Ny bärbar till flickvännen, ca 5000kr!

Permalänk
Medlem

Ny bärbar till flickvännen, ca 5000kr!

Hej!

Min tjej har en gammal acer aspire 5742g och den har börjat göra sitt, svart skärm, random omstarter mm.

Jag är bra på stationära datorer men bärbara intresserar mig inte så jag kan knappt något om dem. det jag gjort i hennes är att sätta i en SSD och installerat win10, och det är ungefär där det stannar.

hon tar nästan aldrig med sig datorn så den står oftast på samma plats och hon spelar aldrig på den.

Så det jag söker är en ny dator men efter jag kikat på omdömen så verkar det variera kraftig mellan vad folk tycker. en skriver att datorn är så full av bloat att SSD disken får kämpa hårt eller att SSD disken är av dålig kvalite. en annan kan skriva att det är den snabbaste datorn han testat.
jag kan lägga ned timmar på att läsa på innan jul men varför när jag har er?

Så vad vill jag ha?

En dator som är stabil och kommer hålla i många år(som acern gjort). byta SSD eller göra små uppgraderingar och blåsa in ett fräscht win10 med lite bloat kan jag göra själv. det förutsätter dock att drivrutiner går att få tag på relativt lätt, haft problem med det tidigare just till bärbara för att dom kör massor av special varianter på saker och ting.
En annan klassiker på bärbara brukar vara ström kabeln som glappar och ibland smälter halva datorn PGA hettan som blir.
om det går vore en ips panel inte helt fel.

det jag har är lite SSDer som kan användas om det behövs.

prisklassen ligger runt 5000 kr men går att rucka på, helst ned men det är nog inget att direkt hoppas på kanske?

Tänkt köpa den och slå in den när damen är borta på lördag så den kommer köpas i fysisk butik.

Så låt tipsen hagla fritt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är i samma läge här, dock så han kvinnas laptop lägga av innan jag han köpa en ny. Så jag följer här med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamiii:

Är i samma läge här, dock så han kvinnas laptop lägga av innan jag han köpa en ny. Så jag följer här med

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas vi får lite tips. Känns inte som den aktivaste delen i forumet direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Netonnet några dagar efter jul kan nog ha en del fynd varor.

För laptop kan ni kolla på IPS skärm, fullhd, 8gb minne och
gärna en i5 processor, men jag antar att i3 och nyare AMD Ryzen funkar.

Har man grundkraven fyllda kan man leta efter mer professionella modeller
billigt då de ofta är robustare även om de är lätta

Permalänk
Medlem

Kanske är mellandagarna man ska satsa på, så får hon ett kort att det kommer mer...sen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns en hel del "fynd" hos Webhallen

https://www.webhallen.com/se/category/4913-Barbara?max=5824&s...

Kommer inte in på netonnet just nu av någon anledning, men jag har köpt fyndvaror hos dom tidigare och dom har varit som ny till ett ganska nedsatt pris.

i3/i5 eller Ryzen 3/5, 8GB RAM, 256GB SSD är nog sweetspoten som Pacc skrev.

Går man på begagnatmarknaden och tittar hos typ Inrego kan man man få rätt vassa företagsmaskiner för ca 5000-6000kr

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g2-17

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

Finns en hel del "fynd" hos Webhallen

https://www.webhallen.com/se/category/4913-Barbara?max=5824&s...

Kommer inte in på netonnet just nu av någon anledning, men jag har köpt fyndvaror hos dom tidigare och dom har varit som ny till ett ganska nedsatt pris.

i3/i5 eller Ryzen 3/5, 8GB RAM, 256GB SSD är nog sweetspoten som Pacc skrev.

Går man på begagnatmarknaden och tittar hos typ Inrego kan man man få rätt vassa företagsmaskiner för ca 5000-6000kr

https://shop.inrego.se/barbara/hp-elitebook-840-g2-17

Får kika efter datorer med dom specsen helt enkelt och hålla koll på olika butikers fyndvaror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Ganska ljussvag skärm, och hur kul är det att köpa en bärbar dator med TN-panel i slutet av 2019? Nix, IPS är vad som hon ska satsa på även om hon får kompromissa på andra delar. Det är även ett val som hon kommer ha nytta och glädje av varenda minut som hon sitter vid datorn.