Permalänk
Medlem

Försäkring?

Tjena!
Håller på och bygga min första dator nu och har köpt en massa delar på olika sidor. Jag valde då att inte ta en extra försäkring på var del för sig, känns som det skulle va jätte dyrt. Jag vill ju gärna ha datorn försäkrad hur gör jag detta billigast? Jag har en hemförsäkring via gs facket, men tvivlar på den gäller hem elektronik. Räcker det om jag tecknar en ordentlig hemförsäkring eller bör jag satsa på en ordentlig för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Tjena!
Håller på och bygga min första dator nu och har köpt en massa delar på olika sidor. Jag valde då att inte ta en extra försäkring på var del för sig, känns som det skulle va jätte dyrt. Jag vill ju gärna ha datorn försäkrad hur gör jag detta billigast? Jag har en hemförsäkring via gs facket, men tvivlar på den gäller hem elektronik. Räcker det om jag tecknar en ordentlig hemförsäkring eller bör jag satsa på en ordentlig för datorn?

Vore konstigt om hemförsäkringen inte täckte det, men det är i princip totalras ( brinner upp eller liknande ) som det ens är värt att använda pga självrisk.

Bara läsa igenom villkoren, även de billigaste och mest basic avtalen har någon försäkring för egendom.

Permalänk
Medlem

@Riese: Vad är det du vill försäkra dig mot? Om det är mot stöld så täcks det av din hemförsäkring. Om det är mot att du tappar datorn eller något liknande så bör du utöka din hemförsäkring med allrisk ("drulleförsäkring").

Butiksförsäkringar brukar aldrig vara en bra affär.

Men behöver du verkligen en försäkring på en dator? Kommer du att bära omkring på din dator så att du riskerar att tappa den? Eller tror du att det är stor risk att du lyckas hälla vatten i den?

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så finns det ingen anledning till att ha en extra försäkring på din dator förutom en hemförsäkring vid t.ex. inbrott. Du har garanti på alla enskilda komponenter du köper nya så det finns ingen anledning till en extra försäkring.

Hört någonstans att det är försäkringar som elektronikkedjorna tjänar stora pengar på, vet inte var jag hört eller läst det så ta det med en nypa salt. Men det låter inte helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

@Riese: Vad är det du vill försäkra dig mot? Om det är mot stöld så täcks det av din hemförsäkring. Om det är mot att du tappar datorn eller något liknande så bör du utöka din hemförsäkring med allrisk ("drulleförsäkring").

Butiksförsäkringar brukar aldrig vara en bra affär.

Men behöver du verkligen en försäkring på en dator? Kommer du att bära omkring på din dator så att du riskerar att tappa den? Eller tror du att det är stor risk att du lyckas hälla vatten i den?

Jag är snarare orolig över kortslutning eller att något ska gå sönder vid strömavbrott eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp ett esd-armband och möjligtvis en esd-matta och använd dessa när du bygger datorn.

Bättre spenderade pengar än extraförsäkringar.

Permalänk
Medlem

Säljarna har ofta provisioner på de ofta onodiga extra försäkringarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riese:

Jag är snarare orolig över kortslutning eller att något ska gå sönder vid strömavbrott eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att du oroar dig i onödan. Skador som orsakas av åsknedslag eller någon form av störningar på elnätet ersätts av antingen hemförsäkringen eller elbolaget beroende lite på vad som orsakat dem.

Kortslutningar som sker "av sig själv" är garantiärenden, så det enda som du egentligen kan försäkra bort är om du själv kopplar fel så att det blir kortslutning (med allriskförsäkringen då).