TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av darippsta:

Kommer ju inte vara fastklistrad framför den och kommer mest köra Netflix/fotboll...
Tänker runt 50-55” med budget på 0-6000, är det möjligt att uppnå eller har ni sett några erbjudanden som passar in?

Där hamnar du i budgetklassen och kanske kan finna en mellanmodell ifall något pris går ned rejält. Annars är det ett typiskt för budgetklassen när kraven är blygsamma: din budget tillåter inte särskilt mycket valmöjligheter i vilket fall. Så i princip allting fungerar.

Finner du några lämpliga kandidater kan du alltid lista dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har du tänkt titta på samma TV-show flera timmar varje dag de närmaste åren?
Måste du köra med så hög ljusstyrka som det bara går för du har ett väldigt ljust rum hela tiden?

Om svaren är Nej på båda är det endast din rädsla som är ett hinder från att gå på OLED. Om svaret är Ja på någondera fråga är Q70R det lämpligare valet.

Tack för svaret och för allt arbete du lägger ner på dina utförliga poster här på sweclockers. Man vet alltid att man kommer få bra information om man ser att aliaset "Laxpudding" har varit i tråden

Hamnade 2a i kön till Elgiganten så fick tag i en LG C9. Ca. 15 exemplar framme i butik dock så var alla "optimerade" vilket blev 800kr extra. Försäljaren kunde efter lite tjat gå och kolla om det fanns någon som inte var optimerad på lagret och kom tillslut ut med en. Tänkte sätta upp den där den ska sitta först och sedan pilla lite försiktigt om den inte redan duger från början. Är jag fortfarande missnöjd så beställer jag den tjänsten vid ett senare skede.

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Flocc:

Är det värt att betala 1000 kronor mer for Q70R (55") än Q60R (55")? Vad är de största skillnaderna?

Q70 ger bättre bildkvalitet på alla punkter och med HDR i synnerhet. Ska även vara bättre reflexfilter.

Som guiden förtäljer:

Q70R: Toppklass där du får "allt"
Q60R: Mellanklass där du alltid offrar något men behåller någon form av kvalitetsnivå

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mpaso:
Skrivet av knuut:

@Laxpudding: Hur förhåller sig Sony KD55XG8505BAEP mot Samsung Q60R

Har inte testat dem själv utan endast sett dem i andra sammanhang. Så mellan tumme och pekfinger samma bildkvalitetsnivå. Skillnaden ligger därför mer i finesser och funktioner samt paneltyp.

Samsung Q60R: garanterat VA. 55 tum är 120 Hz-paneler och den bättre TV:n på spelfunktioner som VRR och 120 Hz-signal. TizenOS. HDR10+

Sony XG85: troligtvis IPS. Inte en trolig kandidat för 120 Hz. Saknar VRR och har högre latens. Android TV 8. Dolby Vision och eARC.

Permalänk
Medlem

JAG SKA SPELA FIFA SAMT KOLLA PÅ CNN NEWS, KAN JAG KÖPA C9 UTAN ORO FÖR INBRÄNNING JA ELLER NEJ????

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med livslängd för oled och led? Läst att LG pratar om 100 tusen timmar men hur är det i praktiken?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BIRDIE13:

Hamnade 2a i kön till Elgiganten så fick tag i en LG C9. Ca. 15 exemplar framme i butik dock så var alla "optimerade" vilket blev 800kr extra. Försäljaren kunde efter lite tjat gå och kolla om det fanns någon som inte var optimerad på lagret och kom tillslut ut med en. Tänkte sätta upp den där den ska sitta först och sedan pilla lite försiktigt om den inte redan duger från början. Är jag fortfarande missnöjd så beställer jag den tjänsten vid ett senare skede.

El-gigantens "optimering" är inte värd att betala för. Kan de visa en mätrapport vad de gjort med just din TV, knutet till serienumret, då är det kanske något annat. Men jag tvivlar på det.

Hittills har "optimeringen" El-giganten säljer varit ett papper med samma inställningar som de lägger in på alla apparater med samma modellnummer. Det kan du själv göra genom att googla och titta på tester från exempelvis rtings. Då vet du också att den som gjort jobbet kan sin sak.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BecaHa:

JAG SKA SPELA FIFA SAMT KOLLA PÅ CNN NEWS, KAN JAG KÖPA C9 UTAN ORO FÖR INBRÄNNING JA ELLER NEJ????

Nja?

Ifall du känner oro eller inte kan vi nog inte svara på. Men för att få inbränning behöver du titta på CNN fem timmar om dagen i fem år och spela FIFA fem timmar om dagen i fem år. Vilket 14 timmar till annat varje dygn.

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Ifall det är rädslan och oron som är det besvärliga, välj en LCD. Finns många som kan göra lika bra jobb som C9 utan risk för inbränning, till exempel Sony och Samsungs toppmodeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snyft:

Hur ser det ut med livslängd för oled och led? Läst att LG pratar om 100 tusen timmar men hur är det i praktiken?

I praktiken brukar en TV gå sönder på grund av att komponenter går sönder. Kondensatorer, kretskort etc. dör lång innan bildpanelen är slutkörd. Och de flesta verkar byta efter flera år eftersom det händer mycket med TV-apparater. Finns nya, spännande, bättre och större apparater.

100.000 timmar motsvarar för övrigt 5 timmar FIFA om dagen i nästan 55 år.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Där hamnar du i budgetklassen och kanske kan finna en mellanmodell ifall något pris går ned rejält. Annars är det ett typiskt för budgetklassen när kraven är blygsamma: din budget tillåter inte särskilt mycket valmöjligheter i vilket fall. Så i princip allting fungerar.

Finner du några lämpliga kandidater kan du alltid lista dem.

Sant, har kikat lite på följande, inget som får er exalterade men...
Men verkar inte som det verkar finnas något så lockande än... återstår lite och se om ni inte har några tips just nu..

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-50pus6504-12-sm...

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-50um7450pla-4k-led-5...

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/41596/samsung-55...

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Bildexpert 📺

@darippsta: Det enda man kan "garantera" med de valen är vilka smart-system du får och där SAPHI hos Philips svagare än TizenOS och WebOS från Samsung resp. LG.

Samsungen är troligtvis en VA-panel. LG:n brukar vara IPS men just 50-tummarna kan vara VA. Philips Oklart.

Men det är ungefär så mycket man kan dra slutsatser om.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding och @emilakered

Eftersom budgetklassen i princip inte rekommenderas undrar jag följande:

Vilka egenskaper kan man förvänta sig ska finnas i mellanklassmodellerna nästa år, som inte finns där i år (eller att bara ett urval finns helt eller delvis i år)?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Vad är det som igentligen skiljer alla philips the one modeller åt? kliar lagomt i köpfingret på hifiklubbens 58 tums modell istället för o köpa en samsung q60 55 tum för 2 papp till ifrån elgiganten...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LaoLao:

Eftersom budgetklassen i princip inte rekommenderas undrar jag följande:

Vilka egenskaper kan man förvänta sig ska finnas i mellanklassmodellerna nästa år, som inte finns där i år (eller att bara ett urval finns helt eller delvis i år)?

Man kan bli helnöjd med en TV i budgetklass! En bugdet-TV rekommenderas starkt ifall man saknar budgeten och behoven av en bättre modell.

Vad som däremot är svårt är att rekommendera en produkt i budgetklassen baserat på deras egenskaper. Väldigt svårt att säga att den ena eller den andre är bättre. Eftersom det enda man kan konstatera är (1) allt i mellanklassen är bättre på nästan allt och (2) man vet inte riktigt vad man får i vilket fall. Exemplarlotterier, otydligt vilken panelteknik det är och så vidare.

Nästa års mellanklassmodeller gissar jag i högre utsträckning får de nya spelfinesserna likt VRR för att matcha PS5 och nya Xboxen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NeoFlaMeR:

Vad är det som igentligen skiljer alla philips the one modeller åt? kliar lagomt i köpfingret på hifiklubbens 58 tums modell istället för o köpa en samsung q60 55 tum för 2 papp till ifrån elgiganten...

"The one" går jag igenom här med hur det skiljer sig på stativ och köpställen:
https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Du vet vilka finesser du får, likt P5-processorns bildbehandling och AndroidTV. Men du vet inte vilken panel det är.

Därför är Q60R ett mycket säkrare val. Där vet man precis vad man får.

Permalänk

@Laxpudding: enkelt trodde du..

Klev in på Elgiganten tidigare ikväll och fick presenterat både The Frame och Samsung 55" Q82R för 11 900 kr. Enligt personalen skulle jag inte vara i närheten av bildupplevelse med Q60R(enligt dem klarar den tydligen inte 120 hz?).

Som vanlig svenne-banan, med någorlunda smak, är det så pass stor skillnad?

Uppskattar din tid otroligt mycket, tack.

Mvh, Brightside

Permalänk

@Laxpudding: har du någon opinion om den här förutom att den är budget, stod att den har ips åtminstone någon annan rekommendation i prisklassen som är 65 eller över?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-75um7110plb-1316108....

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Vore någon av dessa ett bra inköp för en tv runt 50 tum i denna prisklass (max 6k)
Panasonic TX-55GX625E (5490) - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5148343
LG 49SM8200 (4990) - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5088166

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBrightside:

@Laxpudding: enkelt trodde du..

Klev in på Elgiganten tidigare ikväll och fick presenterat både The Frame och Samsung 55" Q82R för 11 900 kr. Enligt personalen skulle jag inte vara i närheten av bildupplevelse med Q60R(enligt dem klarar den tydligen inte 120 hz?).

Som vanlig svenne-banan, med någorlunda smak, är det så pass stor skillnad?

Uppskattar din tid otroligt mycket, tack.

Mvh, Brightside

Ja han är ju en säljare, men det stämmer i det stora hela. Frågan är vad du gillar. The Frame är lite som en Apple-pryl. Man betalar extra för en rätt bra grej med snygg design och lite häftiga finesser. Om du struntar i designen kan du få en kraftfullare och lite mer anonym pryl för samma peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Hej Laxpudding tack som fan för den utförliga guiden! Läst igenom alla sidor och kollat videon. Min fråga gäller Philips The One/PUS7304! Kollat avforums och enligt dem är 70" och ett par till VA-paneler. Om det då är VA-paneler som de skriver, kan kvaliteten variera kraftigt mellan olika VA-paneler eller är det endast lotteri i form av IPS/VA som gäller vid köp av dessa billigare modeller? Är det fortfarande värt att lägga till några tusen för att få en Q60R och vara säker på vad man får?

MVH

Permalänk
Medlem

LG C9 eller Samsungs Q950R (8K) (kommer om ett par minuter med bra pris via elgiganten, såg deras "preview)?

Främst till filmtittande men kanske lite PC spel också.. because bigger screen.

Vet att LG precis fått g-sync och samsung är väl freesync?.
Sitter på ett nvidia (dvs g-sync) grafikkort just nu men det är inte avgörande, har rätt fet monitor redan nu, på 165 hz dessutom.

Så.. LG C9 serien eller Samsungs 8K? Eller finns det bättre alternativ?

edit: Wtf elgiganten? Nåt j*vla kösystem för att ens få komma in på hemsidan. "Din beräknade väntetid är: mer än en timme". Elgiganten kan äta s*it, det får bli nån annan firma.

Permalänk
Medlem

Är LG Oled c9 55" bra för spel och film?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk

LGC9?

Jaha, nu dök denna upp på E-giganten: LG 55" 4K OLED TV C9 OLED55C9 för 12 990, är det ett monster?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MrBrightside:

Klev in på Elgiganten tidigare ikväll och fick presenterat både The Frame och Samsung 55" Q82R för 11 900 kr. Enligt personalen skulle jag inte vara i närheten av bildupplevelse med Q60R(enligt dem klarar den tydligen inte 120 hz?).

55 tum och uppåt Samsung RU8 och Q60R klarar 120 Hz och VRR. 49 och 43 tum gör det inte. Lätt att blanda ihop

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DaimaoAmon:

@Laxpudding: har du någon opinion om den här förutom att den är budget, stod att den har ips åtminstone någon annan rekommendation i prisklassen som är 65 eller över?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-75um7110plb-1316108....

Den är 75 tum vilket är anmärkningsvärt. Som skrivet – budgetklassen och det går inte att peka ut något speciellt, utan mest hoppas att exemplaret svara mot förväntan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

55 tum och uppåt Samsung RU8 och Q60R klarar 120 Hz och VRR. 49 och 43 tum gör det inte. Lätt att blanda ihop

@Laxpudding: tack! Vad säger du om Q82:an? Har försökt googla, men den verkar inte ha funnits på marknaden speciellt länge, så har själv svårt att läsa mig fram till om det vore ett klokt beslut..

Mvh, Brightside

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wezter96:

@Laxpudding
Vore någon av dessa ett bra inköp för en tv runt 50 tum i denna prisklass (max 6k)
Panasonic TX-55GX625E (5490) - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5148343
LG 49SM8200 (4990) - https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5088166

Budgetklass mot mellanklass igen!

Panasonic GX6 är såvitt jag vet en specifik produkt för Power-kedjan och är i princip GX7. LG SM82 är mellanklass där du vet vad du får.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrBrightside: Samsung Q82 - Toppklass! Ett givet val om allt annat du tittar på är mellanklass eller budgetklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Är LG Oled c9 55" bra för spel och film?

Skickades från m.sweclockers.com

Har en c7 55" och den är helt amazing, du kommer bli grymt nöjd med en c9 skulle jag tro!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Känner du till om det finns några problem med t.ex. banding eller liknande på LG OLED 55" eller 65" varianterna, d.v.s. i stil med hur t.ex. Dell S2716DG hade banding problem medan Dell S2416DG inte hade det p.g.a. två olika paneler (p.g.a. olika storlekar)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII