Permalänk
Medlem

Q27q-10 uppföljare till L27m-28?

Sweclockers gjorde ett test på L27m-28 som hittas här: L27m-28

Bra skärm, men enligt kommentarerna/mig skulle den gärna få vara 1440p med en DP anslutning. Och om en månad kommer nu Q27q-10 som har precis vad jag letar efter. Den enda frågan är hur bra freesync fungerar.

Så till min fråga, kan man anta att den använder samma freesync kretsuppsättning som L27m-28 (dvs att en riktig 75Hz signal tas emot)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av obadja:

Så till min fråga, kan man anta att den använder samma freesync kretsuppsättning som L27m-28 (dvs att en riktig 75Hz signal tas emot)?

Att anta något går bra. Ifall det fungerar är däremot en öppen fråga. Så du måste testa om inte Lenovo ger informationen. 2560x1440 i 75 Hz är i alla fall ett tämligen lågt bandbreddskrav och i sig inget problem.

Permalänk
Entusiast

Snygg skärm, hittat någon mer info om den?

Permalänk
Medlem

@Calathea: Jag kollar varje dag, kan skriva här om jag hittar nått intressant. Såvida jag inte hittar någon anledning att den kostar hälften av liknande 144Hz skärmar så köper jag den och kan ge en recension.

Snygg är den iallafall.

Permalänk
Entusiast

Här har vi en till schysst skärm! AOC Q27T1 med ~samma spec som Lenovon.

https://www.inet.se/produkt/2215705/aoc-27-q27t1-porsche-desi...

Permalänk
Medlem

Har gjort en beställning på Q27q-10, återkommer nästa vecka.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av obadja:

Har gjort en beställning på Q27q-10, återkommer nästa vecka.

Härligt! Ser fram emot att höra. Hoppas lenovos lagerstatus stämmer... (antar det var där du beställde från)

Permalänk
Medlem

@Calathea: Jag pratade med dom i telefon innan beställningen, ska inte vara nått problem. Dom kom in i onsdags, så borde komma till andra butiker snart.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Inaktiv

Jag är också intresserad hur tusan det gick för trådskaparen med skärmen

Permalänk
Medlem

Har använt den ett tag nu och är mycket nöjd överlag.

Jag har använt en 1440p ips runt 7 år så lite kan jag jämnföra iallafall. Största skillnad är absolut färgerna, den är bättra direkt ut kartong. Hade inte möjlighet att kalibrera den gamla skärmen eller den här, men uppställda mot varandra är färgerna mycket bättre än min gamla ips.

Dock tror jag att ghostingen är högre, om än lite. Overdrive har aldrig sett bra ut tycker jag, och inte här heller. Ska du spela mycket FPS spel så är det här inte rätt skärm.

Inga trasiga pixlar, vilket jag alltid haft så plus på det. Backbleeding var minimal men enbart i en kant, vilket nästan är lika störande som mera runt hela skärmen, ändå godkänt.

Har inte grafikkort att testa freesync, men det är en ny modell så jag tror att det kommer att funka. Som i första inlägget så tror jag att det handlar om en "riktigt" 75Hz signal vilket ska vara bättre. Hittar jag nått kort under black friday så kan jag testa.

Skärmen är fortfarande väldigt snygg

Har ni några frågor så fråga gärna på. Ska vara bättre på att kika in i tråden än vad jag har varit.

Permalänk
Entusiast

Tack för svar! Väldigt intressant. Själv köpte jag en asus tuf 27 ips. Tycker inte att jag upplever den så extremt detaljerad/skarp som en samsung hg70 skärm jag testat plus fick ett ex med flera döda pixlar... Kan bli byte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Synd med pixlarna, som sagt är det första gången jag inte har döda pixlar på en monitor. Har införskaffat ett 2070 idag så kommer testa hur freesync fungerar i helgen.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att freesync fungerar perfekt.