Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator på mellandags rean, runt 20k-25k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Men hur många köper dator för absolut endast spel? Kanske om man använder den som en konsol? Ovanpå detta skulle det inte förvåna mig om spel blir bättre och bättre på att använda fler kärnor och då vinner Ryzen igen. Gillar Linus tech tips guide här: https://youtu.be/2892TZEZidI

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att en stor grupp köper sina datorer och nästan enbart spelar eller surfar lite med. Visst blir spel bättre och bättre men det kan ta år innan det är spel som ger amds 16kärnor fördel? Just nu är intel det absolut bästa till spel. SÅ ÄR DET.

Så även om Intel ligger efter på mkt just nu så är de fortfarande bäst på spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Det är inte överhuvudtaget konstigt. Dessutom om man har någon kunskap så borde man fatta att ett 2070 Super inte blir bottleneckad av Ryzen 3000.
Märker att det finns extremt mycket fördomar om AMD i spel bland vissa medlemmar. Det är inte alls dåligt, det är bara att Intel kan pågrund av sina skyhöga klockfrekvenser uppnå högre fps i vissa spel men det innebär inte att Ryzen är dålig.
med det sagt ett 2070 Super kommer att bli maxat av en Ryzen 3700X likaså som en i7 9700k eller i9 9900k. har en 3900x och 2080 ti och det är minimal skillnad i spelprestanda mot intel kan jag säga som kan direkt jämföra med en 9900ks.

Har aldrig sagt att AMD är dåligt? Tycker de har fått fram riktigt bra prollar nu
Åter igen kolla detta klippet så får man en tydlig bild på att Intel fortfarande är det bästa valet till de flesta spelen.
https://www.youtube.com/watch?v=LCV9yyD8X6M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Är det värt att köpa ett AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB istället för ryzen 3700? Ganska stor prisskillnad på dom men tänkte om det spelar större roll eller om jag vinner mer på att köpa ryzen3700 och skaffa mig ett fetare grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du streamar det du spelar så absolut, även vid videoredigering är 3900x en fördel över 3700/3800x.

Permalänk
Medlem

Bästa minnet, OBS du bör inte nöja dig med 16GB om du ska streama och redigera video.
Billigare, gå ner på CPUn till en 3800X, första uppgraderingen jag skulle göra om jag hade större budget vore att välja en bättre SSD, typ Samsung Evo 970 plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Men hur många köper dator för absolut endast spel? Kanske om man använder den som en konsol? Ovanpå detta skulle det inte förvåna mig om spel blir bättre och bättre på att använda fler kärnor och då vinner Ryzen igen. Gillar Linus tech tips guide här: https://youtu.be/2892TZEZidI

Skickades från m.sweclockers.com

Det här argumentet är så utjatat, spel är den mjukvara som absolut bäst är optimerad för multitrådning. Konsoller har haft mer än en kärna i över 20 år. Ryzen är sämre än Inte på multitrådning av realtidsuppgifter, när minne måste delas eller synkroniseras, detta eftersom den är uppbyggd av chiplets som kommunicerar över en buss, förvisso en snabb sådan och latenserna är försumbara. 9900K är en sjukt bra processor, den blev inte sämre när AMD lanserade 3:e generationens Ryzen. AMD kom ikapp och presterar likvärdigt, men systemkostnadsskillnaderna är oerhört små då man behöver riktigt snabba minnen på Ryzen för att tävla med Intel på gamingprestanda, det ger andra positiva bieffekter men det är oerhört liten skillnad på Ryzen 3700x,3800x,3900x, Core i9 9900K i allt utom syntetiska benchmarks. Just för streaming kan jag dock se en stor fördel med 3900x då den har tillräckligt många kärnor för att OS aldrig ska behöva flytta trådar från en kärna till en annan även vid streaming.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vilken obsession det här forumet blivit med AMD. Påminner lite om tiderna då AMD slog Intel med sin Athlon.

Den glädjen varade inte länge det...

Haller med Morderkai där.

Iaf, hade Amd kostat betydligt lägre än vad 9900k kostat så hade jag förstått poängen men nu skiljer det inte så mycket.

Åtminstone var AMD athon relativt billigt jämfört med Pentium...

Permalänk
Medlem

Har funderat nu rätt mycket angående CPU och grafikkort mest. Tror jag kommer gå och köpa en amd idag, typ ryzen 7 3700 eller ett ryzen 9 3900x och grafikkortet kommer jag nog också gå o köpa idag vilket eventuellt blir ett
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC EVO Eller ett
ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING då prisskillnaden inte var sådär jättemycket enligt mig. Vilket skulle ni kört på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Helt otroligt vilken obsession det här forumet blivit med AMD. Påminner lite om tiderna då AMD slog Intel med sin Athlon.

Den glädjen varade inte länge det...

Haller med Morderkai där.

Iaf, hade Amd kostat betydligt lägre än vad 9900k kostat så hade jag förstått poängen men nu skiljer det inte så mycket.

Åtminstone var AMD athon relativt billigt jämfört med Pentium...

Okej, ja asså sjukt svårt att bestämma mig över vad jag ska köpa eller inte. Velat mellan ryzen och intel ett bra tag nu. Får se vad det slutar på, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Okej, ja asså sjukt svårt att bestämma mig över vad jag ska köpa eller inte. Velat mellan ryzen och intel ett bra tag nu. Får se vad det slutar på, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför välja intel i ditt fall? Kommer du bara spela spel på den och ingenting annat? Då kanske intel är något att ha. Men det säger något att SweClockers vinterdator inte har ett Intel alternativ. Kolla på de flesta listor över de bästa processorerna så vinner AMD nästan alltid, förutom i kamp mot i9an, där har Intel ett något mer klarare övertag för spel.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att tänka lite extra på chassit. En eller två frames hit eller dit är inte hela världen, men chassit kommer du fysiskt interagera med varje dag, och väldigt nära när du bygger och pysslar. Jag tycker absolut att du ska välja som lägst ett Fractal Define C, prisvärt. Hittar du en Define R6 billigt, så är det troligen det bästa caset du kan hitta. Elgiganten har annars massa Fractal S2 på rea, om du inte ska in med 5+ lagringsdiskar så är det samma sak som ett R6. Tro mig, du hittar inte bättre kvalitet på chassin än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Mitt bästa tips är att tänka lite extra på chassit. En eller två frames hit eller dit är inte hela världen, men chassit kommer du fysiskt interagera med varje dag, och väldigt nära när du bygger och pysslar. Jag tycker absolut att du ska välja som lägst ett Fractal Define C, prisvärt. Hittar du en Define R6 billigt, så är det troligen det bästa caset du kan hitta. Elgiganten har annars massa Fractal S2 på rea, om du inte ska in med 5+ lagringsdiskar så är det samma sak som ett R6. Tro mig, du hittar inte bättre kvalitet på chassin än så.

Jag är lite sugen på att skaffa en NZXT H510 Elite Vit/Svart då jag tyckte den var snygg. Vet inte dock hur lätt arbetad den är. Men tycker den var sjukt nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten update, det blev en Ryzen 9 3900X samt G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo c

Skickades från m.sweclockers.com