Permalänk

Patchkabel eller installationskabel

Hej på er!

Ska dra lite nätverkskablar i nya huset till mina ubiquiti APs.
Har alltid köpt färdiga kablar, men eftersom avstånden är lite oregelbundna i detta läget känner jag att det inte är lämpligt.
Så för första gången tänker jag köpa kabel på rulle och trycka kablarna själv.
Så frågan jag har egentligen är om jag ska köpa patchkabel eller installationskabel på rulle? Lättast att använda?
Avstånd mellan switch och AP kommer ligga på ca 20-30m och kabeln ska ligga på isolerad vind.

Permalänk
Medlem

Ska du sätta RJ45-kontakter så ska du använda patchkabel. Ska du dra i väggen och sätta uttag så ska du använda installationskabel.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Patchkabel är till för att bygga korta "lösa" kablar med kontakter på, installationskabel är till för fast montering.

På installationskabel ska du dock inte mointera RJ45-hanar. Det är svårt att sätta på och det blir inget bra. Installationskabeln är styvare vilket kan sätta mer påfrestning på själva kontakten. Bättre att till installationskabel istället montera uttag, som du sedan ansluter (färdiga eller egenbyggda) patchkablar till.

På samma sätt ska du inte montera ett uttag med patchkabel, ledarna går inte in i plintarna lika bra.

Det är inte särskilt svårt att montera ett uttag, det är t.o.m. enklare och mindre pilligt än att montera en RJ45-hane.

Här finns en guide på svenska som visar hur du monterar ett uttag. https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Har du plats att montera uttag så är det bäst. Kör då installationskabel. Måste du montera kontakterna direkt på kabeln p.g.a. utrymmesbrist, kör patchkabel. Det blir dock mindre flexibelt och sämre i längden.

Permalänk

Tackar för svaren.
Och jag antar att det inte spelar någon roll när det kommer till POE?
För jag tänker att mina ubiquiti-switchar ska mata 3 APs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alterswede:

Tackar för svaren.
Och jag antar att det inte spelar någon roll när det kommer till POE?
För jag tänker att mina ubiquiti-switchar ska mata 3 APs.

Installationskabel/patchkabel gör ingen skillnad för PoE.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att dra nytt nätverk hemma. Drar installationskabel (Cat 6) från patchpanel och sätter upp uttag, men jag har gjort ett undantag för mina AP. Fundera lite fram och tillbaka på hur jag skulle göra med dessa, men det kändes bara klumpigt och fult att montera ett uttag bredvid AP.

Hittade dessa RJ45-kontakter: https://www.direktronik.se/direktronik/kablar1/adaptrarkontak...

Det står att de funkar för både installations- och patchkabel. Jag har bara monterat två än, men det känns som att det funkar. Installationskabeln är dock rätt stel så det tar lite tid att få dem nog raka att få in i kontakten. Kontakterna där man kan dra igenom kablarna är dock enklare att jobba med än vanliga, första gången jag har sådana här.

Jag tänker att jag inte kommer att hålla på att koppla i och ur AP:n särskilt ofta, så det lär inte bli så mycket slitage på kabeln vid kontakterna. Har även gömt en slinga med kabel nära, så att det går att byta kontakt om det behövs.

Permalänk

När jag monterade ubiqity AP i taket satte jag en rotdosa (eldosa för eftermontage) och terminerade installatioskabeln i ett keystoneuttag. Skruvhålen på monteringsplattan matchade skruvarna i dosan. Sen var det bara att sätta en 15cm patchkabel från keystoneuttaget till APn.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

@Ralleballe: Verkar som en bra lösning om man kan dra kabeln dold i taket. Jag har har själv använt den typen av dosa till ett dubbeluttag jag satte bakom stereobänken i dag.

Till mina AP är dock kabeln dragen synligt i taket, i den här typen av kanaler: https://www.ahlsell.se/10/el-1/installationsmateriel/11b-kabe...
Jag kom inte på något vettigt sätt att montera uttag, därför valde jag att sätta kontakt direkt på installationskabeln vid AP.