Nytt bygge startar ej, butik hävdar defekt enhet

Permalänk

Nytt bygge startar ej, butik hävdar defekt enhet

Hej, köpte delar till en helt ny dator under Black Friday veckan från diverse butiker, men majoriteten från X (vill inte skriva ut namnet), bl.a. moderkortet. Det är iallafall en stor kedja med butiker i dom tre största städerna. Monterar ihop och datorn startar inte. Fläktar går igång men ingen signal till skärmen. Då det är en Ryzen 5 3600 med ett ROG Strix B450i misstänker jag att det är ett "gammalt" moderkort som inte fått senaste BIOS och lämnar det tillbaka till X för flashning. Det står dock på Xs sida att det är Ryzen 3000 ready men inte på boxen. På moderkortet jag lämnar in har jag monterat CPU, RAM och hårddiskar. Butiken säger att de mailar när de är färdiga.

Nu nästan två veckor senare säger supporten att något utav delarna är defekt. Jag får ingen informationen från butiken själv utan får jaga uppdatering via support. Nu är jag väldigt trött på att vänta eftersom jag har en dator som står i delar och butiken tar lång tid på sig. Jag tycker inte det ska ta så här lång tid att felsöka när det endast är moderkort, CPU, RAM och hårddiskar iblandade. Vad hade ni rekommenderat att göra i detta fall? Jag vill bara ha igång min dator innan julen. Har själv mycket begränsad möjlighet att felsöka eftersom jag inte har andra delar liggandes att byta ut osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Hej, köpte delar till en helt ny dator under Black Friday veckan från diverse butiker, men majoriteten från X (vill inte skriva ut namnet), bl.a. moderkortet. Det är iallafall en stor kedja med butiker i dom tre största städerna. Monterar ihop och datorn startar inte. Fläktar går igång men ingen signal till skärmen. Då det är en Ryzen 5 3600 med ett ROG Strix B450i misstänker jag att det är ett "gammalt" moderkort som inte fått senaste BIOS och lämnar det tillbaka till X för flashning. Det står dock på Xs sida att det är Ryzen 3000 ready men inte på boxen. På moderkortet jag lämnar in har jag monterat CPU, RAM och hårddiskar. Butiken säger att de mailar när de är färdiga.

Nu nästan två veckor senare säger supporten att något utav delarna är defekt. Jag får ingen informationen från butiken själv utan får jaga uppdatering via support. Nu är jag väldigt trött på att vänta eftersom jag har en dator som står i delar och butiken tar lång tid på sig. Jag tycker inte det ska ta så här lång tid att felsöka när det endast är moderkort, CPU, RAM och hårddiskar iblandade. Vad hade ni rekommenderat att göra i detta fall? Jag vill bara ha igång min dator innan julen. Har själv mycket begränsad möjlighet att felsöka eftersom jag inte har andra delar liggandes att byta ut osv.

Det är rätt vanligt. Därför brukar jag själv undersöka vad kan vara fel och sen lämna in defekt till respektive butik och rapportera vad jag tycker är fel med den osv. Köpte x570 moderkort som hade coils skydd sprucken och vågade icke ens boota den. Gick direkt till butiken och anmälde att det är defekt. Slutändan visade det sig vara fyndvara som jag råkade köpa. Plus de hittade liquid metal på backplate till am4 fästen. Slutade att jag fick vänta 1 vecka och har fått en ny mobil i slutet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick nu den första och sista kommunikaitonen från butiken!
Moderkort defekt utbytt. Kund kommer behöva nya minne då detta moderkort inte stöder 2 minnesmoduler som dessa.

Lite svårtålkat. Har jag fått ett nytt moderkort? Fungerar inte mina Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz med moderkortet? Hade hört att Ryzen gillar snabbt ram.

Permalänk
Medlem

Jo de ska fungera om du har ett uppdaterat bios.

Här har du B450I GAMING QVL

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X47...

Skickades från m.sweclockers.com