Datorköp till farsa, budget på max 10k

Permalänk

Datorköp till farsa, budget på max 10k

Hej Sweclockers.

Farsan vill köpa en ny burk och har ett maxpris på ca 10 000 kr.

Han är inte speciellt extrem i sitt bruk och tittar mest på serier, svt.play, netflix m.m.
Hanterar e-post och gör lite småjobb.

Han är av typen som hellre betalar lite extra för kvalité och långvarighet.

Har med hjälp av mina ganska kunniga vänner fått hjälp att sätta ihop en grund men skulle gärna ha input på förbättringar och hjälp.

Fokus är att minimera pris men behålla prisvärdhet och långvarighet, potentiellt upp till 10 år eller så.

Tackar på förhand!

Edit:

Tack till alla för eran input! Är säker på att jag kan komma fram till något slutgiltigt med detta.

God jul i förskott!

Permalänk
Medlem

Kolla in ryzen 5 3400g eller 2400g med integrerad grafik så kan du skippa grafikkortet helt, går att spela lättare spel med den så netflix och svt play borde ju gå galant. Processorn du valt är rätt gammal.

Köp snabbare ramminnen, finns 3200mhz för samma pris.

500gb lagring borde räcka för den lätta användningen du beskriver för att spara ytterligare pengar?

Permalänk

@solle123:

Hej!

Tack för ditt svar, satte ihop detta lite snabbt baserat på dina tips.

Problemet var att jag var tvungen att ta ett betydligt dyrare moderkort, så slutpriset är samma.

Vad tycker du?

Permalänk
Viking

@Battleburger: Du behöver inte ett sådant dyrt moderkort...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13097509

Skulle också satsat för 32GB RAM om den skall hålla i 10 år - men de som var på rea var slutsålda och du kan ju alltid lätt uppgradera RAM i framtiden om det skulle vara så.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Viking

@Battleburger: Detta är 100 gånger bättre

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battleburger:

@solle123:

Hej!

Tack för ditt svar, satte ihop detta lite snabbt baserat på dina tips.

Problemet var att jag var tvungen att ta ett betydligt dyrare moderkort, så slutpriset är samma.

Vad tycker du?

https://i.imgur.com/kScZl0g.png

Överlåter gärna valet av moderkort till någon mer kunnig. Tänk på att köpa rätt formfaktor på kortet så det passar i chassit bara (atx, matx osv...).

Skickades från m.sweclockers.com