Permalänk

Kokande GPU

Hej!

Byggde precis ihop min första dator, och var väldigt nöjd tills jag såg GPU-temperaturerna. Jag har förmodligen valt ett kass chassi eller dåliga fläktar för temperaturen sjönk från strax under 100 grader till 70-75 på GPU:n när jag öppnade sidofönstret.

Jag är mottaglig för alla förslag som sänker temperaturen för tanken är att maskinen ska kunna köras i 5 år.

Chassi och chassifläktarna består av:
Coolermaster Q300L
2x Be Quiet! Pure Wings 2, 140mm@ 1000rpm i fronten
1x 120mm-fläkt som utsug.

Inuti sitter det (av intresse):
MSi Mortar MAX
AMD Ryzen 5 3600
CPU-kylare Cryorig H7 Plus
Sapphire Radeon 5700 XT Nitro+

Är pure wings 2-fläktarna för veka för att dra i in luft, eller bör jag köpa ett annat chassi. Om så, vilket? Bör jag byta till AIO för CPU:n?

Permalänk
Medlem

70-75 grader för 5700XT är normalt

Om du tycker den kokar - då skulle du se hur min GTX 480 körde på 107 grader.

Permalänk
Medlem

Är fläktarna vända åt rätt håll?

Sitter gfxkortet nära PSU:n? Är den rättvänd så att den suger luft från botten?

// LZ

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Solhatten:

Jag har förmodligen valt ett kass chassi eller dåliga fläktar för temperaturen sjönk från strax under 100 grader till 70-75 på GPU:n när jag öppnade sidofönstret.

Det är nog chassit...
För låga fötter och för små hål.

Alla videos är länkade till där temperatur diskussionen börjar.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Är fläktarna vända åt rätt håll?

Sitter gfxkortet nära PSU:n? Är den rättvänd så att den suger luft från botten?

Ja, rättvända.

PSU-GPU har cirka 6cm fri volym mellan sig, och PSU:n suger underifrån.

Permalänk
Medlem

Var det inte Cooler Master Q300L som hade riktigt uselt luftflöde?
"Mesh" gallret är väldigt restriktivt om inte minnet sviker.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Dixon:

Var det inte Cooler Master Q300L som hade riktigt uselt luftflöde?
"Mesh" gallret är väldigt restriktivt om inte minnet sviker.

"Master Oven"

Skrivet av Solhatten:

bör jag köpa ett annat chassi. Om så, vilket?

Fractal Design Meshify C är väldigt bra, men lite dyr.
Fractal Design Focus G är också bra, men billigare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Var det inte Cooler Master Q300L som hade riktigt uselt luftflöde?
"Mesh" gallret är väldigt restriktivt om inte minnet sviker.

Jo, Q500L var väl bland de sämsta (om inte det sämsta) Gamers Nexus någonsin testat. Fronten är väldigt restriktiv med alldeles för få/för små hål.

Om jag var OP skulle jag ta fram Dremeln eller hålsågen och gå lös på fronten, ungefär som den här personen gjort:

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av fragande:

Jo, Q500L var väl bland de sämsta (om inte det sämsta) Gamers Nexus någonsin testat. Det är alldeles för mycket metall i fronten och för lite hål.

Det sämsta chassit de någonsin testat.

Skrivet av fragande:

Om jag var OP skulle jag ta fram Dremeln och gå lös på fronten, ungefär som den här personen gjort:

Om man inte kan skicka tillbaka det så är ju det här helt klart ett alternativ!
Skall dra ner temperaturen mer än 10°C.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solhatten:

Hej!

Byggde precis ihop min första dator, och var väldigt nöjd tills jag såg GPU-temperaturerna. Jag har förmodligen valt ett kass chassi eller dåliga fläktar för temperaturen sjönk från strax under 100 grader till 70-75 på GPU:n när jag öppnade sidofönstret.

110C är inom spec för det kortet, annat sätt att mäta och optimera på / borde gå att få ut dom normala värdena också ivf sök på AMD hot spot eller junction temperature. Menar inte att du inte ska göra någonting, får du ner tempen med 30C genom att bara öppna sidofönstret så känns det som att kortet har mer att ge innan det throttlar ner, CPU'n/och allt annat bör ju också svettas en del om flödet är såpass dåligt i chassit

Permalänk

Stort tack, alla! Jag blev nästintill överväldigad av alla bra svar!

Chassit är dock så dåligt att tråden gav mig gott humör!

Jag köpte en Phanteks P400A istället. Mycket större, men både tystare och väldigt mycket svalare. Temperaturerna är nästan nere på Q300L med öppen sidolucka.

Så... nu finns det en Q300L till salu i Stockholm för den hugade.