Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem med M.2 NVMe Disk i Asus Z97-A ?

Permalänk
Medlem

Problem med M.2 NVMe Disk i Asus Z97-A ?

Det är så här att jag har installerat Kingston A2000 500GB M.2 NVMe Disken i M.2 Slot som finns på moderkortet.
Bios Hittar NVMe disken men När jag väl är inne på Windows (windows 7 Proffesional) så hittar den bara som En Okänd PCI-Enhet?
Vad ska det betyda ?

Bild
https://imgur.com/xRpJsVw

Permalänk
Medlem

Provat att mounta disken i diskhantering ?

Visa signatur

Enthoo Evolve ITX, Asus strix B550-i, R5 5600x, GTX 1080, FD Integra R2 750w, 660P 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske testa en BIOS-uppdatering? Långsökt men värt ett försök.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fräsen:

Provat att mounta disken i diskhantering ?

Disken hittas inte i Diskhantering. Utan den bara hittas på Enhetshanteraren som En Okänd PCI-Enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Kanske testa en BIOS-uppdatering? Långsökt men värt ett försök.

// Marcus

Och Hur gör man det?
Jag har kollat på nätet och det jag såg var senaste Bios-Uppdatering man kan tanka ner på Asus hemsida (Som inte är beta) är från 2015.
Ska man köra med Beta version? Och hur gör man när man ska installera en ny bios?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte öppna diskhantering som admin...?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner? Det är min första tanke, när enheter dyker upp som "okänd enhet".
Det kan vara antingen för SSDn eller för kontrollern på moderkortet.

Permalänk

Hej. Supportar moderkortet NVME? och inte bara SATA?

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

Hej. Supportar moderkortet NVME? och inte bara SATA?

Detta var min fundering också, hittade dock i en annan tråd här att Z97-A ska stödja NVMe efter en BIOS update

"Z97-A BIOS 2205
3. Support NVMe"

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Detta var min fundering också, hittade dock i en annan tråd här att Z97-A ska stödja NVMe efter en BIOS update

"Z97-A BIOS 2205
3. Support NVMe"

Jaha okej. Men har du uppdaterat ditt BIOS ? Det är enkelt att göra. Kolla på en guide du kommer greppa det ganska fort. Det är inte svårare än att installera något annat Prova göra det. Skulle det inte fungera prova ett annat uttag till m2 om du har det.

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Gjort lite sökning på google. Tydligen beror problemet på Microsoft och Windows 7.

https://www.sevenforums.com/drivers/417318-nvme-driver.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Detta var min fundering också, hittade dock i en annan tråd här att Z97-A ska stödja NVMe efter en BIOS update

"Z97-A BIOS 2205
3. Support NVMe"

Jag har biosen som kom 2 månader efter den, när jag kollar.
Vad ska jag göra då? Installera Beta Versionen (Senaste) Eller den vanliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Gjort lite sökning på google. Tydligen beror problemet på Microsoft och Windows 7.

https://www.sevenforums.com/drivers/417318-nvme-driver.html

Åhlright, har börjat följa det där men det var väldigt bökigt. Finns det nåt enklare sätt att fixa 'drivers' till NVMe?

Permalänk
Medlem

@Fahmi91:
Om jag förstod sidan rätt, så är det bara ladda ner drivarna där, packa upp dem och låta windows updatera den okända enheten till det.
Dock måste du registrera dig på sidan för att kunna ladda ner dem. (post nr3 på sidan)

Microsoft hade en hotfix som de valt att ta bort efter lanseringen av windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Fahmi91:
Om jag förstod sidan rätt, så är det bara ladda ner drivarna där, packa upp dem och låta windows updatera den okända enheten till det.
Dock måste du registrera dig på sidan för att kunna ladda ner dem. (post nr3 på sidan)

Microsoft hade en hotfix som de valt att ta bort efter lanseringen av windows 10.

Tack som fan du! Nu har jag fixat det tack vare din Proffesionella Sätt att Googla!!! =D

God Jul!

Permalänk
Medlem