Permalänk

Köp av ny dator

Tjena!
Vad tycker ni om följande bygge?

https://www.inet.se/datorbygge/b1125867/dator-ny

Har en budget på runt 14-16k. Funderar om jag borde ta en i7 9700K istället men vet ej om det är värt det. Spelar olika typer av spel, mycket simulatorer och öppna världar. Dock inga fps-spel. Tänkte skaffa mig en 1440p skärm, bör denna datorn klara av och driva spel i denna upplösningen?

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Tjena!
Vad tycker ni om följande bygge?

https://www.inet.se/datorbygge/b1125867/dator-ny

Har en budget på runt 14-16k. Funderar om jag borde ta en i7 9700K istället men vet ej om det är värt det. Spelar olika typer av spel, mycket simulatorer och öppna världar. Dock inga fps-spel. Tänkte skaffa mig en 1440p skärm, bör denna datorn klara av och driva spel i denna upplösningen?

Hej!

Är du bestämd på att välja intel? Ju högre upplösning du har desto mindre stress lägger spelet på CPU, där är det då viktigast att ha ett starkt grafikkort. Men i det här fallet så känns 9600k väldigt mehh i den budgeten du har, 6 kärnor och trådar kommer ha det tufft i framtiden. Jag rekommenderar att du tittar på i7 9700k eller ryzen 7 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rareixarna:

Hej!

Är du bestämd på att välja intel? Ju högre upplösning du har desto mindre stress lägger spelet på CPU, där är det då viktigast att ha ett starkt grafikkort. Men i det här fallet så känns 9600k väldigt mehh i den budgeten du har, 6 kärnor och trådar kommer ha det tufft i framtiden. Jag rekommenderar att du tittar på i7 9700k eller ryzen 7 3700x

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså är väl mest inne på intel just nu, har läst att Rydén 7 3700x kanske är lite mer prestanda för pengarna men känner mig inte superbekväm med amd, vet inte varför egentligen. Tror nog dock att jag nöjer mig med ett GTX 2070 för att prisskillnaden upp till 2080 är ganska stor.

Permalänk
Medlem

- Bytt ut minnen till bättre för ca 100-150kr mer.
- Finns billigare moderkort som ger snarlik prestanda.
- Finns bättre nätagg än det du valt.

Kolla komponentkoll.se

Vilka spel tänkte du lira?

Kika på Sweclockers vinterdator 2019, mest prisvärda du kan hitta just nu:
https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

AMD > Intel och då tänker jag på AMD 3600.

Permalänk

Ska du bygga själv? Isåfall rekommenderar jag komponentkoll där du kan få bättre saker för billigare peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytt lite delar för en lite bättre build, CPU, RAM, GPU och SSD är alla snäppet vassare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

Såhär skulle jag köra med den budgeten

AMD bygge

Intel bygge

Jag tycker att amd bygge känns mer prisvärt eftersom att den har 8 trådar fler än intel och är bättre allround cpu där du kommer undan billigare. Intel har dock övertaget i spel men den fördelen minskas ju högre upplösning du spelar. Så om du ska lira i 1440 så blir det minimal skillnad mellan processorerna:)

Men om du bara ska spela och vill ha maximal fps och inte streamar/redigerar mycket så är intel bygget nog för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något sådant här kanske, så kan du lägga extra på en fin 1440p skärm? Grafikkortet får man 500 kr rabatt på som inloggad kund? hos inet. Går att göra det här bygget billigare genom att ta en 660p och Tomahawk max om du vill det. Går också att göra den dyrare och bättre genom en R7 3700x. Nästa grafikkort värt pengarna skulle vara en RTX 2080 Super. Då jag anser att 3% bättre prestanda inte är värt det för 1000-1500 kr mer för en RTX 2070 Super

Kan tillägga att det finns andra skillnader också. Exempelvis om du planerar att streama så är Nvidia grafikkort bättre då de använder sig av sin egna NVENC encoder, som tydligen ska vara bra mycket bättre än AMD's encoder.
En annan skillnad är att vissa Nvidia grafikkort är bättre optimerade för vissa spel, medans AMD grafikkort är bättre optimierade för andra spel. Vilket kan vara värt att kolla in om du spelar ett specifikt spel extremt mycket och söker grym prestanda i det spelet.
AMD's drivrutiner kan också krångla ganska ofta. Har själv problem med Freesync med nya Adrenalin 2020 drivrutinerna med min RX 5700 XT. Tycker personligen att allt detta är värt det för att spara 1-1,5k.
https://komponentkoll.se/bild/zyUDV.png

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz