Permalänk

Val av OLED-TV?

God förmiddag och god jul på er!

Jag har varit i tankarna att införskaffa en OLED-TV av storleken 65" där jag framför allt har varit intresserad av Philips, då Ambilight förespråkat mig högt. Mest i fokus har då varit Philips 65OLED854. Dock har jag på senare tid riktat in mig mer och mer på LG:s OLED, närmare bestämt LG OLED65B9 liksom många av er i forumet gjort. Plussidan för Philips är som sagt Ambilight, då jag även exempelvis har flera hue-lampor att synka till. Jag känner även till att båda modellerna har samma panel men att LG har den vassare processorn.

Nu till mitt dilemma: Vilken väljer jag? Just nu lutar det åt att jag offrar Ambilight för LG då den i nuläget är 3000:-billigare, har HDMI 2.1 (vilket kan vara fördelaktigt för nästa gen. spelkonsoler). Den enda fördelen jag finner hos Philips är som nämnt Ambilight, då jag tycker LG:s WebOs fungerar riktigt bra och Android TV att vara smått buggig. LG har även, vad jag upplevt, väldigt bra support!

Jag skulle uppskatta era tips enormt vilket kan hjälpa mig rätt i TV-djungeln. Oavsett val kommer jag bli riktigt nöjd då jag i nuläget har en LG 55" 1080P från 2013.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinoEinar:

God förmiddag och god jul på er!

Jag har varit i tankarna att införskaffa en OLED-TV av storleken 65" där jag framför allt har varit intresserad av Philips, då Ambilight förespråkat mig högt. Mest i fokus har då varit Philips 65OLED854. Dock har jag på senare tid riktat in mig mer och mer på LG:s OLED, närmare bestämt LG OLED65B9 liksom många av er i forumet gjort. Plussidan för Philips är som sagt Ambilight, då jag även exempelvis har flera hue-lampor att synka till. Jag känner även till att båda modellerna har samma panel men att LG har den vassare processorn.

Nu till mitt dilemma: Vilken väljer jag? Just nu lutar det åt att jag offrar Ambilight för LG då den i nuläget är 3000:-billigare, har HDMI 2.1 (vilket kan vara fördelaktigt för nästa gen. spelkonsoler). Den enda fördelen jag finner hos Philips är som nämnt Ambilight, då jag tycker LG:s WebOs fungerar riktigt bra och Android TV att vara smått buggig. LG har även, vad jag upplevt, väldigt bra support!

Jag skulle uppskatta era tips enormt vilket kan hjälpa mig rätt i TV-djungeln. Oavsett val kommer jag bli riktigt nöjd då jag i nuläget har en LG 55" 1080P från 2013.

Tack på förhand!

Hade valt LG då den har bättre OS samt specifikationer och även billigare. Eftersom du gillar ambilight så kan du ju skaffa Philips HDMI syncbox samt hur ledstrips och sätta på TVn för att få ambilight

Permalänk
Medlem

om du verkligen måste ha Ambilight så har du ju denna också, dock 1k dyrare än B9.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5180376

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Hade valt LG då den har bättre OS samt specifikationer och även billigare. Eftersom du gillar ambilight så kan du ju skaffa Philips HDMI syncbox samt hur ledstrips och sätta på TVn för att få ambilight

Precis vad jag tänkt tanken faktiskt! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

om du verkligen måste ha Ambilight så har du ju denna också, dock 1k dyrare än B9.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5180376

Har kikat på den med! Det verkar dock som den kör en äldre panel samt något enklare operativsystem. Tack för tipset! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en 55" 854 just för ambilight och älskar den. Mjukvaran är i många fall åtminstone good enough och jag har till stor del slutat använda htpc utan går direkt via tvn för svt och Netflix.
När jag köpte var det bara en tusenlapp skillnad mot lg b9 och då kändes kostnaden motiverad för ambilight, lite bredare hdr-stöd och bättre inbyggt ljud.

Jag har tidigare kört med lightpack till äldre tv men Philips variant är enklare och oftast bättre även om kontrollen över den inte är lika detaljerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W