Intel p660 slutade boota upp efter update

Permalänk
Medlem

Intel p660 slutade boota upp efter update

Köpte delar och monterade ihop en dator för dryga veckan sedan. Allt har fungerat bra tills idag när det stod att datorn måste startas om iom ett updatering på min Intel p660. Startar om datorn och får då blåskärm "inacessible boot device". Enheten syns i BIOS. Vet inte hur jag skall gå vidare, provat updatera BIOS utan resultat, var nyaste versionen.

Asus ROG Strix B450-F Gaming
Intel SSD 660p 1Tb NVMe 3.0 x4
Ryzen 5 3600
Sapphire Radeon RX5700 XT
750w PSU
Corsair 16Gb 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Installerade du om Windows efter att du byggt färdigt datorn?
Felet borde vara Windows, partitionerna osv.

Starta datorn från DVD/USB och gör en ren installation. Ta bort alla partitioner på disken för att minska risken att fel är kvar eller kommer tillbaka för med vissa fel räcker det inte att bara formatera mm.

Har du andra diskar så tar du bort dom tills DVD/USB har installerat klart Windows. Annars kan den lägga/använda något på annan disk som Windows behöver för att starta. Kan också påverka starttiden om man har SSD.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Man bruka använda nedre blå knappen som laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm.

Permalänk
Medlem

Installerade Windows och uppdaterade den. Funkade klockrent i dryga veckan, tills som sagt microsoft gjorde en autoupdate på min Intel p660. Tog bort senaste uppdateringarna via windows repair men då var allt borta utom windows och nu är hela datorn riktigt seg. Skall rensa som du säger och göra en ny installation, oerhört drygt bara

Permalänk
Medlem

Efter jag provat allt möjligt slutade det med att jag monterade mina gamla SSDs med windows. Kommer inte åt NVMe disken hur mkt jag än försöker. Den syns i enhetshanteraren och i BIOS men inte i utforskaren. Skall köpa en ny sticka och installera nya firmware och se om det på något sätt löser det, har ingen lös hemma för tillfället. Några andra tips?

Permalänk
Medlem

Den syns alltså i Enhetshanteraren, men inte i Diskhantering? Provat diverse Partition-program? Typ Partition Magic eller Partition Wizard eller vad det nu finns för fler.

Permalänk
Medlem

Tusen tack, hittade en gratis partion variant. Slitit mitt hår i 2 dagar, vad skulle man göra utan detta forum