Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som kan rådge mig i hur jag kan få till ett vettigt ljudsystem?

Permalänk

Någon som kan rådge mig i hur jag kan få till ett vettigt ljudsystem?

Okej, så jag vill ha ett smidigt ljudsystem som jag kan koppla upp alla mina enheter till, dvs dator, tv, lpspelare samt mobil (bluetooth). Eftersom att platsbristen är ett faktum och budgeten är hyfsat tajt har jag mer eller mindre uteslutit en rejäl förstärkare och golvhögtalare, tänker mer att jag vill ha en soundbar. Är det möjligt att koppla upp allt mot en soundbar? Dom brukar ju inte direkt ha många anslutningsmöjligheter. Lpspelaren jag har är en gammal en med RCA kablar, så det gör väl det hela ännu svårare. 🤔 Någon som har några tips? Kanske finns någon annan smidig lösning som jag inte ens känner till? Är inte alls så haj på detta 😅

Permalänk
Medlem

Finns väl en och annan soundbar som borde klara dina behov.

Denna har t,ex 3 HDMI ingångar så dator och tv kan anslutas. Köp en RCA-3,5mm adapter så ansluter du in även din LP-spelare. Bluetooth finns för mobilen. Huruvida det är ett bra köp i övrigt får du kolla upp själv men anslutningarna bör räcka.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4505133

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiesekorre:

Finns väl en och annan soundbar som borde klara dina behov.

Denna har t,ex 3 HDMI ingångar så dator och tv kan anslutas. Köp en RCA-3,5mm adapter så ansluter du in även din LP-spelare. Bluetooth finns för mobilen. Huruvida det är ett bra köp i övrigt får du kolla upp själv men anslutningarna bör räcka.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4505133

Kan vara värt att nämna att han med stösta sannolikhet inte kan koppla in sin skiv-spelare direkt i soundbaren då de ofta kräver RIIA-steg.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Finns väl en och annan soundbar som borde klara dina behov.

Denna har t,ex 3 HDMI ingångar så dator och tv kan anslutas. Köp en RCA-3,5mm adapter så ansluter du in även din LP-spelare. Bluetooth finns för mobilen. Huruvida det är ett bra köp i övrigt får du kolla upp själv men anslutningarna bör räcka.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4505133

Tack för tips, men som talaren nedan säger blir det nog problem med lpspelaren ändå, dom brukar ju behöva förförsärkare... Kanske får köpa mig en ny lpspelare... 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Kan vara värt att nämna att han med stösta sannolikhet inte kan koppla in sin skiv-spelare direkt i soundbaren då de ofta kräver RIIA-steg.

Ja, precis. Har väl dessutom en sån där kabel för korsning. Finns väl lpspelare som man kan ansluta med HDMI kabel nu för tiden, kanske får införskaffa en sådan.. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en hyfsad riaa på kjell.co för en femhundring.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lilakattbajs:

Ja, precis. Har väl dessutom en sån där kabel för korsning. Finns väl lpspelare som man kan ansluta med HDMI kabel nu för tiden, kanske får införskaffa en sådan.. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är väl nästan som att svära i kyrkan

Samtidigt så inser jag att jag gör exakt samma mad signalen från min analoga skivspelare...
Digitaliserar den i mitt Marantz försteg (DSP) ... skäms 😅

Vad snackar vi om för budget egentligen? 5-10-15k?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Det där är väl nästan som att svära i kyrkan

Samtidigt så inser jag att jag gör exakt samma mad signalen från min analoga skivspelare...
Digitaliserar den i mitt Marantz försteg (DSP) ... skäms 😅

Vad snackar vi om för budget egentligen? 5-10-15k?

Kabel för jordning heter det ju, autocorrect 😅
Ja, Det är ju inte helt lätt dock att få till något som funkar när man blandar så gammal teknik med ny..
Well, budgeten är som sagt ganska stram. I och med att grannarna redan har klagat på min höga musik behöver jag inga värsting högtalare, vill bara ha något smidigt som funkar bra. Tänker mig väl max typ 5000, om det ens är möjligt. Alternativ får jag väl uppgradera mig i flera steg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lilakattbajs:

Kabel för jordning heter det ju, autocorrect 😅
Ja, Det är ju inte helt lätt dock att få till något som funkar när man blandar så gammal teknik med ny..
Well, budgeten är som sagt ganska stram. I och med att grannarna redan har klagat på min höga musik behöver jag inga värsting högtalare, vill bara ha något smidigt som funkar bra. Tänker mig väl max typ 5000, om det ens är möjligt. Alternativ får jag väl uppgradera mig i flera steg.

Skickades från m.sweclockers.com

För den budgeten så skulle jag föreslå en limpa som har de anslutningar du behöver. Håll utkik på de stora tillverkarna imorgon, black friday.

Ska du bygga i flera steg så skulle jag säga att du måste upp till 10k för en stärkare och ett par vettiga små monitor högtalare. (Där skulle jag kunna tänka mig att starta)

Ett annat alternativ kan vara att leta beggat. Går att göra ordentliga kap på blocket med beggade hembiopaket
Exempel
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/monitor_audio_rs6__r...

Pruta ner till 5k så är du hemma

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Finns en hyfsad riaa på kjell.co för en femhundring.

Kan jag sätta en riiaförstärkare på en soundbar ens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trigger:

För den budgeten så skulle jag föreslå en limpa som har de anslutningar du behöver. Håll utkik på de stora tillverkarna imorgon, black friday.

Ska du bygga i flera steg så skulle jag säga att du måste upp till 10k för en stärkare och ett par vettiga små monitor högtalare. (Där skulle jag kunna tänka mig att starta)

Ett annat alternativ kan vara att leta beggat. Går att göra ordentliga kap på blocket med beggade hembiopaket
Exempel
https://www.blocket.se/annons/norrbotten/monitor_audio_rs6__r...

Pruta ner till 5k så är du hemma

Ja.. Jag har förvisso redan ett par golvhögtalare som har fint ljud samt en gammal förstärkare från 75. Så om jag hade kunnat hitta en hyfsat billig och liten förstärkare som har de anslutningar jag behöver hade väl det varit bra, men känns ändå mer lockande med en soundbar med tanke på platsbristen 🤔 förstärkare och golvhögtalare är inte alls platseffektivt 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lilakattbajs: Tänkte snabbare än bra. Den har ju bara RCA ut, så det blir ju knasigt. Min Lp är kopplad till Logitech z906 och den har ju rätt ingång. Funkar helt ok i ett mindre rum.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

@lilakattbajs: Tänkte snabbare än bra. Den har ju bara RCA ut, så det blir ju knasigt. Min Lp är kopplad till Logitech z906 och den har ju rätt ingång. Funkar helt ok i ett mindre rum.

Aha, haha. Blev lite fundersam. Vad för ingång använder du då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lilakattbajs: Jag har Kjells riaa mellan lp och z906. Den har rödvit rca ingång.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lilakattbajs:

Ja.. Jag har förvisso redan ett par golvhögtalare som har fint ljud samt en gammal förstärkare från 75. Så om jag hade kunnat hitta en hyfsat billig och liten förstärkare som har de anslutningar jag behöver hade väl det varit bra, men känns ändå mer lockande med en soundbar med tanke på platsbristen 🤔 förstärkare och golvhögtalare är inte alls platseffektivt 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, inte platseffektivt.. men roligare

En hel anläggning för 5 papp går inte om man vill ha nåt som låter vettigt.

Lägsta nivå för en bra limpa eller stärkare + små högtalare som är ok så minst 10k

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Nej, inte platseffektivt.. men roligare

En hel anläggning för 5 papp går inte om man vill ha nåt som låter vettigt.

Lägsta nivå för en bra limpa eller stärkare + små högtalare som är ok så minst 10k

Mjo, kanske det. Hittade dock en jbl bar med riktigt bra rabatt och lagom med anslutningar nu på black Friday. Har testat den tidigare och den har ändå bra ljud, så jag slog till. Får väl helt enkelt skaffa en ny lpspelare med bluetooth eller något. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Farbror Barbro på Nilecity har alla svaren. Slå honom en signal!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lilakattbajs:

Mjo, kanske det. Hittade dock en jbl bar med riktigt bra rabatt och lagom med anslutningar nu på black Friday. Har testat den tidigare och den har ändå bra ljud, så jag slog till. Får väl helt enkelt skaffa en ny lpspelare med bluetooth eller något. 😅

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju skaffa en riaadel och koppla den till en blåtandssändare om du absolut måste köra som du verkar vilja.
Jag har bara lite svårt att förstå hur man kan vilja offra ljudkvaliten men vi är olika...
Personligen så hade jag däremot inte ens funderat på att spela lp "på riktigt" ens om jag haft sånt kvar utan jag hade rippat dem och spelat från hdd och låtit grammofonen stå där som en inredningsdetalj utan att behöva kopplas in i ljudsystemet.
Det finns tom de som bygger in en musikserver i grammofoner eller nån annan "vacker" pryl för in med en hallonpaj så kan man strömma och vill man ansluta med ljudkabel eller digitalt så har Hifiberry delar som löser det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.