Viktigast vid ny TV; Dolby Vision eller HDR10+?

Permalänk
Medlem

Viktigast vid ny TV; Dolby Vision eller HDR10+?

Hej på er!

Funderar på att ge mig själv en present och köpa ny TV (lär ju knappt hinna titta på den med fru och två döttrar).

Väljer mellan Samsungs 65Q90R och LG 65B9
En har LED och HDR10 medan den andra har OLED och Dolby Vision

Har Netflix och Viaplay

Kommer från en snart 12 år gammal Plasma..

Hur ska man tänka?

Hälsningar
Christer

Permalänk
Medlem

LG b9 stödjer både HDR10 och Dolby. Sen att välja Qled eller OLED är en personlig åsikt. Själv föredrar jag OLED och har lyckats övertala hela släkten att köpa det

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av crilloan:

Väljer mellan Samsungs 65Q90R och LG 65B9
En har LED och HDR10 medan den andra har OLED och Dolby Vision

HDR10+ används idag främst av Amazon Prime och är öppen standard men också relativt ny då det är först i år det kom på bred front. Dolby Vision har funnits i flera år och är mycket mer etablerat och beprövat. Används av Netflix, Apple samt en del UHD BD-skivor.

Skrivet av breakwin:

LG b9 stödjer både HDR10 och Dolby.

Många växlar ihop HDR10+ med HDR10 som är det vanliga och ursprungliga HDR-formatet. I princip alla TV idag och alla skärmar/prylar som talar om "HDR" på något sätt sedan 2015 ungefär hanterar HDR10. HDR10+ är ganska nytt och inte alls lika vanligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Lutar åt B9 med OLED och Dolby Vision.

Jag lovade mig själv att nästa TV skulle bli en OLED då svärtan var det som gjorde att jag valde en plasma för så många år sedan.

Vad händer bildmässigt om man ser på material som är HDR10+ med utrustning som är specat för HDR10 och Dolby Vision?

(tänkte ha amazon prime en månad för att se igenom The Expanse)

Hälsningar
Christer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av crilloan:

Vad händer bildmässigt om man ser på material som är HDR10+ med utrustning som är specat för HDR10 och Dolby Vision?

Både HDR10+ och Dolby Vision bygger på HDR10 och är bakåtkompatibelt. Det som adderas är i första hand dynamisk metadata samt algoritmer som i högra grad hanterar tonemapping bättre. Det senare är mindre viktigt när man kör en TV på toppklassnivå då det sällan är problem med tonemapping

Mer konkret kommer din källa som kör någondera formatet helt enkelt märka av att önskvärd teknik inte fungerar och växla om till traditionell statisk HDR10. Dvs kör du The Expanse från Amazon och HDR10+ inte finns på din TV så kör den HDR10. Det blir inte fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av breakwin:

LG b9 stödjer både HDR10 och Dolby. Sen att välja Qled eller OLED är en personlig åsikt. Själv föredrar jag OLED och har lyckats övertala hela släkten att köpa det

Du gjorde din familj en tjänst. Kvalité och bevarad syn är allt!
Kan man kalla Nits hetsen för Lightness wars?

Permalänk
Medlem

Tack för input alla.
Drog iväg och köpte en 65B9, nu ska jag bara ta mig samman o montera upp den..

/C

ps, ngn som har tips på bra inställningar att börja med?