Permalänk

Skillnad på ljusstyrka och gamma?

Hej,

Jag undrar vad skillnaden är på ljusstyrka och gamma? Om jag tycker att ett spel är för ljust eller mörkt, ska jag då justera skärmens ljusstyrka eller gamman i spelet?

Tack

Permalänk
Medlem

@Myriad973:
hej.
Gamma, det är väl typ svart/vit balansen som visas? Gamma i spelet.
Sen kan du justera ljusstyrkan på skärmen.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Myriad973: Generellt (för spel och dator) är ljusstyrka/brightness precis vad det låter som. Hur starkt vitt i bilden lyser. Där är tumregeln att lysa ut så mycket i spelet som möjligt – utan att ljusa nyanser försvinner – och sedan reglera belysningen i skärmen efter rummet. Där brukar de flesta köra med för ljusstarka skärmar, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Upplever man skärmen som för ljus i egenskap av att "vitt skär i ögonen" ska man inte ändra detta i spelet utan alltså på skärmens Brightness-reglage. Annars kommer man endast dämpa det dynamiska omfånget och göra bilden sämre.

Gamma påverkar karaktären på hur bilden tonar från svart till vitt. Kontrastkaraktär eller tonkurva om man så vill. Här har du åtgärder för sådant som att du har svårt att se skillnad på mörka nyanser i spelet.

Detta är också något som i första hand bör ändras i skärm. Det är också ganska vanligt med skärmar som står för ljusstarkt och därmed bländar en aning – samtidigt som de är för mörka i kontrastkaraktären, även klipper nivåer mot svart. Ändrar man i spelet riskerar man också göra bilden sämre. Skärmen är alltid det man ska börja med.

För att börja i rätt ände och se om problemen du upplever ligger i skärmen har jag en artikel om hur man ankrar svart och vitt i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Har man sedan en skärm som ankrar svart och vitt på rätt sätt, lyser med en ljusstyrka som fungerar för rummet och har en tonkurva/gamma som inte förstör karaktären brukar man i sin tur väldigt sällan behöva ändra på dessa faktorer inuti spelen.

Permalänk

https://www.color-management-guide.com/images/basics-of-color...

Ljusstyrka ändrar allt tillsammans, medan gamma korrigering är en efterprocesseringsteknik som kan användas för att skapa en "jämnare" fördelning av olika nivåer av mörker - om jag minns rätt från en kurs i bildbehandling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Bildexpert 📺

@LuhcForgh: Gamma är inget efterprocessningsteknik utan det fundamentala matematiska förhållandet mellan signalnivå (typ 0-255 vid 8 bitar) och fysikaliska ljusnivå (Y) beskrivet i exempelvis nits eller cd/m². Det bättre begreppet än "gamma" är EOTF, Electro Optical Transfer Function.

EOTF bestämmer exakta ljusnivåer för alla steg från svart till vitt och beskriver då hur ljus eller mörk specifika nyanser ska vara. Olika färgsystem har olika formler för gamma, till exempel sRGB som börjar linjärt i botten med 1,0-potens och slutar på en 2,4-potens. För datorskärmar är man som regel kvar på traditionellt potensfunktion för det matchar hur bildrör fungerar.

Defacto för bildskärmar är gamma 2.2 – Därför mäter jag alla skärmar i test mot just gamma 2.2

Med den här matematiken kan man räkna ut exakt hur mycket ljus en viss signalnivå ska leda till. Ifall Y=1 för digital 255 (100% vitt) och skärmen lyser med 120 nits, kan man räkna ut att halva signalnivån (0,5 eller 50% grå/vit), digital 127 är Y=0,5^2.2=0,2176 eller 0,2176*120 nits = 26,12 nits.

Ifall en testbild med 50% gråton lyser svagare eller starkare än 21,8% av ljuset i vitt har vi en avvikelse från det gamma 2.2-mål man har. Där ska då ett gamma-reglage på skärmen förändra dessa förhållande och ge en annan respons mellan signal och ljus ut. Dvs ändra karaktären på bilden till mörkare eller ljusare.

Permalänk

Det var visst histogram equalization som jag tänkte på, inte gamma! Ursäkta

https://towardsdatascience.com/histogram-equalization-5d10136...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk

Tack för svaren, mycket uppskattat. Nu ska jag hem och trixa lite.