Ny freenas, vilken raid?

Permalänk
Medlem

Ny freenas, vilken raid?

Är på gång att bygga en ny NAS med freenas efter att jag fått lite trevliga komponenter. Bland annat ett moderkort med Xeon propp och stöd för ECC minnen.
Har sen tidigare haft en freenas installation utan ECC minnen och 2st WD RED 4TB diskar som jag kört i en enkel mirror.

Nu är frågan hur man ska bygga den nya, har funderat på att köpa en till WD RED 4TB disk och skapa en RaidZ1 men läst mycket om att det inte är rekommenderat. Ett annat alternativ är att köpa 2 st nya diskar och köra RaidZ2 men det blir ganska dyrt, eller kanske att bara fortsätta att köra på med min mirror som tidigare

Vilka är era erfarenheter och rekommendationer? Ibland när man läser runt så får man känslan att många på freenas forumen bygger rena enterprise lösningar för hemmabruk, vet inte riktigt om jag behöver det utan vill ha något lite mer sansat

Servern används mest för Plex, backup för foton, backup av klienter och torrents.

Permalänk
Medlem

Min huvudsaklig server sen många år är en Dell T20 med sex diskar, fyra 4 TB i dubbla mirror vdevs och två ssd i mirror för jails, databaser etc.

Vad du bör köra styrs mest av vad du behöver för lagring och prestanda. Fyra diskar i mirror eller raidz är lite hugget å stucket, mirror gör att du kan expandera på enbart två diskar och ger dubbla iops, raidz2 ger bättre redundans. För sex diskar i samma pool är nog raidz2 det bättre valet pga nyttjandegrad.

Raidz1 rekommenderas att undvika pga den statistiska risken att förlora data/poolen vid en skadad disk.

Men i hemma miljö kan downtime och läsning från backup vara relativt billigt så kan det vara ett val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Raidz1/RAID5 är nog minimum om man har mer än 2 diskar med redudans.

Har provat att köra i RAID0/JBOD och förlorat en disk - det är inte värt att snåla bort en disk gentemot vad en extradisk kostar för att få redundans och slippa ladda tillbaka alltihop från backup vid en enkel diskhaveri.

Har man diskplats - kör alltid med redundans, har man över 6 diskar i RAID - kör med RAID6/Raidz2 då det börja vara så många och stora diskar att det finns risk att nästa disk havererar innan man synkat färdig efter den föregående trasiga disken.

Kör man moderna filsystem som ZFS/BTFS med sina egna RAID-hanteringar så synkar man inte hela diskar oavsett innehållet som HW-RAID och klassisk mdadm RAID gör - man synkar innehållet på diskarna på intelligentare sätt vilket gör att om diskarna är halvfyllda så går synkningen snabbare och därmed kommer utom farozon och får skyddande paritet snabbare efter havererad disk än en fulldisk-synkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Raidz1/RAID5 är nog minimum om man har mer än 2 diskar med redudans.

Va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tror jag kommer fortsätta med raid-1 även för nya servern så slipper jag köpa mer disk då utrymmet jag har räcker just nu och sen sätta upp backblaze i freenas för backup för viktiga saker (foton). Vill man expandera i framtiden så kan jag köpa två diskar till och enkelt utöka till en raid-10

Permalänk
Medlem

Är planen att ha fyra diskar tycker jag dubbla mirror är helt okey. Kör det själv som sagt. Mirror är statistiskt lite känsligare än raidz2, men har du bara en vettig backup spelar det ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Är planen att ha fyra diskar tycker jag dubbla mirror är helt okey. Kör det själv som sagt. Mirror är statistiskt lite känsligare än raidz2, men har du bara en vettig backup spelar det ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte börja med bara två diskar (raid 1) som jag redan har och sen i framtiden kanske utöka med 2 till och då kan man ju välja om man vill bygga om till en raidz2 eller bara utöka befintlig raid till en raid 10. Om man dessutom kör backup till blackbaze så har man ju offsite backup om det nu skulle vara så att man har otur att disken dör när man gör rebuild på min raid 1.

Permalänk
Medlem

Håller på bygga en sneak-Nas med hittegods, salig blandning diskar i olika storlekar

Är nybörjare men behöver inte total spegling men det vore skönt ifall en disk kunde gå åt skogen i taget utan att jag får problem, är det möjligt?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

är det exakt freenas så används ZFS och då är det lite stelt och behöver planera lite när det gäller diskstorlekar.

Väljer man någon annan lösning och baserar på tex. en headless ubunuserver så är kanske BTRFS bättre (den är också tillräckligt lätt för att kunna köras med en RPI4 mot externa USB-diskar som NAS-funktion med tex. raspian)

BTRFS version av RAID1 (med linux) kan man ha blandade diskstorlekar då den ser till att samma fil alltid hamnar på 2 fysiska enheter i alla lägen, och packar filerna enligt 'best effort' - dock tål den bara 1 diskbortfall även om det är 3 och 4 diskar inblandat dess version av RAID1.

Det är relativt enkelt i BTRFS att addera ytterligare diskar i efterhand (liksom ta bort diskar om det finns tillräckligt med ledig utrymme för att frigöra disken ifråga - också ändra RAID-level senare, så, man är inte låst till den versionen man en gång startade med på samma sätt som man är rätt låst i den en gång valda strukturen med ZFS.

om man håller sina backupper uppdaterade så skulle jag heller inte vara rädd att prova BTRFS RAID5. - har kört en diskset på 7 diskar i raid5 i snart 2 år med två diskbortfall och det har ännu inte havererat filsystemmässigt med någon konstig läge eller behov av speciella åtgärder.

Har faktiskt haft mer strul med mdadm med RAID5 i en NAS med korrupt/förlorad data som följd...

RAID kan ta många vanliga diskfellägen men de är inte skottsäkra (inte ens HW-raid är det), så ofta uppdaterad backup behöver man ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

är det exakt freenas så används ZFS och då är det lite stelt och behöver planera lite när det gäller diskstorlekar.

Väljer man någon annan lösning och baserar på tex. en headless ubunuserver så är kanske BTRFS bättre (den är också tillräckligt lätt för att kunna köras med en RPI4 mot externa USB-diskar som NAS-funktion med tex. raspian)

BTRFS version av RAID1 (med linux) kan man ha blandade diskstorlekar då den ser till att samma fil alltid hamnar på 2 fysiska enheter i alla lägen, och packar filerna enligt 'best effort' - dock tål den bara 1 diskbortfall även om det är 3 och 4 diskar inblandat dess version av RAID1.

Det är relativt enkelt i BTRFS att addera ytterligare diskar i efterhand (liksom ta bort diskar om det finns tillräckligt med ledig utrymme för att frigöra disken ifråga - också ändra RAID-level senare, så, man är inte låst till den versionen man en gång startade med på samma sätt som man är rätt låst i den en gång valda strukturen med ZFS.

om man håller sina backupper uppdaterade så skulle jag heller inte vara rädd att prova BTRFS RAID5. - har kört en diskset på 7 diskar i raid5 i snart 2 år med två diskbortfall och det har ännu inte havererat filsystemmässigt med någon konstig läge eller behov av speciella åtgärder.

Har faktiskt haft mer strul med mdadm med RAID5 i en NAS med korrupt/förlorad data som följd...

RAID kan ta många vanliga diskfellägen men de är inte skottsäkra (inte ens HW-raid är det), så ofta uppdaterad backup behöver man ändå.

bra info, nej jag behöver inte köra precis freeNas, ska kolla upp btrfs, såg något som kallades rockstor.

allt kommer köras på en slaktad thincentre m93p med core i5

https://cdon.se/hemelektronik/begagnad-lenovo-thinkcentre-m93...

Men jag funderar helt enkelt på att köpa nya diskar av samma typ och storlek, det verkar så mycket lättare

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.