Permalänk

Problem med ett nybygge

Hej, då det varit en lång natt hoppas jag att rubriken går bra,

Det gäller ett nybygge som köptes upp under black friday veckan, dvs 2700x, gigabyte x570 aoros pro samt en wd black nvme lagring, det som följde med från den gamle datorn är nätdelen, grafikkortet och dem övriga lagringsenheterna, allt är monterat och alla kontakter är dubbel samt trippelkollade för att vara mer än 100% på den biten, men när man ska starta upp datorn så hängde den först sig på boot led när endast nvme var inkopplad, men när jag kopplade in SSDn så slocknade boot led och istället lös vga led.. det som varit gemensamt när respektive led lyser är "ingen signal" på skärmen, testade sedan grafikkortet i en annan dator och där funkade det som det skulle men inte i den nya.. så min fråga är om någon kanske kan sprida lite ljus på detta mörker jag tycks ha fastnat i eller kan det vara så enkelt att det är moderkortet eller processorn som är doa? eller kanske är det nätdelen som valt att tacka för sig? eller ännu enklare i form av att bios behöver uppdateras för att stödja 2700x?

Skulle uppskatta hjälp med detta problem då "fler ögon" kanske lättare kan se problemet
Mvh

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av V8Dragster:

Hej, då det varit en lång natt hoppas jag att rubriken går bra,

Det gäller ett nybygge som köptes upp under black friday veckan, dvs 2700x, gigabyte x570 aoros pro samt en wd black nvme lagring, det som följde med från den gamle datorn är nätdelen, grafikkortet och dem övriga lagringsenheterna, allt är monterat och alla kontakter är dubbel samt trippelkollade för att vara mer än 100% på den biten, men när man ska starta upp datorn så hängde den först sig på boot led när endast nvme var inkopplad, men när jag kopplade in SSDn så slocknade boot led och istället lös vga led.. det som varit gemensamt när respektive led lyser är "ingen signal" på skärmen, testade sedan grafikkortet i en annan dator och där funkade det som det skulle men inte i den nya.. så min fråga är om någon kanske kan sprida lite ljus på detta mörker jag tycks ha fastnat i eller kan det vara så enkelt att det är moderkortet eller processorn som är doa? eller kanske är det nätdelen som valt att tacka för sig? eller ännu enklare i form av att bios behöver uppdateras för att stödja 2700x?

Skulle uppskatta hjälp med detta problem då "fler ögon" kanske lättare kan se problemet
Mvh

Bra att du först kollade grejerna innan du återanvände dem. Många missar den vitala biten.

2700X (Zen+) bör funka out-of-the-box med X570 (Zen2) då CPU:n är 1 generation äldre än moderkortet.

Du skulle ju kunna prova att boota datorn med så få grejer inkopplade som möjligt, t.ex. skippa att koppla in diskarna och uppdatera BIOS via ett FAT-formaterat USB-minne, om det finns en nyare version.

En BIOS-uppdatering är aldrig fel när det pågår händer skumma saker med nya grejer. Dock bör man försäkra sig att hårdvaran rullar i åtminstone BIOS-läge innan man försöker sig på en BIOS-flashning då en misslyckad BIOS-uppdatering kan påverka garantin.

Vissa moderkort stöde t.om. BIOS-flashning via en speciell USB-port som du kan utföra även utan en CPU installerad(!), det bör finnas något om det i manualen om det är ett sådant kort du äger.

-Tänk på att i vissa fall med vissa tillverkare måste man installera BIOS versioner sekventiellt efter varandra, de vill inte alltid att man hoppar från t.ex. version 1.0 direkt till version 1.4 utan 1.0->1.1->1.2->1.3 osv. men det är olika beroende på modell och AGESA.

Edit:
Andra test man kan utföra:

*Prova att byta plats/ta ut ett av ramminnena (om du har flera moduler installerade.) -Har många gånger löst "No signal" problem för mig.

*Prova med ett annat (helst klenare) grafikkort om du har något liggandes.

*Nätaggregatet kan alltid vara en orsak men har det fungerat tidigare så kan man anta att det lär fungera nu med.
Kan ju vara för klent också?
-Ett test med annat nätagg hade ju varit bra för att kunna avfärda det som komponentfel. Ett kasst nätagg brukar kunna få datorn att uppföra sig konstigt. Typ oregelbundna omstarter vid belastning, att datorn ej bootar mm.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@krigelkorren:
Hejsan, tack för snabbt svar, enda lagringen som var inkopplad när boot led lös var nvme och den vill jag helst inte ta bort om jag inte är tvungen förstås pga moderkortets kylfläns för den har thermal pad och har man inte haft otur innan lär man väl få det när man tar bort den att allt möjligt smuts fastnar men övriga lagringar var inte inkopplade iaf inte på moderkortet endast via strömmen, ska egentligen köpas ett nytt grafikkort till den datorn då det egentliga huvudkortet gav upp för en månad sedan så det har tänkts köras med ett 560ti som nödlösning fram tills nytt sitter i och det är inte så värst strömslukande men samtidigt finns det nya som drar mindre såklart, en annan sak som återkommit i tanken nu när man fått sömn och lite bortkopplande ifrån datorn är om det kanske är nätdelen som är problemet, för den stora orsaken till att det blev ett nybygge av den datorn var för att den förra hade mer el mindre liknande fel om jag inte minns helt fel(är på jobbet just nu så är lite tankspridd just nu) för i den datorn gav förra grafikkortet upp och sedan sattes nödlösningen i och det funkade en kort period för sedan visa både felkod FF samt vga led om jag inte missminner mig(FF koden var där men led lampan kanske dök upp i minnet pga den nya datorn) och sedan ihop med mer el mindre en helt ny dator och det känns som man är på ruta ett igen...

ska pröva det med minneskorten då det är ett kitt på 2st 8GB vilket även om det är tråkigt så är de det minst smärtfria som kan gå sönder av dem nya delarna,

gällande klenare grafikkort så får det isåfall bli ett nyköp då tanken på det och nätdelen snabbt dök upp under natten när det inte gick som man hade hoppats på,

att testa nätdelen blir nog svårast, allt går ju igång men å andra sidan säger ju det ingenting om dess funktionalitet, nätdelen är en cooler master v700 80+ gold och den kanske inte håller längre än sin garantitid på 5år som gick ut om jag inte är helt fel för någon månad sedan så kanske var på tiden med en ny, har då kollat på bla corsair rm 750x version 2 men kanske ska sikta högre än så?

Nu när jag gräver djupare i minnet så det du säger gällande nätdel om en sådan är kass så var sista tiden innan man bytte ut datordelarna att man var tvungen att starta om datorn oerhört många gånger då den hängde sig under bootningen i tid och otid.. så det blir nog att skita i sömnen när man går av jobbet på juldagen och stå först i kö efter en nätdel och hoppas på att det är orsaken till allt skit

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande besvär vid mitt bygge. Jag prövade med att byta kabel från dp till hdmi så fungerade det för mig. Sen kunde jag byta tillbaka till då kabel efter alla uppdateringar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk

Lite uppdatering efter att nu på morgonen fått gå igenom lite mer,

har testat med ett annat grafikkort men det blev ingen skillnad,
har en ny nätdel men det blev ingen skillnad,
har kört med båda stickorna med en i taget i alla platserna men ingen skillnad,
har försökt flasha bios vilket ej har gått,
har tagit loss både kylaren och processorn för att se om det varit någon form av otur gällande pinnarna på processorn men där var inga problem och det var ingen skillnad vid återmontering,
har testat grafikkort(båda) i annan pcie men även där blev det ingen skillnad,
har testat med annan strömsladd och hdmi bara för att men som väntat ingen skillnad..

Så nu har jag tomt på fler idéer förutom att lämna in moderkortet för en felsökning alternativt processorn men gällande processorn om felet vore där skulle väl led indikeringen på moderkortet sagt till om processorn? för den går igenom alla som det ska till den kommer till VGA och stannar där, för det kan väl inte vara så pass dumt att det är för att ingen hårddisk/ssd är ansluten och endast en nvme lagring?

Visa signatur

CPU AMD R9 3900X MB Gigabyte X570 Aorus Pro
RAM Corsair Vengeance 16GB GPU Saphirre 5700XT Nitro+ SE
SSD NVMe WD Black SN750 x2 SSD Samsung 840Pro, Samsung 850Pro, Kingston A400
HDD HGST Deskstar 6TB, WD Green 2TB
Chassi Fractal Design Define R6 PSU Be Quiet Dark Power Pro 850w