Så här får du Telia IPTV att fungerar på ASUS routers utan annan utrustning.

Permalänk
Medlem

Nu när jag funderat lite till tänker jag att det borde gå att ha fibern kopplad till ubiquiti amplifi och sedan ta min gamla asus rt-68u och sätta den som en repeater och sedan följa denna guiden och köra kabel från asus routern till TVen eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för denna! Behövde som sagt bara ändra LAN4 till 845 så hoppade det igång sen. Så skönt att slippa behöva använda Telias egna prylar

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Hej

Önskar hjälp med Telias IP-TV. Jag har försökt att hitta lösningen i tråden, men inte lyckats.
Så här ser mitt nätverk ut:

Jag har en kabel mellan inkommande Telia fiber på CTS HES-3106 port1 till WAN på RT-AC88U. (wi-fi ska inte aktiveras på RT-AC88U)
En kabel från port1 på RT-AC88U till WAN på RT-AC68U. (till annat rum)
RT-AC68U är i AP-mode och APPLE-TV och PS4 är kopplad på varsin LAN-port.
Telia IP-Tv-boxen ska placeras bredvid RT-AC68U och kopplas in på en av LAN-portarna, dvs i samma rum.

Jag har gjort lite tappra försök, bla provat med vlan, ändrat AP till trådlös router. Men det slutade bara i att jag sänkte inkommande internet eller sänkte internet i AC68U, dubbla nät, mm. så jag känner att kunskaperna inte räcker till att lösa det själv.

Hur ska jag koppla in Telias IP-TV utan att dra en extra nätverkskabel från RT-AC88U till IP-TV boxen?
Hur ska routrarna konfigureras?
Behövs en extra kabel mellan HES-3106 och RT-AC88U?

Sista utvägen är att koppla in Telias Wi-Fi router (F@st 5370e).

Permalänk
Medlem

@Tobbe75: Sätt upp så du får IPTV på/genom AC88U och kör en switch framför din AC68U, alternativt sätt upp IPTV där med.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Hur tänker du då?

Ställa in IPTV med man.inst. 845 på AC88U och sätta AC68U som router och IPTV där med?
När jag har ställt in IPTV på den porten som AC68U är inkopplad på så flippar AC68U ut och sänker internet på alla enheter som är kopplade till den.
Jag kan inte ställa in IPTV på AC68U när den är i AP mode, iaf inte via gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe75:

@Petterk:
Hur tänker du då?

Ställa in IPTV med man.inst. 845 på AC88U och sätta AC68U som router och IPTV där med?
När jag har ställt in IPTV på den porten som AC68U är inkopplad på så flippar AC68U ut och sänker internet på alla enheter som är kopplade till den.
Jag kan inte ställa in IPTV på AC68U när den är i AP mode, iaf inte via gränssnittet.

Tänkte mer att du använder en switch med VLAN-stöd eller om din AC68U stödjer VLAN när du kör den som AP, kabel har du ju redan. Jag vet inte om du konfat så du får IPTV och ditt lan på samma port.

Permalänk
Medlem

@Petterk:

Med risk att dumförklara mig själv efter jag har läst lite mer om routrar:

Om jag ska köra AC68U som switch, ska jag ställa den i trådlös router mode, stänga av DHCP och ge den en statisk IP. Sätta kabeln i Lan-port som går vidare till AC88U?

Jag har hela tiden använt Wan-porten i AC68U, men läste någonstans att det är bara den routern som har kontakt med internet-leverantören som ska ha kabeln i Wan-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe75:

@Petterk:

Med risk att dumförklara mig själv efter jag har läst lite mer om routrar:

Om jag ska köra AC68U som switch, ska jag ställa den i trådlös router mode, stänga av DHCP och ge den en statisk IP. Sätta kabeln i Lan-port som går vidare till AC88U?

Jag har hela tiden använt Wan-porten i AC68U, men läste någonstans att det är bara den routern som har kontakt med internet-leverantören som ska ha kabeln i Wan-porten.

Kör du inte ut två VLAN till AC68U:n eller switch (som du förmodligen inte gör om du kör Asus firmware) så är det enklaste att köra en till kabel eller powerlineadaptrar till TV-boxen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Jag vill konfigurera min AC88U och AC68U med Vlan, men jag vet inte hur man gör.

Permalänk

Någon som vet vilken VLAN tag som telenor använder?
Telias fungerar inte

Visa signatur

M.G

Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC5300 & Telias IPTV Modell 4302 (Working!)

Kör med ASUS Standard UI/Firmware...

Allt jag gjorde för att få det att fungera var koppla in Telias IPTV Box i Port 4 och sätta IPTV STB Port till "LAN4".

  1. Logga in på Routern

  2. Gå till LAN och välj fliken IPTV

  3. Ändra IPTV STB Port till "LAN4"

(Fick starta om Routern och IPTV Boxen samt avvakta en liten stund.)

Telia var inte mycket till hjälp måste jag tyvärr säga, det hänger förmodligen på vem man får prata med i Supporten.
Förstår dem dock, kunskaperna hos konsumenterna varierar kraftigt...

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Verkar inte fungera för mig med dessa inställningar, har dock rt-ax88u med senaste merlins firmware. Men fungerar om jag sätter in VID 845 så fungerar det. Hade hoppats att slippa sätta den in. Om zappa skulle fungera i samma nät. Men brukar nog inte oftast använda den så det är inte så farligt.

Permalänk

Nynäshamn
Svenska Stadsnät.
Inteno medieomvandlare
Inteno modem
Bahnhof ISP
Telia IPTV (tecknat av Nynäshamnsbostäder för samtliga hyreslägenheter) ARRIS VIP4302.
ASUS router RT-N66U firmware 3.0.0.4.382_51640

Nätverkskabel från Inteno modem till WAN på ASUS routern.
Nätverkskabel från ASUS port4 till ARRISen på
ASUS-settings såsom TS printscreens enligt första sidan.

Har haft dessa settings (förutom firmware på ASUS) sedan vintern 2018/2019.
Fungerade klockrent fram till början av september 2019.
Såg då att samma vecka som det slutade fungera så hade ASUSen autouppgraderat firmware på torsdagen till 3.0.0.4.382_51640.

Försökte då återställa till 3.0.0.4.382_51636, utan framgång trots samma settings.
Nu hittade jag på sidan 20-22 här i tråden att sätta ISP Profile till Ingen/None och Choose IPTV STB Port och att man där då sätter LAN4.
Testade detta och nu fungerade det!

Det verkar alltså inte vid första anblick som att det är ASUS-firmware-uppdateringen som pajat detta för mig, utan kanske flera olika uppdateringar?

Permalänk

EDIT: Använde @freeAppz lösning som funkade perfekt. Tack!

Hej,
Har kollektivt Telia Triple Play (men använder inte IP-telefoni). Linan in går till en Technicolor TG799TSVN V2 som i sin tur går dels via kabel till min Asus RT-AC66U och dels trådlöst via två Ruckus VF7111 till TV-boxen Arris VIP4302.

Hur gör jag enklast för att slippa använda den trådlösa överföringen via Ruckus? Tacksam för hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick plötsligt strul med min ASUS AC88U och nu funkar inte IPTV från Telia. Någon mer som det har börjat strula för eller är det helt lokalt på min sida?
Spelar ingen roll vad för settings jag testar, LAN4 VID 845 funkar inte alls längre.

*edit: Var visst 243 jag körde med innan, nu verkar det rulla igen. Väldigt mysko, routern blev helt svart och fick göra en factory reset då alla LEDs slocknat etc.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Hej,

Har en Technicolor (Telia WiFi-router Plus Software Version 17.2) och en ASUS RT-AC2900.
Har kopplat in från väggen till WAN på ASUS. Port 4 till WAN på Telia Routern.

Har testat:

Man. Inställn. som ISP Profil
Internet VID: Blank, PRIO; 0
LAN Port 4 VID; 845, PRIO; 1 (Funkade inte med 0)
Speciella applikationer
Inaktivera på alla och 0 på UDP-proxy

Även testat VID 243.

Har även testat Dual WAN instställningar med Fail Over och även Lastbalansering.

Inget av ovan har fungerat.

Jag fick wifi (inte IPTV) att fungera med följande:
Har även testat "Ingen" på Välj ISP-profil och inaktivera på alla.
Då funkade som sagt internet på wifi från Telia Routern men fick inte IPTV att fungera med något av ovan.

I övrigt funkar alltid internet som vanligt via ASUS wifi.

Har någon tips på vad jag bör prova härnäst? Måste jag ställa in något på Telia Routern? Finns ju begränsat att göra där dock.

EDIT:
Eller är tanken att hoppa över Telia routern och köra från ASUS LAN 4 -> Arris (IPTV modemet)?

Permalänk
Medlem

@buskerville
Japp, hoppa över Telias router och direkt till din Arris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

Glömde nämna, har tvillingkort också med en egen router. Men bara en kabel dragen från Asus. Väldigt svårt att dra ny kabel. Några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man har en tivobox med tråslöd usb brygga hur får men detta att funka? IPTV skall väl kunna skickas via wifi varför finns annars usb bryggan till just tivo.

Permalänk
Medlem

Känns som jag har testat allt nu men får det inte att funka klokt.
Har en ASUS RT-AC58U som jag har kopplat direkt in i Telias inkommande fiber box (CTS HET-3012).
Routern är nollad flertal gånger, har den senaste mjukvaran (3.0.0.4.382_51937) men varje gång jag försöker sätta vlan på port 4 (eller någon annan) så försvinner internet. Testat vlan 845 och vlan 243 på port 4 till IPTV. Sätter jag port 4 till vlan 845 så funkar digitalboxen men inte internet, tar jag bort alla inställningar så funkar internet men inte tv'n.
Testat med Use DHCP routes av och på, testat med Enable multicast routing (IGMP Proxy) av och på men inget verkar funka..

Denna inställning, är den som funkar för IPTV men inte internet

Testat att pilla lite på PRIO också men verkar inte ha någon betydelse.
Någon som har några idéer vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

@cronix91:

Har du lekt runt med Dual WAN månne? Kolla så att primär WAN är WAN och inget annat.
Kör exakt dina settings och det rullar klockrent.

En sak du kan testa är att inte skriva i någonting och sedan reboota din iptv..det rullade också för mig ett tag. Annas så misstänker jag att det ligger nån config låst i nåt minne i din router (inte säker på om det går, bara spånar).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen:

Ser ut som att jag inte har dual wan settings. Må säga att detta är riktigt konstigt. Är så grymt trött på techcolor'n så ville ju bara få detta är fungera! Clearade NVRAM'en men gjorde inget skillnad det heller.

Permalänk
Medlem

Det enda jag ser som skiljer är att jag har stängt av UPnP.

Hur ser dina övriga flikar ut på LAN fliken? Kör du trådlöst till iptv, nä?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Löste det sig för dig @cronix91 ? Var ut till en kund idag med samma router och fick inte igång internet eller tv'n samtidigt bara en i taget, ska ställa in som du skrev @Valonen att kryssa ur UPnP imorgon och se om det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Sorry för sent svar @Gnompf och @Valonen . Varit mycket jobb på senaste tiden.
Tyvärr fick jag aldrig igång det. Det är som att routern inte vill dela upp det klokt utan att förlora internet eller IPTV'n. Börjar tro att det är något fel i mjukvaran.
Jag snubblade in på ett forum där dom hade fått det att fungera men hittar inte posten om det längre. Personen hade hittat något slags fel i koden och fixat det. Vågar dock inte göra det själv.. Just nu är jag tvungen att köra Telias router först, sen asus...

Kommer någon på vad det kan vara för fel, skriv gärna det här. Vill hemskt gärna slippa Telias Router..

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med hur jag ska ställa in detta.

Har en AC-68u i hallen som jag ska drag kabel från LAN 1 till ytterligare en AC-68u i vardagsrummet där jag ska ha en ARRIS VIP 4302. Går det på något sätt koppla in IP-TV på routern i vardagsrummet eller måste jag ställa in IPTV enligt tidigare guider på routern i hallen och dra ytterligare en kabel från LAN 4 till ARRIS VIP 4302. Dessa är inställda som Aimesh router och nod.

Permalänk
Medlem

@Tobbe75: Fick du det att fungera?

Tänkte försöka på samma lösning och slippa ha den extra sladden mellan router 1 till ARRIS VIP 4302.

Permalänk
Medlem

Brygga om Telias router det hjälper. Så gjorde jag då fick de tv sändningen från Telias router o internet från Asus fungerar jättebra. Guider finns på nätet för att brygga om Telias router

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har kastat ut min Asus och kör en Ubiquiti Dream Machine nu, men jag tror att jag tagit mig vatten över huvudet, hajar noll. Ska göra en egen tråd med bilder osv, så kanske nån kan guida. Mysko är att jag fick igång TeliaPlay på boxen, men inte IPTV.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnompf:

Brygga om Telias router det hjälper. Så gjorde jag då fick de tv sändningen från Telias router o internet från Asus fungerar jättebra. Guider finns på nätet för att brygga om Telias router

Skickades från m.sweclockers.com

Kör med det just nu. Dock är det något mysko med IPTV'n. Laggar typ hela tiden. Tror det har något med Telia routern att göra. Mycket skit har man haft i livet, men aldrig en värre router än Telias..