Permalänk
Medlem

I9-7920x överklockning och kylning

Hej, jag lider av ett problem med min I9-7920x jag har haft helt ny kylpasta på den.
Det är så att jag har överklockat den till 4,0 ghz och använder corsair H150I pro för vattenkylning.
Graderna jag får fram då jag är inne i bios är 4,0 ghz är 45°C.

Kollat på en massa trådar på internet som dock är på engelska där se snackar om att de lyckats överklocka samma processor till 4,5 - 4,7 ghz och ändå ligga på 32-37°C, vilket jag tycker är sjukt.
Jag skulle vilja ha lite råd och idéer kring denna situation vad jag kan göra.
Det finns lite mer information nedan.

(Övrig information)
När jag spelar och använder ungefär 30% av CPU:n hamnar graderna på runt 60-70°C
Har även mycket problem med oljud från datorn!
Då jag spelar låter fläktarna från 52-67 Db vilket är extremt jobbigt efter ett tag.
Processorn är satt på 1,065v.

Har dyslexi om det är något ni tycker är dåligt formulerat, tack för förståelse

Fel stav
Permalänk
Medlem

Har du prövat att ställa in en fläktkurva för din AIO? Det kan hjälpa med ljudnivån, förutsatt att temperaturen håller sig i schack.
Temperaturen i BIOS är inget du ska behöva tänka på, det är under 100% last (eller den last som du föredrar i ett visst spel) du ser vart "taket" är och därav hur mycket mer headroom du har till att skruva på spänning och klockfrekvens.

7920X är en varm pjäs. Uppemot 90C är inte ovanligt och inte heller farligt! Dock om jag minns rätt så klockar CPUn ner sig för att hålla ner temperaturen om den annars skulle stigit över det.

Till sist så rekommenderar jag varmt att du deliddar din CPU om du vågar. Det ger ofta en sänkt temperatur närmare -15C! Jag uppnådde ca 20C lägre temp på min 7800X efter en delid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar, Jo jag testade ändra fläktkurva och det blev en del skillnad kring ljudnivån, dock så fort jag startar upp ett spel så gör det ingen skillnad.

Har testat allt utom delidda processorn, vilket jag tycker låter extremt bra.
Sökte lite i Webhallen men hittar bara "der8auer Delid-Die-Mate 2" som har stöd för 15xx socket.
Någon delid du rekommenderar som stödjer 2011-2066 socket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att delidda 2066 så rekommenderar jag antingen Der8auer Delid Die-mate X eller en kinakopia! Jag använde själv en kinakopia som jag lånade av en person här på forumet, via posten. Användaren heter Röd Tjur (vet ej hur man taggar en användare med ett mellanslag i namnet).

Visa signatur