaltarna som tog hand om Swedbank Ny Teknik lämnat och startat en egen fond, Core Ny Teknik. Grejen är att om man tror på aktivt förvaltade fonder så bör man använda SAVR (nätmäklare) som ger rabatt på fonderna. Det har uppdagats att en hel del "aktiva" fonder på storbanker har defakto inte kunna slå index, utan har mer följt indexet och att sen ta 2% i avgift så har man blivit lurad som kund. Men, med höga avgifter så måste de aktiva förvaltade fonderna slå index för att du inte ska gå back.

LF Fastighetsfond har gått upp med 65,27% i år och följer fastighetsindexet SIX Nordic Real Estate. Att ta 1,46% i förvaltningsavgift för i princip en indexfond är enligt mig ett rån. Så anledningen till att LF Fastighetsfond har gått så bra är inte pga förvaltarna är extremt duktiga, utan det beror på att fastighetsaktierna har gått bra i år. Hade fonden överavkastat index med 10-20%, år efter år. Då ska man absolut köpa den för förvaltarna är duktiga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Om du inte vet hur extremt mycket räntorna påverkar investeringarna, så skall du vara försiktigt med investeringar. Dagens experiment med negativa räntor kommer att sluta med en kris utan like, är min prognos. Bolån och konsekvensen av tvångsförsäljningar såg vi tydligt 1995!
Allting som påverkar investeringar borde få diskuteras.

Problemet med lågränte/negativaräntor är att det inte finns något annat förutom börsen som kan ge någon form av avkastning. Inflationen äter upp köpkraften så alla måste ut till börsen. Själv så är jag så pass gammal att jag minns krisen från 90-talet,en avreglerad fastighetsmarknad och en krona som blev sönderspekulerad av självaste George Soros ledde till att Riksbanken behövde höja räntan till 500% för att stoppa utflödet. När inte det gick så var man tvungen att släppa kronan fri.

Naturligtvis kan detta hända igen och har man en jättehög med pengar på banken så kan man ju vänta på att bostadsmarknaden ska krasha. Grejen är att ingen blir lycklig av att folk blir av med sina bostäder. Det sista man slutar betala är hyran/avgiften/amorteringar till bostaden. Man kommer skära ned på allt och med en konsumtionsdriven ekonomi så behöver man inte vara nationalekonom för att dra slutsatsen att ekonomin kommer tvärstanna. Folk slutar handla, affärer går i konkurs och folk blir arbetslösa. Skatteintäkterna sjunker så att kommunerna blir tvungna att sparka folk... osv osv..

Reporäntan är Riksbankens instrument för att styra "priset" på pengar. Vi har ingen överdriven högkonjunktur som riskerar att överhettas, ingen inflation som skenar iväg. Även de som sitter i en hyresrätt skulle påverkas av att räntan höjs. Fastighetsägarna har ofta lån på sina objekt och får de dyrare räntekostnader så kommer de att skicka vidare det till hyresgästerna i form av en hyreshöjning.

Personligen tror jag att man måste ha en sund ekonomi och kunna parera gråa dagar och rida ut stormen. Ett buffertsparande så att man åtminstone har ett par månaders täckning för utgifterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

Hur tänker ni kring fonder med 1,5% avgift? Är det skyhögt?

Avgiften i sig är inte det intressanta. Jämför äpplen med äpplen. Ett brett index är ett brett index. Sedan finns det billiga och dyra.

Jag tycker t.ex. att det är OK med hög avgift på specifik exponering, typ en fond som aktivt förvaltas med fokus på Kina blir såklart aldrig lika billig som ett vanligt index. Sedan kan man diskutera förvaltarnas kompetens, jag tittar inte så mycket på förvaltarna i sig utan hur exponeringen ser ut (av det som är offentligt; jag tycker att en seriös fondförvaltare bör vara transparent med sitt innehav, sen är de sällan så tyvärr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Vilka förvaltningsrobotar tror du kommer ta störst andel av de amerikanska och europeiska hushållen? Genomsnittsvärdet på förvaltade portföljer kommer gå från typ 100mkr till mycket lägre, men värdet på marknaden är större. Samtidigt kommer verksamheten i större grad automatiseras och kostnader kommer således sjunka.

Hade du satt dina pengar i Investor eller en ny startup, även om båda erbjuder ungefär samma produkt till samma pris? Genom köpet av united finances har man ju en färdig produkt redo för lansering liksom...

Jag tror att du och jag gör ganska olika bedömningar av fondrobotar som fenomen. Jag tror inte att de kommer att ha så stor betydelse som du verkar tro.

Vad är egentligen skillnaden med en fondrobot mot en bred fond eller en strukturerad produkt? Man får lite större möjlighet att finjustera vilken risknivå man vill ha och man får lite AI-hype på köpet, men man får också en ny mellanhand som ska ta en andel av avkastningen.

Och jag tror inte en sekund på reklamsnacket om att använda AI för att ta private banking till personer som har 5000 dollar. De har varken behov eller intresse av en sådan produkt.

Så jag tror inte att fondrobotarna kommer ha någon särskilt stor påverkan på Golman Sachs, men på en liten startup med fondrobotar som hela affärsidé så har de förstås stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Naturligtvis kan detta hända igen och har man en jättehög med pengar på banken så kan man ju vänta på att bostadsmarknaden ska krasha. Grejen är att ingen blir lycklig av att folk blir av med sina bostäder. Det sista man slutar betala är hyran/avgiften/amorteringar till bostaden. Man kommer skära ned på allt och med en konsumtionsdriven ekonomi så behöver man inte vara nationalekonom för att dra slutsatsen att ekonomin kommer tvärstanna. Folk slutar handla, affärer går i konkurs och folk blir arbetslösa. Skatteintäkterna sjunker så att kommunerna blir tvungna att sparka folk... osv osv..

Tack, det var det jag var inne på med mitt exempel, du sammanfattade det bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad är egentligen skillnaden med en fondrobot mot en bred fond eller en strukturerad produkt? Man får lite större möjlighet att finjustera vilken risknivå man vill ha och man får lite AI-hype på köpet, men man får också en ny mellanhand som ska ta en andel av avkastningen.

Det går inte riktigt att jämföra tycker jag. LYSA tar ca 0,4%. En indexfond i bästa fall 0-0,2%. En s.k. aktivt förvaltad fond uppåt 2% eller mer oavsett hur det går, utan att överavkasta index på sikt.
För småspararen som inte bryr sig är det jätteenkelt. För över pengarna till en fondrobot, svara på några enkla frågor om sparhorisont osv och du är igång. Det är Svensson som månadssparar som verkligen har användning av en sådan produkt.
15% av alla som tjänar över 50k/månad har inget sparande alls idag.
Det finns pengar oinvesterade motsvarande 40% av totala bolånen bara på svenska banker, pengar bankerna tjänar räntespread på att låna ut. Undrar hur mycket som sparas i storbankers fonder med avgifter runt 2%?
Det blir kännbart om fondrobotarna tar ens hälften av det kapitalet.

EDIT: Det du betalar för är att få en bredare exponering än en enstaka indexfond och på fler marknader/ räntemarknader utan att själv behöva köpa/ sälja och omfördela månadsvis. Fondroboten har även bättre priser på instrumenten. Om den överavkastar på sikt återstår att se.

Permalänk
Medlem

Säljer av Veoner med vinst (bilindustrin krisar i Tyskland redan). Om försäljning av elbilar kommer igång så är bolaget intressant. Återköper om kursen går ner.

Köper billigt och säljer dyrt i LYKO (garanterad vinst när både köp och sälj går igenom, vilket sker ofta). Bolaget inblandat i tveksamma affärer. Men sedan Oriflame tyvärr köptes ut är det enda börsbolaget i Sverige som är i den prisokänsliga kosmetikabranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Det går inte riktigt att jämföra tycker jag. LYSA tar ca 0,4%. En indexfond i bästa fall 0-0,2%. En s.k. aktivt förvaltad fond uppåt 2% eller mer oavsett hur det går, utan att överavkasta index på sikt.
För småspararen som inte bryr sig är det jätteenkelt. För över pengarna till en fondrobot, svara på några enkla frågor om sparhorisont osv och du är igång. Det är Svensson som månadssparar som verkligen har användning av en sådan produkt.
15% av alla som tjänar över 50k/månad har inget sparande alls idag.
Det finns pengar oinvesterade motsvarande 40% av totala bolånen bara på svenska banker, pengar bankerna tjänar räntespread på att låna ut. Undrar hur mycket som sparas i storbankers fonder med avgifter runt 2%?
Det blir kännbart om fondrobotarna tar ens hälften av det kapitalet.

EDIT: Det du betalar för är att få en bredare exponering än en enstaka indexfond och på fler marknader/ räntemarknader utan att själv behöva köpa/ sälja och omfördela månadsvis. Fondroboten har även bättre priser på instrumenten. Om den överavkastar på sikt återstår att se.

Vi diskuterar frågan på två olika nivåer här. Du utgår ifrån den enskilda spararen, men det vi diskuterade i de tidigare inläggen var hur fondrobotarna påverkar bankernas ekonomi. Där menade jag att de inte kommer ha någon jättestor betydelse för storbankernas ekonomi.

Men jag håller med dig om att fondrobotar nog är ett bättre alternativ för småspararen än 2%-fonder och bankernas gamla dyra strukturerade produkter, typ SPAX, som tidigare fyllde upp ungefär samma nisch av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Först och främst så har förvaltarna som tog hand om Swedbank Ny Teknik lämnat och startat en egen fond, Core Ny Teknik. Grejen är att om man tror på aktivt förvaltade fonder så bör man använda SAVR (nätmäklare) som ger rabatt på fonderna. Det har uppdagats att en hel del "aktiva" fonder på storbanker har defakto inte kunna slå index, utan har mer följt indexet och att sen ta 2% i avgift så har man blivit lurad som kund. Men, med höga avgifter så måste de aktiva förvaltade fonderna slå index för att du inte ska gå back.

LF Fastighetsfond har gått upp med 65,27% i år och följer fastighetsindexet SIX Nordic Real Estate. Att ta 1,46% i förvaltningsavgift för i princip en indexfond är enligt mig ett rån. Så anledningen till att LF Fastighetsfond har gått så bra är inte pga förvaltarna är extremt duktiga, utan det beror på att fastighetsaktierna har gått bra i år. Hade fonden överavkastat index med 10-20%, år efter år. Då ska man absolut köpa den för förvaltarna är duktiga.

Hej

Tack för ett givande inlägg! Nu förstår jag att 99% av alla fonder följer ett index i en viss kategori, inte bara som t.ex. OMX30 eller Världsindex. Utan det finns alltså index för fastigheter, naturtillgångar, teknik o.s.v. Tidigare har jag trott att index är för landgränser eller täcker kontinenter. Med andra ord skulle jag kunna köpa de 20 största fastighetsbolag och få lika bra resultat som LF Fastighetsfond utan avgift? Är det så enkelt?

Så utifrån vad du säger så bör min fråga omformuleras till "tror jag på att index för fastigheter kommer att slå OMX30 med 2%". Eftersom jag hittat/det finns väldigt billiga Sverigefonder som följer index.

Ny fråga: Tror ni att index för fastigheter kommer att slå Sveriges index över tid? För de kommande 10 åren.

Edit: Som jag förstått det så handlar det om att "välja rätt index". Att slå index är svårt, finns rapporter om att 99% av alla investerare misslyckas med att slå index. Men USA:s index kan slå Sveriges OMX30, och Sveriges fastighets-index kan slå OMX30. Så det kanske handlar om att "hitta bästa index"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alotiat:

Hej

Tack för ett givande inlägg! Nu förstår jag att 99% av alla fonder följer ett index i en viss kategori, inte bara som t.ex. OMX30 eller Världsindex. Utan det finns alltså index för fastigheter, naturtillgångar, teknik o.s.v. Tidigare har jag trott att index är för landgränser eller täcker kontinenter. Med andra ord skulle jag kunna köpa de 20 största fastighetsbolag och få lika bra resultat som LF Fastighetsfond utan avgift? Är det så enkelt?

Så utifrån vad du säger så bör min fråga omformuleras till "tror jag på att index för fastigheter kommer att slå OMX30 med 2%". Eftersom jag hittat/det finns väldigt billiga Sverigefonder som följer index.

Ny fråga: Tror ni att index för fastigheter kommer att slå Sveriges index över tid? För de kommande 10 åren.

Edit: Som jag förstått det så handlar det om att "välja rätt index". Att slå index är svårt, finns rapporter om att 99% av alla investerare misslyckas med att slå index. Men USA:s index kan slå Sveriges OMX30, och Sveriges fastighets-index kan slå OMX30. Så det kanske handlar om att "hitta bästa index"?

Jadu.. när du har svar på den frågan kan du öppna en egen fond och ta bra betalt för den. Sen upptäcker du och kunderna kanske om 5 år att du hade fel, men då har du ändå fått en massa procent i avgift så win för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur har investerar året gått för er?
Vad har ni för investeringsplaner för nästa år?

Jag hamnade själv totalt på -3% trotts börsuppgången... Detta på grund av att mina weed aktier har sjunkit i värde.
Nästa år ska jag försöka i snitt investera 15 000kr per månad in på mitt Lysa konto, kör bara fondroboten framöver.

Jag har funderat på att köpa en bostadsrätt men jag vet inte om jag vill då jag bor rätt bra där jag bor nu (hyresrätt).

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@mistahh: För mig har det gått bra, slagit index med bravur.
Om det har gått kasst i en kraftig uppgång så kanske du är för smalt investerad?

Vad som händer nästa år? Ungefär som i år, har inte bråttom. Eventuellt blir det köp av bil och insats till boende men det är först efter sommaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För mig har det gått riktigt bra hittills, upp 51% i år. Mycket pengar i Tesla, Nvidia, och AMD har hjälpt. Men även en del på fastighetsbolag som Balder. Andra som gått bra är Apple, Microsoft, TSMC. Har mycket teknikaktier. De som gått sämre är Telia, Saab, Beyond Meat. Men som sagt totalen är upp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ja, jag är definitivt investerad för smalt, därför ska jag under 2020 bara investera hos Lysa för att få en global bred exponering.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vi diskuterar frågan på två olika nivåer här. Du utgår ifrån den enskilda spararen, men det vi diskuterade i de tidigare inläggen var hur fondrobotarna påverkar bankernas ekonomi. Där menade jag att de inte kommer ha någon jättestor betydelse för storbankernas ekonomi.

Men jag håller med dig om att fondrobotar nog är ett bättre alternativ för småspararen än 2%-fonder och bankernas gamla dyra strukturerade produkter, typ SPAX, som tidigare fyllde upp ungefär samma nisch av marknaden.

Nja, jag tyckte att jag beskrev hur de kan påverka bankernas ekonomi negativt. Som jag skrev ligger över 1 700 mdr SEK oinvesterat på vanliga konton hos bankerna. Lyckas fondrobotarna med marknadsföringen kan de sno åt sig en del av de pengarna från bankerna. Samt plocka av bankerna en hel del sparanden i dyra egna fonder.

Det är som sagt ca 40% av totala summan av Sveriges bolån som ligger oinvesterat hos bankerna till mer eller mindre noll ränta. Det är stora summor även för bankerna att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nja, jag tyckte att jag beskrev hur de kan påverka bankernas ekonomi negativt. Som jag skrev ligger över 1 700 mdr SEK oinvesterat på vanliga konton hos bankerna. Lyckas fondrobotarna med marknadsföringen kan de sno åt sig en del av de pengarna från bankerna. Samt plocka av bankerna en hel del sparanden i dyra egna fonder.

Det är som sagt ca 40% av totala summan av Sveriges bolån som ligger oinvesterat hos bankerna till mer eller mindre noll ränta. Det är stora summor även för bankerna att förlora.

Det är sant. Dålig läskunnighet av mig.

Men gör bankerna verkligen några pengar på inlåningen på vanliga konton? Reporäntan är på 0 % och samtidigt måste bankerna avsätta pengar till att täcka bankgarantin för det som sparas på konton.

Permalänk
Medlem

Det var svårt att hitta, men på http://www.konkurrensverket.se/globalassets/publikationer/rap... s. 137 kan man utläsa att storbankerna tappat från 80% av totala fondsparandet i början av 2000-talet till 55% 2018. En tredjedel av bankernas intäkter kommer från provisioner från fondmarknaden. Hushållens andel av fondplaceringar är ca 2/3, s. 135. Hushållskunderna konstateras också vara orörliga.
Man konstaterar att nysparande är mer utspritt och att storbankens fondkunder är mindre intresserade av sin investering. På sikt kommer det alltså att förändras oavsett. Men kan man få de "mindre intresserade" att lägga över pengarna på en fondrobot med låg avgift som inte presterar sämre försvinner över 20% av storbankens intäkter.

Om bankerna lånar in 1760 mdr sek för noll kostnad och lånar ut till 1,5% ränta blir det över 24 mdr i räntenetto. Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag investerar endast i fonder och investmentbolag och har som mål med att bli ekonomisk fri när jag är 45, alltså inom 15 år. Investerar ca 15 - 20 000 kr i månaden och hoppas få detta att växa till sex miljoner. Detta kommer gå snabbare om jag och min sambo räknar tillsammans istället då hon investerar ca 3 - 5 000 kr i månaden. jag gjorde en fondportfölj som ni gärna får ge synpunkter på. Jag har ett instagramkonto där jag försöker skriva om ekonomi för mina bekanta och alla andra som är intresserade. De är i grunden väldigt nybörjarvänligt så de mer insatta tycker det mesta är självklart men ta gärna en titt på senaste inlägget med de fonderna! Följ gärna om ni vill följa med och komma med synpunkter på mitt sparande och min resa

https://www.instagram.com/ekonomidoktorn/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Halvnöjd med utvecklingen i år. Har runt en fjärdedel av kapitalet i räntefonder nu, stegvis växlat över från aktiefonder under året. Var lite för tidig på bollen, inte otippat misslyckades jag med att tajma marknaden.

Nu vet jag inte exakt utveckling för jag har en betydande del i en månadshandlad hedgefond där kursen inte uppdateras förrän några dagar efter månadsslut, men gissar att det hamnar 26%.

Samtidigt har jag bara investerat runt 5000 kr per mån och lagt pengar på hög vid sidan.

Anledningen till min försiktiga hållning är att vi funderar på nytt hus om ca 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det är tydligt redan idag att konkurrensen ökat och satt press på storbankerna. Enklast ser man detta på bolåneräntorna där man ger bäst deal på bundna lån. Givetvis finns det marknadsfundamenta bakom detta också, men med fler aktörer och hur lätt det blivit att flytta sina bankaffärer så vill bankerna gärna hålla kvar kunderna och enda sättet här att med bundna lån (pga ränteskillnadsersättningen).

Angående besparningar så är det väl så att den äldre generationen sitter kvar med sina besparingar från tonåren medan yngre flyttar snabbt och lätt mellan nischbanker specialiserade på deras intresse, är det ränta på bufferten eller mer traditionellt sparande. Samtidigt ser vi nu en ny våg av banker som utmanar de tidigare nischbankerna med både förmånliga kort (Revolut etc) och "aktiva fonder" med rabatt (savr) som kommer pressa Avanza och Nordnet.

Skall bli spännande att se utvecklingen på bankområdet i framtiden. Känns som ett område där mycket av det traditionella bryts upp så vi får se hur framtida strukturer ser ut. Tar facebook, apple och google över hela världen eller förblir det mer lokala lösningar?

Angående året som gått så har jag slått index genom minsta möjliga insats, dvs indexfonder + investmentbolag.

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: "Angående året som gått så har jag slått index genom minsta möjliga insats, dvs indexfonder + investmentbolag."

Det där låter faktiskt riktigt bra. Får man fråga vilka indexfonder du har samt vilka investmentbolag?
Har du några andelar i Spiltan Aktiefond Investmentbolag?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Inaktiv

Orkar inte göra ombalanseringen och det är sjukt surt att jag inte lever som jag lär, skruvar då och då och givetvis går avkastninen ned jämfört med fästmön som är totalt ointresserad och kör på min setup. Så 2020 blir det lysa för hela slanten. Kommer gå över till 4-hinkars strategin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst är det så att om man köper aktier - betalas courtage vid köp och försäljning, samt skatt till skatteverket. Inget annat.

När man köper fonder betalar man väl också courtage, men dessutom betalar man en viss procent av hela sitt innehav. Stämmer det att fondavgiften tas från hela innehavet och inte bara den vinsten som man har gjort?

Alltså om man har egna aktier, säg typ 20 olika bolag för att sprida risken lite, så riskerar man att förlora i värde om marknaden kollapsar, men man äger fortfarande andelar i dessa 20 bolag och väntar tålmodigt på att dessa skall stabiliseras, och får dessutom årliga utdelningar.

Men har man fonder, så pyntar man hela tiden, varje år ett visst % av hela innehavet.
Hur vet man att fonder återinvesterar utdelningar? Hur beräknas detta?
Vad är vitsen med att spara i fonder förutom riskspridning och diversification?

Har jag uppfattat detta rätt:
Aktier: dålig riskspridning, inga onödiga avgifter, större kontroll över sin portfölj, årliga utdelningar som återinvesteras.
Fonder: bra riskspridning, ingen kontroll av vad portföljen består av, inga årliga utdelningar(?), dyrt i längden pga förvaltningsavgifter?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB