Permalänk
Medlem

Formatera

Hej! Försöker formatera alla mina hårddiskar på datorn då den har varit väldigt seg nyligen samt att många av diskarna är fulla med massa skräp. Jag har dock fått ett problem, när jag ska formatera min nya SSD via diskhantering så är formaterings knappen grå. Försöker jag formatera via Den här datorn så säger den att ett program på hårddisken körs, men jag har inga program igång. Vad ska jag göra? Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

@FocuseD: såg nu den var ny....

Permalänk
Medlem

@82danne: Jag har inte Windows på disken har den installerad på en annan SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Bara för att du själv inte installerat os på den betyder inte att det inte finns systemfiler på enheten, bootloadern och virtuellt minne kan mycket väl ligga på den.
Ska du rensa lagringsenheter är det ofta bättre att radera alla partitioner på dem från nått verktyg som körs helt fristående typ Gparted. https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok men kommer windows fortfarande kunna köra om jag tar bort alla filer från den disken?

Permalänk
Medlem

Var beredd att reparera Windows boot efter raderingen bara. Windows har en otrevlig tendens att lägga viktiga saker på andra diskar än den man installerar på (tror att den installerar boot-grejer på första disken) vilket pajar när man rensar den disken. Jag hade problem med det i Windows 7 men risken är nog överhängande att 10 har samma tendens.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FocuseD:

@mrqaffe: Ok men kommer windows fortfarande kunna köra om jag tar bort alla filer från den disken?

Nja...
Om bootloadern ligger på enheten behöver man skapa en ny och virtuellt minne kommer inte att strula utan återskapas nån annan stans om du stänger av datorn och inte sätter den i energisparläge.
Det är ju inte särskilt svårt att prova genom att bara koppla bort men inte röra/radera diskarna och föröka starta så ser du vad som händer, funkar det så vet du att det bara är att ömma dem, strular det (för mycket) så kan du bara återställa och fundera på en annan strategi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Jpau94: Grejen är att den här disken är köpt förra julen och jag har inte gjort någonting med windows sen jag installerade den disken. Så hur kan Windows lägga över filer ditt?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Den har ju i och för sig väldigt lite grejer. Skulle ju kunna ta bort alla filer manuellt och sen rensa min externa hårddisk som går att formater =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av FocuseD:

@Jpau94: Grejen är att den här disken är köpt förra julen och jag har inte gjort någonting med windows sen jag installerade den disken. Så hur kan Windows lägga över filer ditt?

Det ä nog mest när man installerar Windows tror jag, så har du inte gjort det efter att du satte in disken borde du inte ha det problemet. Men gör som mrqaffe säger så ser du om det fungerar utan den disken.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

@Jpau94: Ok tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FocuseD:

@Jpau94: Grejen är att den här disken är köpt förra julen och jag har inte gjort någonting med windows sen jag installerade den disken. Så hur kan Windows lägga över filer ditt?

Kolla i diskhanteraren var saker ligger, den visar tex var växlingsfiln/filerna ligger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: På den SSD =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FocuseD:

@mrqaffe: På den SSD =/

Gå till Kontrollpanelen\System och säkerhet\System
klicka på avancerade systeminställningar
klicka på avancerat
Där har du inställningarna för virtuellt minne, välj att hantera det manuellt och stäng av det på den enhet du vill tömma.
Du behöver troligen starta om datorn för att det ska tas bort från enheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.