7970 crossfire och eyefinity

Permalänk
Medlem

7970 crossfire och eyefinity

jo grabben sitter på en gammal retro speldator från 2011 och kör bilspel. (2500K 16gb ram)
jag har köpt ratt och en redig rallystol, 3x21" skärmar med 1080 upplösning som ska bli simulator. men frågan är klarar man sig på 2 st 7970 till the crew2, forza horizon 4, F1 2018, tex?
jag har ett 7970 liggandes och tänkte att kanske man skulle kompletera med det eller blir det bara massa strul!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@bjonss13: jag körde 7950 i CrossFire och eyefinity, och tyckte redan när jag bytte för 3 år sedan att det inte hängde med i crew 1. Tyvärr varierade det kraftigt mellan vilka spel CF gjorde nytta, för annars gillar jag tanken. Jag kanske också begränsades av minnesmängden på korten, men det bör du också göra snart. Tyvärr måste jag säga som alla andra, skaffa ett bättre kort istället för 2. 1070 / Vega 56 räcker för det du tänkt om man tullar lite på inställningarna.

Permalänk
Medlem

usch det betyder ju att pappsen måste upp med börsen hahahaha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det beror på om spelen stödjer Crossfire. Ett 7970 till hade varit billigaste alternativet. Jag körde 280x/7970 CF ett tag och det flöt på förvånansvärt bra i många fall tex. i Dirt 3 Dirt Rally osv. Där var minnesmängd inte problem men det kanske blir ett problem i nyare spel.
Största nackdel med 7970CF är att det gick varmt och var högljutt!

Är det okej och du har bra ventilerat chassi skulle jag om jag var du läsa på lite forum o annat om hur spelen du ska spela stödjer CF och hur väl det fungerar. Verkar det flyta på så kör på tycker jag. 7970 CF drar som GTX 1070/Vega 56 så det blir ingen direkt uppgradering utan man slipper då bara CF-setup o värmen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

jag kör custom loop på cpu o ett grafikort såfall blir det vatten på det nya med då jag har ett block liggandes till det med! får dock hyvla lite med vinkelslipen för att det ska gå på ordentligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

jag kör custom loop på cpu o ett grafikort såfall blir det vatten på det nya med då jag har ett block liggandes till det med! får dock hyvla lite med vinkelslipen för att det ska gå på ordentligt

Då är halva problemet löst, men om priset på delar springer iväg (GPU-block, mer tub, fittings?) kanske bara kör ett singelkort som är starkare? Med rätt kylare blir det knäpptyst i datorn

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

enda jag behöver är kopplingar! så jag får se hur det går men jag är tacksam över alla tipps o svar jag fått

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@bjonss13: Då du har ett liggande så är det bara att prova Kul om det funkar bra.

Ett sunt råd är ändå att skaffa ett bättre kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

jo grabben sitter på en gammal retro speldator från 2011 och kör bilspel. (2500K 16gb ram)
jag har köpt ratt och en redig rallystol, 3x21" skärmar med 1080 upplösning som ska bli simulator. men frågan är klarar man sig på 2 st 7970 till the crew2, forza horizon 4, F1 2018, tex?
jag har ett 7970 liggandes och tänkte att kanske man skulle kompletera med det eller blir det bara massa strul!

Nu har jag aldrig kört med eyefinity men man kan ju använda 3 skärmar med bara 1 grafikkort?
Bästa vore om ett starkare grafikkort t.e.x 980Ti eller bättre införskaffades och en 2600k/3770k så

Forza Horizon 4,The Crew 2 har inte sli eller crossfire
F1 2018 verkar dock klara sli enligt detta klipp
https://www.youtube.com/watch?v=b6NKRhCQ5DU

Permalänk
Medlem

ja det är det som är meningen med eyefinity det skapar en profil med tre skärmar med 5760x1080 opplösning o det kopplas till ett o samma kort.
Jag har en 4670k med moderkort o minne på inkommande for free

Visa signatur