Permalänk
Medlem

Fläktkontroller

Tjena! Jag har 4st nzxt fläktar kopplade i fläktkontrollern som medföljer chassit bequiet dark base 700.

Min fråga är finns det någon program som man kan styra fläktarna med eftersom jag inte hittar nåt på deras sida?

Eller måste jag köpa en nzxt grid och skita i chassits kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Tjena! Jag har 4st nzxt fläktar kopplade i fläktkontrollern som medföljer chassit bequiet dark base 700.

Min fråga är finns det någon program som man kan styra fläktarna med eftersom jag inte hittar nåt på deras sida?

Eller måste jag köpa en nzxt grid och skita i chassits kontroller.

Provat i BIOS redan? Eller reglaget på chassits frontpanel?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tiiii86: Det går inte att styra fläktarna individuellt med fläktkontrollern som följer med chassit. Den tar bara in en PWM-signal, t.ex. från moderkortet, och skickar den signalen till alla fläktarna. Den är dock lite mer avancerad än en vanlig PWM-hubb eftersom den är uppdelad i två zoner, där man kan dämpa signalen till en eller båda zonerna så att fläktarna i en zon snurrar lite långsammare.

Det är lite oklart vad du egentligen är ute efter, men om ditt mål bara är att kunna styra alla fläktar som en enhet så är det bara att styra insignalen till fläktkontrollern. Att bara ställa in en fläktkurva i BIOS brukar vara fullt tillräckligt för såna tillämpningar. Tänk bara på att fläktkontrollern endast kan styra PWM-fläktar, d.v.s. fläktar med 4-pin kontakt.

Vill du däremot styra varje fläkt individuellt så måste du skaffa någon bättre fläktkontroller om ditt moderkort inte har tillräckligt med fläktkontakter. Ett alternativ är att t.ex. använda Y-kablar och koppla fläktarna i par som du kan styra.