Söker online hosting, hybrid mellan fillagring o webbsida. Tips?

Permalänk
Medlem

Söker online hosting, hybrid mellan fillagring o webbsida. Tips?

Jag söker hosting av ett slag som jag verkar ha himla svårt att hitta. Söker tips. Men jag vet inte ens vad jag ska kalla tjänsten, så jag måste nog beskriva det som behövs istället.

De flesta molntjänster och servrar (av enklare slag), fokuserar på antingen fillagring (dropbox osv) eller webside-konto (alla möjliga hostar).

Om man lägger en hemsida – alltså ett HTML-dokument – i en Dropbox-mapp, och försöker läsa HTML-dokumentet genom att skriva in URL till dokumentet i webbläsarens adressfält, då får man ofta upp en dialog-ruta som frågar om man vill ladda ner detta HTML-dokument till sin lokala dator. Men dokumentet laddas inte som en helsida i webbläsaren, som en sida på en webbsajt gör.

Och vice versa. Om man har ett hemside-konto i en webbserver, och man lägger ett HTML-dokument i en mapp i den servern, och sen skriver in URL till den mappen i webbläsarens adressfält, då laddas HTML-dokumentet som en helsida i webbläsaren. Man får ingen dialogruta som frågar om man vill tanka hem en HTML-fil.

Men om man skapar en mapp i webbservern, kanske rentav lägger en zip-fil i den mappen, och sen skriver in URL till den mappen i webbläsarens adressfält, då möts man ofta av ett error 403, för webbservern tillåter i regel inte att man bläddrar igenom mapparna i servern direkt via en webbläsare.

Jag behöver ha båda två funktionaliteterna, i samma tjänst. En kompis beskrev det jag behöver som ’en FTP-server med HTML-gränssnitt som körs via http’.

Det närmaste jag hittat som kommersiell tjänst, är Microsoft Sharepoint. En Sharepoint-sajt erbjuder användare att ladda filer till- och från en del av sajten som fungerar som en traditionell mappstruktur. Det är förstås en mappstruktur som presenteras genom ett HTML-gränssnitt.
Men så är det Microsoft också. Jag har börjat tycka illa om Microsoft. Jag fasade bort alla MS produkter ur min användning för många år sen och det visade sig snart vara ett av dom bättre besluten jag gjort. All mystik försvann och dom få fel som ändå uppstod var fullt logiska och förklarliga.

Nu har jag testat Sharepoint, tänkte jag skulle ge MS en chans, för Sharepoint verkade vara ett utmärkt löfte. Men nu börjar jag bli trött på att sitta i dagar i sträck med supporten på telefon, och höra dom bli förundrade och nästan svära över varför olika detaljer inte funkar som avsett för, och sen bli förvånade varför saker bara vips börjar funka slumpmässigt igen. Och sen tvingas man ringa nästa dag igen. Microsoft som vanligt. Det verkar så bra sett från utsidan. Man tänker "Bara jag fixar till A, B och C, så kan det bli perfekt". Men nej, det funkar aldrig. Bokstavligt talat aldrig. Jag gick på samma gamla nöt en gång till bara.

Jag söker alltså hosting av det slag jag nämnde ovan. Både mappar som man kan bläddra igenom och ladda upp till och ladda ner från, och som även kan ladda HTML-sidor inklusive en länkstruktur som vilken sajt som helst. Jag skulle föredra om mapp/fil strukturen visades genom HTML-gränssnitt, och inte bara genom att aktivera folder browsing i server-mjukvaran, så man kan visa data om filer och mappar och tillhandahålla olika funktionalitet. Till detta behövs även minst två nivåer av användare, och gärna möjlighet att dela ut filer till helt externa personer(epostadresser), och storage på .. max 15-20 gb.

Jag är kunnig inom hemsideskapande, databaser och servers, även om jag beskrev allt det föregående på ett överdrivet enkelt sätt. Så tjänsten jag söker behöver inte vara barn-säker, utan jag kan göra en del saker själv om det behövs.

Jag tycker det verkar vara jättesvårt att hitta en sån tjänst online. T.o.m. nåt som liknar det. Jag ska börja fråga mångsidiga tjänst-providers nu och höra om någon kan göra en hybridtjänst åt mig.

Någon som känner till något i stil med det jag söker?
Tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är en vanlig domän med tillhörande webbhotell vilket är hur det har paketerats till privatpersoner de senaste 20 åren typ

Skriv FTP:// istället för http på din hemsida och du kommer åt filer.

Enkel o bra sida att köpa via är one.com (har själv där)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara att du vill ladda upp filer som andra kan ladda ner? På de flesta webbhotell brukar det gå att slå på "directory listings" (lista på filer i kataloger där index.html-fil saknas). Ibland går det att peka/klicka fram, ibland får man skriva en enkel .htaccess-fil för detta.

Och hamnar du i värsta fall på ett sådant hotell där det inte går så kan ju ju skapa en enkelt index.html-fil som helt enkelt länkar till filerna du vill att de ska kunna ladda ner.

Annars, varför måste du prompt använda samma tjänst för båda behoven? Du kan ju ha en webbsida på ett ställe, och använda t.ex. Dropbox för att hosta dina filer. Du kan länka till din publika Dropbox-mapp från webbsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det du beskriver är en vanlig domän med tillhörande webbhotell vilket är hur det har paketerats till privatpersoner de senaste 20 åren typ

Skriv FTP:// istället för http på din hemsida och du kommer åt filer.

Hm jag förtår tanken lite. Men jag tvivlar på att det är så enkelt. Att köra både HTTP och FTP på samma adress, ftp funkar inte så bra på mobila enheter såvitt jag vet. Det funkar inte på Bluestacks för mig, vare sig i firefox eller chrome. FTP blir inte heller så användbart för att bläddra genom mappar. Man förvisso skapa en ftp-länk på en http-sida till en fil som ligger i samma mapp som HTML-dokumentet. Men det medger inte att användare kommer kunna leta sig igenom mappstrukturen. För det krävs en länk till samma mapp sedd genom webbläsarens FTP-gränssnitt, och då förstår folk helt plötsligt inte längre var dom befinner sig. Plus att dom förstår inte hur dom ska komma tillbaka till http-sidvyn sen. Folk är inte så klyftiga så dom förstår skillnaden mellan http och ftp. för folk i allmänhet kommer det bara bli något konstigt.

Men perspentivet "Dude, det är en vanlig fuckin' hemsida", fick mig och vakna en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är det bara att du vill ladda upp filer som andra kan ladda ner? På de flesta webbhotell brukar det gå att slå på "directory listings" (lista på filer i kataloger där index.html-fil saknas). Ibland går det att peka/klicka fram, ibland får man skriva en enkel .htaccess-fil för detta.

Och hamnar du i värsta fall på ett sådant hotell där det inte går så kan ju ju skapa en enkelt index.html-fil som helt enkelt länkar till filerna du vill att de ska kunna ladda ner.

Annars, varför måste du prompt använda samma tjänst för båda behoven? Du kan ju ha en webbsida på ett ställe, och använda t.ex. Dropbox för att hosta dina filer. Du kan länka till din publika Dropbox-mapp från webbsidan.

En lite mer detaljerat beskriven huvudpoäng, är att det rör sig om online collaboration. Betalande sådan.

Vi kommer att ha filer och media-arbeten (i form av filer) som kommer utvecklas, och kommer sparas i många olika versioner eftersom arbetet fortskrider. Det ska då lagras i online-mappar som i alla kommer åt via konton. Stängt för allmänheten.

Vad gäller filerna och arbetet, så kommer vi behöva lagra loggar (text-filer) och datum och info om vad som skiljer dom olika versionerna åt, och dom loggarna måste då öppnas av användaren som separat fil osv osv. Det blir bara ett jäkla krångel att använda, särskilt för teknik-dumma användare.
Om man istället lägger upp 1 html-dokument (per projekt), och embeddar alla arbetsfilerna på samma sida, och skriver in loggtexten på sidan intill varje embeddad fil (man borde t.o.m. kunna koppla databaslagrad data om varje fil och visa den datan på sidan intill varje embeddad fil) så blir det så oerhört mycket lättare att se, förstå och använda än att ha varje fil för sig och varje logg-fil för sig, och försöka förstå något av det. Varenda användare kan istället se exakt på sidan hur hela arbetet framskridit, vilka tankar som lett till vilka utvecklingar osv osv. Det är i hög grad det jag vill använda HTML-dokument och strukturen till.
Annars kunde jag lika gärna kört FTP eller dropbox eller nåt (vilket jag gör nu).

Men vill förstås även folk ska kunna hämta dom filerna som embeddats på en sån sida. Hämtas direkt ifrån filstrukturen där HTML-dokumentet läser dom från. Och användarna måste även kunna ladda upp filer till filstrukturen, ta bort filer, döpa om filer osv. Sen är det förstås bra om det inte är nåt krångel eller förvirrande för teknik-dumma användare, så det vore jättebra om fil/mapp-strukturen åskådliggjörs för användarna som samma HTML-gränssnitt som den hemsida som användarna upplever att dom befinner sig på.

Det är delvis därför jag vill ha allt på samma plats. Blir enklare för mig som admin då med, med adrministration. Har jag filerna på en annan plats, så kan folk bara kopiera länken direkt från sidan använda länken utanför collab-sidan, komma åt filen direkt ifrån källan utan att behöva logga in. Ska även den källa som filen ligga på vara skyddad så måste användarna logga in på två sajter för att embeddningen ska funka. Det är för bökigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som att du försöker återuppfinna ett versionshanteringssystem!

Kolla på ett versionshanteringssystem som t.ex. Git.

Finns även versionssystem i Dropbox och Sharepoint du kan kolla på om det passar ert projekt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det låter som att du försöker återuppfinna ett versionshanteringssystem!

Kolla på ett versionshanteringssystem som t.ex. Git.

Ja faktiskt det är lite åt det hållet som jag försöker göra. Jag har kikat på Git och Mercury och andra system. Men nästan alla dom är gjorda för text-filer, programmering eller office-dokument. Vi kommer att jobba nästan enbart med media-filer, binära filer. Git, Mercury och sånt fungerar inte för binära filer. Det finns inget logg-system som jag träffat på som är gjort för sånt här. Och i synnerhet inte något som är enkelt nog för "vanligt folk". Det är därför jag behöver föra logg manuellt, och måste göra det enkelt och direkt att använda, plus filhanteringssystem till det.

Jag börjar mer och mer känna att ... det är fan bara spotta i nävarna och kavla upp ärmarna, hyra Apache-utrymme online och spendera ett par månader med dagligt arbete att knacka ihop något helt eget. Jag hade SÅÅÅ hoppats slippa göra det. Det är just den där länken mellan filhanteringssystem i HTML och hemsida som .. ja det är knappt någon mer än avancderade krångelsystem och Sharepoint som tillhandahåller det.