Permalänk
Medlem

Smörj/Rengöring av rakapparat

Till er kemister här...

Istället för att köpa svindyr rengöringsvätska tänkte jag att man bör kunna göra sin egen och hälla ner i rakapparatens rengöringsstation.

Vill alltså göra min egen rengörings- och smörjblandning.
Kan jag bara mixa ytdesinfektion med smörjolja, eller förstörs bara oljan då?

Exempel: Hälla i några droppar av detta i ytdesinfektion

Självklart kan jag ju rengöra först och sen smörja, men det hade ju varit smidigt att kunna göra det i ett svep och automatisk i stationen

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

@kenny_85: Jag har phillips och braun med detta svindyra system. Jag använder det sällan, istället spolar jag under rinnande varmvatten och torkar med en ren tygbit. Jag oljar sedan allt med specialolja som inte luktar. Det funkar bättre än rengöringsvätskan tycker jag. Jag har fem olika rakapparater som jag alternerar mellan. De är bra på olika sätt och rakhyvel använder jag sällan.
Edit: Jag tror smörjningen blir för dålig, även med den dyra specialvätskan. Det går snabbt att göra allt för hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

@kenny_85: Jag har phillips och braun med detta svindyra system. Jag använder det sällan, istället spolar jag under rinnande varmvatten och torkar med en ren tygbit. Jag oljar sedan allt med specialolja som inte luktar. Det funkar bättre än rengöringsvätskan tycker jag. Jag har fem olika rakapparater som jag alternerar mellan. De är bra på olika sätt och rakhyvel använder jag sällan.
Edit: Jag tror smörjningen blir för dålig, även med den dyra specialvätskan. Det går snabbt att göra allt för hand.

Jag har också dumpat specialvätskorna och kör med varmt vatten. Jag har dock, i brist på specialolja, gått över till symaskinsolja som är väldigt lättrinnande och inte heller luktar. Funkar prima!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

@kenny_85: Jag har phillips och braun med detta svindyra system. Jag använder det sällan, istället spolar jag under rinnande varmvatten och torkar med en ren tygbit. Jag oljar sedan allt med specialolja som inte luktar. Det funkar bättre än rengöringsvätskan tycker jag. Jag har fem olika rakapparater som jag alternerar mellan. De är bra på olika sätt och rakhyvel använder jag sällan.
Edit: Jag tror smörjningen blir för dålig, även med den dyra specialvätskan. Det går snabbt att göra allt för hand.

Precis, har Braun och det är bra vinstmarginal på dessa refillkassetter om man säger så! Det blir kanske att göra som du ändå, men ska i alla fall prova en batch av hemkörd rengöring bara för att se hur det blir

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av perry571:

Jag har också dumpat specialvätskorna och kör med varmt vatten. Jag har dock, i brist på specialolja, gått över till symaskinsolja som är väldigt lättrinnande och inte heller luktar. Funkar prima!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips med symaskinsolja! Finns ju lite överallt att köpa också.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Smörja?
Jag har aldrig nånsin smörjt en rakapparat, borde jag det?
Är inne på min andra nu, vilket jag tycker är godkänt efter ca 23 års rakande.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem

Hellre livsmedelsklassad paraffinolja/baby-olja än symaskinsolja till hudnära produkter som rakapparater.

Symaskinolja är ändå en maskinolja och även om det är av bra kvalitet så kan det finnas föroreningar (då det ändå i grunden kommer från råolja) som man kan förvärva känslighet och hudproblem med tiden med tanke på hur intimt mot huden det jobbar - olja på fingrar när man mekar är en sak, olja på reda tunn hud i ansiktet där det dras i håren och hårsäckarna under rakning är en annan femma.

Permalänk
Skrivet av kenny_85:

Till er kemister här...

Istället för att köpa svindyr rengöringsvätska tänkte jag att man bör kunna göra sin egen och hälla ner i rakapparatens rengöringsstation.

Vill alltså göra min egen rengörings- och smörjblandning.
Kan jag bara mixa ytdesinfektion med smörjolja, eller förstörs bara oljan då?

Exempel: Hälla i några droppar av detta i ytdesinfektion

Självklart kan jag ju rengöra först och sen smörja, men det hade ju varit smidigt att kunna göra det i ett svep och automatisk i stationen

För att göra rengöringsvätska till Brauns kassetter:

155ml Isopropanol
5ml glycerin
2ml d-Limonene

Sen är jag inte helt säker, kanske skulle det vara 70 procentig Isopropanol som menas, och kanske skulle även 8ml vatten tillsättas. Vad fördelningen blir vid annan mängd får någon driftig räkna ut.

Jag köpte allt på eBay, Isopropanol i 5L dunk, d-Limonene i 250ml flaska.
Har dock inte testat att göra något av det än.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Hellre livsmedelsklassad paraffinolja/baby-olja än symaskinsolja till hudnära produkter som rakapparater.

Symaskinolja är ändå en maskinolja och även om det är av bra kvalitet så kan det finnas föroreningar (då det ändå i grunden kommer från råolja) som man kan förvärva känslighet och hudproblem med tiden med tanke på hur intimt mot huden det jobbar - olja på fingrar när man mekar är en sak, olja på reda tunn hud i ansiktet där det dras i håren och hårsäckarna under rakning är en annan femma.

Jag håller med om att jag hellre skulle vilja ha paraffinolja/baby-olja på huden, men har för mig att det inte klarar av den mekaniska bearbetningen som blir i rakhuvudet, och därför inte klarar smörja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

För att göra rengöringsvätska till Brauns kassetter:

155ml Isopropanol
5ml glycerin
2ml d-Limonene

Sen är jag inte helt säker, kanske skulle det vara 70 procentig Isopropanol som menas, och kanske skulle även 8ml vatten tillsättas. Vad fördelningen blir vid annan mängd får någon driftig räkna ut.

Jag köpte allt på eBay, Isopropanol i 5L dunk, d-Limonene i 250ml flaska.
Har dock inte testat att göra något av det än.

Gjorde tillslut med ytdesinfektion, lite vatten, rakvatten och symaskinsolja.
Verkar funka OK. Långtidsuppföljningen får utvisa hur huden tolererar det 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Paraffinolja/babyolja är en renare paraffinolja än symaskinsolja - som också till största delen också är en paraffinolja.

Det som kan skilja är att man har tillsatser i oljor för olika extra egenskaper (metallsalter och metallsåpor), men jag tvivlar på att det är så mycket yt-tryck och hög press på lagerytor i en rakapparat att det skulle ha någon betydelse.

Jag byter hellre en rakapparat/skärhuvud något mer ofta än att riskera en olja som ger mig besvär senare.

Permalänk
Medlem

@emopingvin: observera att om du har i vatten ska det vara destillerat vatten (alltså bara H2O) och inte kranvatten, då kranvatten innehåller massor av andra ämnen och föroreningar. På flaskan borde det stå procenthalt isopropanol.

Babyolja funkar, men jag rekommenderar en babyolja som är lite tjockare, då det inte rinner så mycket.

När jag rengör rakapparaten brukar jag använda mig av destillerat vatten, torka rakapparaten och sedan smörja den. Jag rekommenderar att man då och då kollar på alla delar så de funkar smidigt och sitter ordentligt. (min farfar hade en som komponenterna hade börjat lossna så rakapparaten gick väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Isopropanol även kallad IPA - är normalt sett vattenfri (det är lite av vitsen när man köper det som teknisk rengöringsmedel - att den är just vattenfri...) behöver man vatten i blandningen så får man själv tillsätta lämplig mängd i blandningen - då helst avjonat/destillerat vatten (det är ingen som destillerar vatten idag utan det är nästan alltid avjonat med jonbytarmassor).