Är ddr3 utdaterat? Hur ska jag uppgradera?

Permalänk
Medlem

Är ddr3 utdaterat? Hur ska jag uppgradera?

Hej alla kunniga! Börjar märka en del stuttering I mitt spelande av nya titlar och efter ha monitorat under spelsessionerna så verkar det främst vara bristen på ram som ställer till det. Så att uppgradera till 16 GB är planen. Frågan är dock om det är onödigt att köpa ddr3 16 GB och om jag ska köpa ett nytt moderkort för stöd av ddr4 för en mer långsiktig investering? Andra synpunkter på vad som bör uppgraderas är välkommet, vill helst inte lägga mer än vad som krävs men några tusingar lär det ju bli. Kör 1080p, typ rrd2, jedi fallen order osv.

Nuvarande rig:
Corsair Carbide 330R Midi Tower Svart

Fläktar: 1x 140mm Front, 1x 120mm Bak, Ljuddämpat, M/E-ATX, mITX, 2x USB 3.0,

Corsair RM750, 750W PSU

ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD,

Intel Core i7-4790K Processor

Socket-LGA1150,Quad Core 4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon,

MSI Z97-G43, Socket-1150

Moderkort, ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI,

Ballistix Sport DDR3 1600MHz 8GB

2x4GB 1600MHz (PC3-12800) DDR3 CL9-9-9-24, 1.5V,

Gainward GeForce GTX 970 4GB

PCI-Express 3.0, DL-DVI-I, mini-HDMI 2.0, 3x mini-DisplayPort, UEFI PCI-Express,

Crucial MX100 SSD 128GB 2,5" 7mm

SATA 3.0 6GB/s, 9,5mm adapter, 550/150Mb/s read/write,

WD Desktop Blue 1TB

Endast för pc-prod,

ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST

SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, BULK, BLACK,

Permalänk
Medlem

@eboorg:
Kör du i taket med ram? Det kan du se i aktivitetshanteraren när du tabbar ut ur spelet. I så fall är det väl enbart köra på
Om du vill ha ddr4 ram så lär du byta platform helt, cpu/ram/moderkort.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

@eboorg:

16GB är absolut nödvändigt för dom mer krävande spelen idag och DDR3 duger absolut lika bra då din processor fortfarande står sig mycket väl.

i övrigt hade jag nog uppgraderat grafikkortet om du vill ha ännu mer krut

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Tacktack!

@Tawen: Ja precis, det ser jag att det är (alltså ram minnet som går i taket).
Frågan är alltså om det är värt att uppgradera ram minnet trots att det är ddr3 och moderkortet är 5 år gammalt. Min fundering ligger kring att moderkortet möjligen skulle lägga av om något år och jag då skulle behöva köpa nytt moderkort, rimligen med ddr4 och då återigen behöva köpa nya ram-minnen. Om så är fallet kanske det redan nu är rimligast att köpa nytt moderkort och ddr4 minnen istället?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eboorg:

@Tawen: Ja precis, det ser jag att det är (alltså ram minnet som går i taket).
Frågan är alltså om det är värt att uppgradera ram minnet trots att det är ddr3 och moderkortet är 5 år gammalt. Min fundering ligger kring att moderkortet möjligen skulle lägga av om något år och jag då skulle behöva köpa nytt moderkort, rimligen med ddr4 och då återigen behöva köpa nya ram-minnen. Om så är fallet kanske det redan nu är rimligast att köpa nytt moderkort och ddr4 minnen istället?

Ska du byta till DDR4 måste du byta processorn också och då är du uppe i 3-4 gånger kostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

@Von_OttO: Frågan är alltså om det är värt att uppgradera ram minnet trots att det är ddr3 och moderkortet är 5 år gammalt. Min fundering ligger kring att moderkortet möjligen skulle lägga av om något år och jag då skulle behöva köpa nytt moderkort, rimligen med ddr4 och då återigen behöva köpa nya ram-minnen. Om så är fallet kanske det redan nu är rimligast att köpa nytt moderkort och ddr4 minnen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eboorg:

@Von_OttO: Frågan är alltså om det är värt att uppgradera ram minnet trots att det är ddr3 och moderkortet är 5 år gammalt. Min fundering ligger kring att moderkortet möjligen skulle lägga av om något år och jag då skulle behöva köpa nytt moderkort, rimligen med ddr4 och då återigen behöva köpa nya ram-minnen. Om så är fallet kanske det redan nu är rimligast att köpa nytt moderkort och ddr4 minnen istället?

Fast om du läser inlägget ovan så ser du att du kan inte köpa DDR4 + moderkort enbart, du behöver även köpa n CPU.
Så antingen uppgraderar du CPU+moderkort+ram eller enbart ram(DDR3 dvs). Jag skulle inte lägga många kronor på den datorn, GTX 970 kommer man dessvärre inte långt med. Jag hade nästan gissat på att din flaskhals ligger där, sedan i 1080p är det lätt hänt att den där CPUn börjar flaska också om man väl köper ett mer kraftfullt grafikkort.

En idé är ju att sälja hela din dator och köpa en annan begagnad. Jag hade en liknande din och sålde den för 4000-4500 exkl. GPU. Sedan köpte jag en dator med 7700K, 32GB ram, GTX 1060 (6 GB) osv osv för 6500. Sålde grafikkortet på Tradera för 1700 och stoppade in mitt GTX 1080 från min gamla dator.

(Uppgraderingen kostade 6500 och fick 6200 för min gamla)

Uppgraderingen kostade dvs nästan ingenting.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

@Andreaz1: Ja precis, men om den uppgraderingen ändå är nödvändig om si sådär något år eller två kanske det är lika bra att göra det direkt?
Min oro grundar sig i om jag köper låt oss säga ddr3 16 GB för typ 1000 kr. Och sen moderkortet lägger av om något år, då får jag köpa nytt moderkort och nytt ram vilket gör att mina ddr3 minnen blir oanvändbara då de nya moderkorten enbart har stöd för ddr4. Så då tänker jag att det kanske är bättre att direkt köpa nytt moderkort och ddr4-minnen istället. Men är det så att moderkortet har en livslängd på låt oss säga 5 år till, vilket jag inte har en aning om så är det väl ändå rimligt att köra på ddr3 och spara massa slantar.

Permalänk
Medlem

Stort tack!

@kwame: Alright! Tack för bra svar, fattar bättre nu!

Permalänk
Hjälpsam

I ditt fall hade jag prioriterat i nämnd ordning

+8GB RAM
Öveklocka CPU (ev uppgradera CPU kylning)
Nytt grafikkort
Större SSD

Till nästa system kan grafikkort, cpu kylare och hårddiskar följa med, endast minnet kan du inte återanvända men fortfarande värt det jämfört med att uppgradera hela systemet i dagsläget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av eboorg:

@Von_OttO: Frågan är alltså om det är värt att uppgradera ram minnet trots att det är ddr3 och moderkortet är 5 år gammalt. Min fundering ligger kring att moderkortet möjligen skulle lägga av om något år och jag då skulle behöva köpa nytt moderkort, rimligen med ddr4 och då återigen behöva köpa nya ram-minnen. Om så är fallet kanske det redan nu är rimligast att köpa nytt moderkort och ddr4 minnen istället?

Har moderkortet hållit såhär långt så är det osannolikt att det lägger av bara sådär om något år. Med stor sannolikhet så kan ditt moderkort (och övrig elektronik i datorn) fortsätta köra i ytterligare 5 år.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med mig via PM så ska jag skicka 32 GB ddr3 gratis.
Dom ligger ändå bara och skräpar.

Permalänk
Medlem

<3

@micke7406: Hör på fan, tomten finns! Känns lite mycket att ta emot bara sådär men har skickat ett pm!

Permalänk
Medlem

Minnen skickade till TS och borde landa på måndag/Tisdag.

Permalänk
Medlem

Kom dom fram välbevarade ?