Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inet - ett sjunkande skepp undvik

Permalänk
Medlem

Det låter som att du köpt lösa delar och byggt ihop datorn själv?
Om du då kontaktar Inet för service på en hel dator är det självklart att dom tar betalt för både frakt och service. De har inte sånt en hel dator till dig, de har sålt komponenter.
Har du köpt en komplett dator färdigbyggd och levererad av Inet eller lösa delar och byggt själv?
Väldigt otydligt text.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Mja han ber inte om hjälp, han kastar skit på en butik och frågar hur andra här handskas med det hemska företaget. Hjälp av forumet är nog inte vad han söker, ville nog mest ha medhåll från andra som kan berätta om hur hemska inet är. Men utgången blir nog inte vad TS hade hoppats på.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej verkligen inte det är mer en intressefråga eftersom jag har svårt att se hur många det är som är positiva till det här företaget. Update kommer inom kort.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det låter som att du köpt lösa delar och byggt ihop datorn själv?
Om du då kontaktar Inet för service på en hel dator är det självklart att dom tar betalt för både frakt och service. De har inte sånt en hel dator till dig, de har sålt komponenter.
Har du köpt en komplett dator färdigbyggd och levererad av Inet eller lösa delar och byggt själv?
Väldigt otydligt text.

Jag tror inte du läste ordentligt, de bjöd på frakten men haken med det var att jag skulle betala embalaget på 299. De bjöd på felsökningen men haken var att jag skulle betala 599 för ett garantiärende.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1ldburre:

Nej verkligen inte det är mer en intressefråga eftersom jag har svårt att se hur många det är som är positiva till det här företaget. Update kommer inom kort.

Årets nätbutik för datorer 9 år i rad är det väl? Samt SweClockers-favoriten ungefär lika länge. Det finns helt klart de här som ogillar Inet, men du lär inte hitta extremt många.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Verkar mer vara fel på dig än din dator. Du bråkar med inet för att.. Bios laggar och din dator startar enligt dig då, för långsamt? Ingenting du skriver 'makes sense'. Hur bios väljer boot ordning kan du ställa in själv, har inget med någon installation att göra. Du skriver bootar på 16 sekunder men du vill ha 12 eller något? Inte inets problem. Bios laggar? Ja och? Ställ in vad som behövs gå vidare.

Ingenting verkar ju vara fel, men än att du kanske inte riktigt har koll på teknik. Köp en märkesdator eller något.

Just nu framstår du bara som okunnig och grinig som vill klaga på en butik utan att butiken har gjort några fel. Inget fel med att inte kunna allt, men dina klagomål är orimliga och inget verkar fel tekniskt på din utrustning.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det är det minsta av problemen, Både grafikkort och CPU överhettar, skärmen flickrar, man kan inte boota SSD utan HDD eftersom bootmastern alltid blir en HDD som ligger på moderkortet vilket MSI bekräftade också. Jag vet inte hur du funkar eftersom du kanske inte sitter på ett chassi för flera tusen men om ditt chassi kom tillbaka med en 30 cm repa så hade du nog också varit ganska förbannad.

Vi kom överrens om en boottid på 12 sekunder som var rimlig vilket de sa att de hade uppnått och det var då jag skulle betala, när jag fick hem datorn så var det fortfarande olöst.. Lugna ner dig och läs tråden innan du börjar hävda dig hejvilt. Tror du själv inte att vi prövat byta boot ordning på bios? Vi har inte kunnnat boota från en SSD heller som jag var tydlig med för att den gör HDD disken till boot master direkt vilket MSI bekräftat, det ger bara "Reboot and select proper boot device" om du väljer att boota genom UEFI eller Legacy. Bootar du genom CSM så funkar det, men kul att du kan mycket om teknik!

Permalänk
Medlem

Kunder som dig får butiker att vilja korta ner öppet köp samt garanti, tack för detta.

On topic; Har aldrig haft problem med Inet.

PS: Låter det du skriver som ett ord när du säger det - skriv ihop det.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

Klart att de inte hittar felen alla gånger.
Har någon av er lämnat in en bil för felsökning där felet kommer och går, så vet ni att det inte alltid är till kundens fördel, då det oftast slutar med att "vi får prova att byta detta" på kundens bekostnad.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Temps ang. din CPU och GPU kan variera kraftigt på beroende på hur och om man valt att montera chassifläktar.

Att ditt kort bootar 4 sekunder för långsamt har du fått flera svar på. Men helt ärligt talat nu... är du på riktigt? Är du så j*vla tjurig att du inte kan vänta/planera 4 sekunder 1 gång om dagen när du startar datorn?

Mitt bios kan lagga olika beroende på olika möss, tangentbord osv... behöver inte vara fel på hårdvaran utan det sitter mer i ditt huvud och att du är fullkomligt otålig.

Om du har stressrelaterade problem så finns det ett enkelt sätt att lösa det på. Ut och motionera!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny mus av Inet för en vecka sedan och den fungerar än
Inget att klaga på där. Riktigt snabba var dom också, och nej jag är ingen Inet fanboy. Köper mest från Webhallen i vanliga fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av v1ldburre:

Nja det är det minsta av problemen, Både grafikkort och CPU överhettar, skärmen flickrar, man kan inte boota SSD utan HDD eftersom bootmastern alltid blir en HDD som ligger på moderkortet vilket MSI bekräftade också.

Har du stockkylaren för 3600? isåfall, där har du ditt problem, den är lika dålig som intels egna påfynd till kylare och når 90 °C. Vilket Asus 5700 XT? Är det en med ref. kylare eller asus egna kylare? Vilken temperatur läser du av? junktion (som kan nå 110 °C och är inom "normala" värden) eller den "vanliga" temperaturen?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Har du stockkylaren för 3600? isåfall, där har du ditt problem, den är lika dålig som intels egna påfynd till kylare och når 90 °C. Vilket Asus 5700 XT? Är det en med ref. kylare eller asus egna kylare? Vilken temperatur läser du av? junktion (som kan nå 110 °C och är inom "normala" värden) eller den "vanliga" temperaturen?

Asus 5700xt RG, jo jag håller med det är ganska illa, jag mäter vanliga temperaturer. Stock cooler för både CPU och GPU. Tänkte byta till en i5 9600K med BeQuiet pure rock efter rekommendationer från teknikern vilket skulle vara en jävla skillnad när det kommer till prestanda och nedkylning. Råkar du möjligtvis veta mer om den här kylaren? Jag menar jag tror inte det blir så mycket sämre än det jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ldburre:

Jag tror inte du läste ordentligt, de bjöd på frakten men haken med det var att jag skulle betala embalaget på 299. De bjöd på felsökningen men haken var att jag skulle betala 599 för ett garantiärende.

Ok men du svarar inte på min fråga. Den känns rätt viktig i detta sammanhang.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Ok men du svarar inte på min fråga. Den känns rätt viktig i detta sammanhang.

Ja ursäkta för det, ja precis jag byggde den själv och de är tydliga med hur det ser ut med garanti när du inte valt att få den byggd av dem.

Det jag blev förbannad över var att även fast jag fick felsökningen (för hela datorn) gratis ville de ta ut en avgift på 599 för att ha formaterat windows. Vilket igentligen inte hade varit något problem men problemen var inte lösta dels på grund av dålig kommunikation från deras sida men de skötte det fint nu när de ringde mig sist, vi pratade i ca 2 timmar och eftersom han inte hade fått den felbeskrivning jag gett grabben i kassan tidigare så förstod han ungefär vad jag gått igenom och det var självklart att jag skulle få byta ut delarna. Det viktigaste är såklart att de valde att göra rätt för sig och den här tråden har inte varit i smutskastnings syfte. Jag är helt opartisk när det kommer till butiker jag handlar på men gör den butiken något bra så är det klart att det ska lyftas fram även om det sker lite sent.

Permalänk

Och samma sak gäller naturligtvis när en butik gör fel, man ska såklart kunna lyfta fram det utan att bli attackerad av massa fanboys!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av v1ldburre:

Asus 5700xt RG, jo jag håller med det är ganska illa, jag mäter vanliga temperaturer. Stock cooler för både CPU och GPU. Tänkte byta till en i5 9600K med BeQuiet pure rock efter rekommendationer från teknikern vilket skulle vara en jävla skillnad när det kommer till prestanda och nedkylning. Råkar du möjligtvis veta mer om den här kylaren? Jag menar jag tror inte det blir så mycket sämre än det jag har nu.

Sweclockers fick 81 grader när det testade kortet, kan vara bra idé att se över luftflödet beroende på chassi.

Saken är att du behöver ett 2080 Ti för att hitta vart 3600 och 9600K brister i prestanda, svagare än det blir skillnaden så pass liten att man inte märker av det. 9600K är bättre i spel men skillnaden blir inte natt och dag. Skulle säga att 9600K är varmare, intel gjorde ett halvbra arbete med att lösta fast IHSerna och de har sämre effektivitet jämfört med ryzen 3000 men det spelar ingen roll om kylaren är skit.

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-... prestandatest jämförelse mellan 9600K och 3600 med 2080 Ti.

Nästan allt är bättre än stockkylare från intel och kylaren som följer med 3600. pure rock kommer att vara tillräcklig

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

När jag har intermittenta fel så brukar jag filma, lägga på en skiva och skicka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ldburre:

Och samma sak gäller naturligtvis när en butik gör fel, man ska såklart kunna lyfta fram det utan att bli attackerad av massa fanboys!

Du blir ifrågasatt, inte attackerad. Skillnaden är betydande.
Sedan har du själv satt en ton på tråden genom att redan i ditt första inlägg beklaga dig över forumets "Inet fanboys". Vill du inte ha osakliga inlägg i en tråd bör du föregå med gott exempel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ldburre:

Det jag blev förbannad över var att även fast jag fick felsökningen (för hela datorn) gratis ville de ta ut en avgift på 599 för att ha formaterat windows.

Varför skulle en formatering eller ominstallation av Windows vara ett garantiärende?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ldburre:

Det verkar ha blivit ganska mycket missförstånd här: Nej det enda problemet är inte den tröga booten och laggande bios. Grafikkortet flickrar, både cpu och gpu överhettar, ibland dör grafikkortet och kör jag inte med mina egna inställningar utan ryzen master så skakar hela golvet på grund av de dåliga prestandalägen som finns inbäddat i ryzen master. Corsair säger att det inte beror på för hög klockning utan tvärtom. Det beror på att när ryzen går in i sparläget så börjar PSUn att skaka. Jag vill också klargöra det här med hårddisken:
Det är ett känt problem på det här moderkortet och det går inte att boota från SSD utan man måste först göra det från en HDD annars får man Reboot and select proper boot device (finns en grabb här nere i tråden som verkar ha löst det eftersom ingen annan varken från MSI eller Inet har tänkt på det tidigare att ändra boot prion) *ironi*. Så även om du har windows på SSD disken så måste den boota från HDD disken eftersom att den automatiskt ställer HDD disken som bootmaster bara för att klargöra då det kan ha sett ut som att det var världens enklaste lösning för många av er. Det gick gick inte heller att boota från UEFI eller Legacy, det enda som funkade var att boota från CSM.

Så boottiden är för lång, CPU och GPU går för varma samt GPU kraschar emellanåt. Moderkortet går inte att använda, skärmen flimrar och.. din PSU gör så golvet skakar?
Och chassit var förstört.
Var det någon del som fungerade?

Nej, Inet erkände nog inte sitt fel. Dom orkade bara inte med ärendet längre. Jag hade inte heller orkat med en sådan kund om jag ska vara ärlig.
Jag skulle hemskt gärna vilja se ett officiellt utlåtande från Corsair gällande att Ryzen Master får deras PSUer att börja skaka så det känns i golvet.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Så boottiden är för lång, CPU och GPU går för varma samt GPU kraschar emellanåt. Moderkortet går inte att använda, skärmen flimrar och.. din PSU gör så golvet skakar?
Och chassit var förstört.
Var det någon del som fungerade?

Nej, Inet erkände nog inte sitt fel. Dom orkade bara inte med ärendet längre. Jag hade inte heller orkat med en sådan kund om jag ska vara ärlig.
Jag skulle hemskt gärna vilja se ett officiellt utlåtande från Corsair gällande att Ryzen Master får deras PSUer att börja skaka så det känns i golvet.

Nej det var faktist ganska lite som funkade, chassit repades i verkstaden. Så det är väl klart de erkände att de gjorde fel? Det finns oå mailen om du verkligen vill se det.

Permalänk
Medlem

@v1ldburre: Du får hemskt gärna kopiera in det här i tråden så alla kan se. Jag tror det är av högt intresse att se Corsair erkänna att deras PSUer ens är kapabla till att orsaka en mindre jordbävning.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

@v1ldburre: Du får hemskt gärna kopiera in det här i tråden så alla kan se. Jag tror det är av högt intresse att se Corsair erkänna att deras PSUer ens är kapabla till att orsaka en mindre jordbävning.

Ok du kanske tolkade det lite för bokstavligt, men om vi begränsar oss och är lite tydligare marken under dig skakar.

We have seen that the CPU power saving features in the BIOS can cause the PSU to emit the noise. Try disabling these features to see if there is any improvement. ERP, C1E and EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology) are few examples of power saving settings, but your motherboard manufacturer should be able to tell you specifically which features your board supports.

Det är inte begränsat till AMD, det kan hända intel likaså det är ett symptom på en defekt energisparfunktion. Ryzen är en väldigt dynamisk cpu som tyvärr inte är färdigutvecklad och jag och många som använder ryzen master får ungefär precis samma utfall under det här dynamiska systemet som klockar ner allt till så låga hastigheter under idle. MsI dragon center löste det problemet på bekostnad av att det verkligen surrar och som sagt temperaturerna är skyhöga, jag har gjort egna inställningar vilket blev lite bättre i samband med att jag flashade bios. Det är en bra tanke och det hade säkert varit något riktigt bra om de hade släppt nya drivrutiner men det lär nog inte ske.

Det jag vill komma fram till är att det är så många problem som jag har fått stå ut med i 2 månader att det kanske ser enkelt ut att kommentera något i stil med "nä du måste bara göra si och så". Det är ett känt faktum att AMD sen datortidens stenålder har varit ett enda stort bug.

Permalänk
Medlem

@v1ldburre: Så med andra ord är det

  • Inte begränsat till Ryzen Master

  • Inte begränsat till AMD

  • Det skakar inte i golvet av PSUn utan det "surrar"

Och nej, det är inte "ett känt faktum att AMD sen datortidens stenålder har varit ett enda stort bug". Det enda i den här tråden som är ett känd faktum är att du är en extremt tjurig kund som grovt överdriver och motsäger dig själv.
Som flera andra redan har sagt till dig, om du inte startade hela tråden med att anklaga hela forumet för att vara Inet fanbois så hade du kanske fått lite mer konstruktiva förslag.

Permalänk
Medlem

Min dator bootar på 10 sek! Ha! den du.. seriöst sitter verkligen folk och tar tid på hur snabbt datorn bootar?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

@v1ldburre: Så med andra ord är det

  • Inte begränsat till Ryzen Master

  • Inte begränsat till AMD

  • Det skakar inte i golvet av PSUn utan det "surrar"

Som flera andra redan har sagt till dig, om du inte startade hela tråden med att anklaga hela forumet för att vara Inet fanbois så hade du kanske fått lite mer konstruktiva förslag. Som det är nu så är allt jag vet att du är en tjurig kund där absolut ingenting fungerar och du överdriver grovt.

Men herregud... Hade en intel processor med samma drivrutiner klockat ner på samma vis så hade det väl fungerat likadant förutom att det inte sker på intels processorer i samma utsträckning. Problemet är att det sker.

Har man lagt 22k på en dator är det väl fan klart man är tjurig, jag påpekade bara att det finns inet fanboys och med tanke på hur många som blev kränkta så kan vi väl anta att det är vad det är om man inte vill undersöka saken vidare. Jag har fått min hjälp så tack ändå, jag ville bara att så många som möjligt skulle läsa uppdateringen så det inte blev en vinklad beskrivning av allting ungefär perspektivet som du och dina fanboy vänner ser på saker och ting för det sköttes ju bra till slut och det vore orättvist om alla inte fick reda på hur det slutade.

Slutdiskuterat, tack för all hjälp och feedback det känns som att intelligenskvoten här inne börjar sakta men säkert minska så vi avslutar i tid innan det här spårar (aldrig kul när fanboys spårar) och tar bort tråden.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av v1ldburre:

Det är ett känt faktum att AMD sen datortidens stenålder har varit ett enda stort bug.

Inte AMD som har haft säkerhetshål i sin arkitektur som funnits i 20 år.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Kan du inte nyttja ångerrätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av v1ldburre:

Men herregud... Hade en intel processor med samma drivrutiner klockat ner på samma vis så hade det väl fungerat likadant förutom att det inte sker på intels processorer i samma utsträckning. Problemet är att det sker.

Har man lagt 22k på en dator är det väl fan klart man är tjurig, jag påpekade bara att det finns inet fanboys och med tanke på hur många som blev kränkta så kan vi väl anta att det är vad det är om man inte vill undersöka saken vidare. Jag har fått min hjälp så tack ändå, jag ville bara att så många som möjligt skulle läsa uppdateringen så det inte blev en vinklad beskrivning av allting ungefär perspektivet som du och dina fanboy vänner ser på saker och ting för det sköttes ju bra till slut och det vore orättvist om alla inte fick reda på hur det slutade.

Slutdiskuterat, tack för all hjälp och feedback det känns som att intelligenskvoten här inne börjar sakta men säkert minska så vi avslutar i tid innan det här spårar (aldrig kul när fanboys spårar) och tar bort tråden.

Tänk ömsesidighet

Fanboy/hatare

Det startade med ganska hårda ord. Man får svar som man frågar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, först får vi ett förvirrande första inlägg där inget riktigt framgår vad som är tokigt, vi alla här är fanboys med massa gnäll mot en butik,, sen skrivs det en massa i tråden, såg något otrevligare i ett tidigare svar men det redigerades bort. Nu är problemet löst, och vi som svarat i tråden, och ifrågasatt den märkliga första posten, igen kallade för fanboys, som spårar ur, med sjunkande intelligenskvot?

citat: ""tack för all hjälp och feedback det känns som att intelligenskvoten här inne börjar sakta men säkert minska så vi avslutar i tid innan det här spårar (aldrig kul när fanboys spårar) och tar bort tråden.""

Nej, jag hoppas den får vara kvar, så att alla får läsa tråden och se hur Väl Inet hanterade detta makabra fall. Kudos till dom!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1ldburre:

det känns som att intelligenskvoten här inne börjar sakta men säkert minska så vi avslutar i tid innan det här spårar (aldrig kul när fanboys spårar) och tar bort tråden.

Konstigt, jag börjar helt plötsligt tänka på Dunning–Kruger-effekten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720