HDD chassi med ethernet

Permalänk
Medlem

HDD chassi med ethernet

Funderar på att skaffa en 3.5" 15-20TB disk för all backup beroende på vad som har hunnit släppas när jag köper.

Chassi med
- Ethernet, alt att den kan kopplas direkt till Nvidia Shield och matas enbart via USB (tror inte det senare existerar)

Bonus
- Power over Ethernet
- USB type C

Någon som har erfarenhet, tips på en bra produkt?

Permalänk
Medlem

Har inte erfarenhet och vet inte om den är bra, men har sneglat på denna ett tag till och från: https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har inte erfarenhet och vet inte om den är bra, men har sneglat på denna ett tag till och från: https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/

Tack för tipset, ser intressant ut läser på lite mer i veckan/helgen

Permalänk
Medlem

@Veni: Köpte hem en , maxar nästan linan vid filöverföring i alla fall, har haft den 3h och är hittils nöjd , men det blir varmt.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra. Då har man en svenskt OK om den lilla grunkan.

Vad blev det för hårddisk och OS?
Typ av protokoll för filöverföring när Du maxar?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Härligt att höra. Då har man en svenskt OK om den lilla grunkan.

Vad blev det för hårddisk och OS?
Typ av protokoll för filöverföring när Du maxar?

Får ingen notering utan citat

Seagate Ironwolf 8TB, ev något problem med odroid eller disken när den parkeras (missljud) finns en fw update att ta hem till odroiden men har inte testat/verkar fungera i övrigt ivf ,

OMV4 då den fanns förberedd, men var alldeles för buggigt hade massvis med problem som verkade vara norm/nonchalerades på forumen + brist på dokumentering och rörig installation enl mig (skulle nog säga att jag råkade på några störrande + några kritiska buggar innan jag gav upp på OMV4) , bytte till OMV5 (som inte rekommenderades/beta) skulle tydligen vara krånglig att installera då det inte fanns som paket men det var inte mer än att använda armbian kärnan för XU4 (tog buster minimal) + ta hem ett script som är förberett för OMV5 tilläget , fippla lite i shell , är ev något problem med OMV4/5/odroid eller något på nätverken som väcker disken i OMV4 vaknade den hela tiden i OMV5 inte så ofta så även det blev en förbättring, dom sista %'en kanske är något på nätverket/annat har inte orkat kolla.

maxar i smb både i OMV4 och 5 men har haft problem med ljud som försvinner (allt flyter på bra så det är inte osynk utan det försvinner och kommer tillbaka till och från) när jag spelar upp via plex/shield via samba mounten , detta förbättrades även rejält efter byte till OMV5 men har inte riktigt hittat problemet så kan ligga någon annan stans , har en kabel bort till en billig usb driven switch som delar ut det till flera portar så nätverk kanske flaskar , alt om shielden hanterar samba mounts dåligt, får se var det landar.