Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behålla nätagg vid uppgradering?

Permalänk
Medlem

Behålla nätagg vid uppgradering?

Hej,
Ska uppgradera dotterns dator från en plattform med A10-7850 till Ryzen 2600X med ett RTX2060. Nätaggregatet är ett Be Quiet Pure Power L8 630 W (se t ex https://www.sweclockers.com/test/15115-be-quiet-straight-powe.... Det är fem år och har varit igång en hel del men troligen aldrig behöv anstränga sig då bara APU:n använts för grafiken. Jag tänker att det bör vara ok att använda ett tag till, eller är det ett feltänk?

vänliga hälsningar
Jonas

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft mitt i snart 10 år och flyttat de till flera datorer och nu senast till min nyaste dator som jag byggde i fjol, är dock ett på 1050 W och de var ganska så dyrt men som sagt har funkat perfekt.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Tack för svar.

Det är min magkänsla, hyfsad kvalitet och inte köra för tungt så bör de hålla ett tag. Ska även uppgradera min egen dator snart. Har ett Fractal Design Newton R3 600W Platinum som fyller sju, men tänker att det får hänga med ett tag till.

Permalänk
Medlem

@tiger2: Klart du skall behålla det. Finns ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem

Verkar som om det nätaggregatet är OK, varken mer eller mindre.
Kan ju vara värt att se sig om ett bättre nätaggregat om ni hittar något till ett bra pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tiger2:

Hej,
Ska uppgradera dotterns dator från en plattform med A10-7850 till Ryzen 2600X med ett RTX2060. Nätaggregatet är ett Be Quiet Pure Power L8 630 W (se t ex https://www.sweclockers.com/test/15115-be-quiet-straight-powe.... Det är fem år och har varit igång en hel del men troligen aldrig behöv anstränga sig då bara APU:n använts för grafiken. Jag tänker att det bör vara ok att använda ett tag till, eller är det ett feltänk?

vänliga hälsningar
Jonas

Behåll! Mer än tillräckligt med kraft, lägg pengarna på bättre övriga komponenter. Jag hade ett seasonic 650w som jag flyttade med i mitt senaste 9700k bygge. Funkar fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

@tiger2: Klart du skall behålla det. Finns ingen anledning att byta.

Skrivet av loefet:

Verkar som om det nätaggregatet är OK, varken mer eller mindre.
Kan ju vara värt att se sig om ett bättre nätaggregat om ni hittar något till ett bra pris.

Tack för svaren. Kommer nog behålla det nu, men tror inte det får hänga med hela livslängden för nya processorn, vet att det inte är något super-agg. Nu när jag börjat titta på nätagg så upplever jag att garantitiderna är längre nu (5-10 år) än när jag köpte senast 2013-2014, då var 5 år bra, men jag kanske minns fel.

God jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Behåll! Mer än tillräckligt med kraft, lägg pengarna på bättre övriga komponenter. Jag hade ett seasonic 650w som jag flyttade med i mitt senaste 9700k bygge. Funkar fint!

Ja, jag behåller. Men Seasonic blir nog mitt nästa köp