Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns alltså inget existerande på marknaden som kan köra 4K i mer än 60 Hz med nuvarande 18 Gbps-HDMI-utrustning. Eftersom det är taket för 18 Gbps.

Sant men tråden på lgcommunity lade i varje fall upp det som om att båda klarar 120/4K/SDR men endast C9 klarar 120/4K/HDR (i teorin).

För mig så verkar det underligt då båda har 2.1. Kan kanske vara så att LG medvetet väljer att göra såhär eller att a7 på något sätt inte räcker till där? Eller så har någon förväxlat det med HFR som är nytt för a9.

Oavsett så köper man funktionerna i säcken.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TuHack: Det som var nytt för 2018 och A9 var förmågan att hantera 4K/120-material i processorn. Något som A7-2018 inte kan.

Huruvida B9 får 48 Gbps FRL återstår att se. Det ska ha förmågan enligt LG:s eget material, men det är aldrig något som är uttryckt i klartext.

Permalänk
Medlem

Någon som vet som Sweclockers TV-köp guide kommer att uppdateras inför BF?

Permalänk
Medlem

Var en på youtube som rekommenderade C9 över B9 enbart på den faktorn att firmware normalt blir uppgraderad på C-varianten men kanske inte på B-varianten. Tydligen ska så vara fallet med, tror jag det var, "Black crush" issues för 2018 modellerna, att C-varianten fick en update som löste det medans B-varianten inte har fått det.

Vet inte om det stämmer dock och om det är värt att tänka på (verkar vara många som lutar åt B9 i dagsläget så tänkte jag skulle ta upp det iaf).

Skrivet av kusk0r:

Någon som vet som Sweclockers TV-köp guide kommer att uppdateras inför BF?

Ja det kommer den bli, Laxpudding har konfirmerat att den är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinkansen:

Jag skrev ordinarie pris. Det skiljer cirka 5100 SEK mellan de ordinarie prisen av någon anledning. Vilket i min värld tyder på att 17k SEK på svenska sidan inte är en fantastisk deal.

Kan vara olika skatt och moms regler mellan Sverige och Danmark som gör det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Du kan få en 65a lg på netonnet för 19990kr den stora frågan är om du ska ha a9 eller nöjer dig med a7 processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Du kan få en 65a lg på netonnet för 19990kr den stora frågan är om du ska ha a9 eller nöjer dig med a7 processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

16990kr för OLED65B9 på Komplett!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

LG 65" OLED Smart TV OLED65B9 idag eller vänta på TCL 75" FALD 2020 ?
Kommer stå på flera timmar om dagen (barn TV och TV-spel) och risk för inbränningar ...

Förresten vilket väggfäste passar LG bra ? Hur sitter data och strömkontakterna? vinklade neråt?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Bildexpert 📺

@moire: Du kan alltid vänta på en bättre modell. Brukar mest vara en fråga om hur missnöjd/trött man är på sina gamla.

Permalänk

@Laxpudding:

Väntat på en tv som klarar av 4k120hz och har gsync/freesync/vrr I många år nu. Var nära att klippa en qled förra året, men hdmi 2.1 fick mig att vänta in årets modeller med det.

Var nära o köpa en b9 innan jag fick reda på att den ej stödjer 4k120hz +hdr, medan c9 gör det. Det har alltså endast med processorn o göra inuti tvn? Finns det någonstans där lg nämner detta egentligen? Tycker det är oerhört dålig info.

Måste vara fler än jag som grubblar över detta eller helt enkelt ej vet om detta problem. Vet att du redan pratat om detta tidigare i denna tråd, men finns det någon info från lg själva? Endast läst det deras kundtjänst svarade på, men även sett andra kundtjänstsvar sedan tidigare som inte alls stämmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pellefant: Det finns ingen normal källa som kör 48 Gbps FRL ännu. Så vad som fungerar i fråga om 4K/120 eller inte skulle jag säga fortfarande är helt öppet. Ingen utanför testlabben kan testa eller verifiera den här funktionen ännu. Eller hur väl hårdvaran fungerar när funktionen väl blir tillgänglig.

Så är det mycket viktigt med 48 Gbps FRL, hoppa över denna rea och vänta till uppgifterna är bekräftade. Vilket mycket väl kan innebära att BF 2020 är rätt reaperiod

Permalänk

Hijackar tråden lite, är detta ett bra köp ? Är riktigt sugen på att slå till men vet inte om jag klantar mig genom att vara för tidigt ute : https://www.komplett.se/product/1140534/tv-ljud-bild/tv-video...

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Bildexpert 📺

@HumanDecoy: Alla OLED:s är "bra köp" – förutsatt att du väljer en modell med produktegenskaper som matchar det du är ute efter. Här är en tråd med frågan om just Philips OLED mot LG:s OLED, de som brukar kriga om det lägre priset.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1576877-koprad-oled-lg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Hijackar tråden lite, är detta ett bra köp ? Är riktigt sugen på att slå till men vet inte om jag klantar mig genom att vara för tidigt ute : https://www.komplett.se/product/1140534/tv-ljud-bild/tv-video...

Jag slog till på 55 '' versionen redan nu då Komplett kör med prisgaranti i 60 dagar.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk

@kikoelz: Jag var lite taggad på samma tills jag läste att prisgarantin inte inkluderar kampanjer, alltså antar jag att om någon har ett bättre BF pris så spelar det ingen roll ?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem

Jag har själv en 65 tum c9 och utifrån mina och andras erfarenheter på avforum skulle jag faktiskt avråda att köpa just 65 tummaren pga vertical banding. Spelar man mycket så är det väldigt distraherande att ha tydliga vertikala linjer i skärmen i när man flyttar kameran alla grå scener eller mörka scener. Det verkar som att detta är vanligast bland just 65 tummarna och inte förekommer i samma grad hos 55 tummare och 75 tummare. detta är vad jag ser:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=owwlQrGSrwQ&f...

I övrigt är det en fantistiskt tv. önskar dock att jag köpt en 55 tummare istället och sluppit detta. min 55 tums b6 var mer eller mindre perfekt.

Permalänk
Medlem

Nu får ni ursäkta lite dumma frågor.

Jag är inne på LG 55 eller 65 tum C eller B varianten och undrar när 4k 120hz HDR frågan kan tänkas bli relevant. Vissa menar att B9 modellerna skulle klara av 4k 120hz utan HDR.

Men gäller detta att man vill spela pc spel i 4k 120hzl? Räknar man bort kanske CS så är det väl knappt någon hårdvara som kan driva spel i 120hz.

Det finns väl knappt någon material i 4k 120hz? Eller menar man typ "motion interpolation" knäpp där källan är 60hz men du får kanske mer flytt i snabba scener på en 120hz tv som använder tekniken på ett bra sätt?

Eller handlar det mer om att typ handla en "future ready" produkt som är redo för features som du kanske kommer att sakna om fem åt när din tv ska kanske ändå bytas ut?

Permalänk
Bildexpert 📺

@kusk0r: Nu är det inte klart om B9 har den begränsningen eller inte. För mig låter hela diskussionen som en typisk blomning när personer med olika information och olika tolkningar av informationen försöker sig på att förklara ett skede som ännu inte är helt bekräftat.

4K/120 är relevant för framtiden i första hand. Finns ännu inga källor som kan köra 48 Gbps FRL över HDMI eller detaljerade planer på tjänster som har det som mål.

Du ska kunna köra B9 i 120 Hz i 1440p och 120 Hz för spel. Fungerar utmärkt det med.

Permalänk
Medlem

Fan, 39900:- för 77C9 är såklart MYCKET pengar men ändå "all time low" för den storleken.
SUGEN!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102559

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

@kikoelz: Jag var lite taggad på samma tills jag läste att prisgarantin inte inkluderar kampanjer, alltså antar jag att om någon har ett bättre BF pris så spelar det ingen roll ?

Fast kan man räkna Black Friday som en kampanj tro?

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera HDTVTest om ni letar riktig fakta om OLED apparater. Jag är inte själv något proffs på området men snubblade över länkar dit väldigt ofta när jag läste igenom trådar och reviews.

Kanske kan just denna videon vara intressant :

Rekommendationen är att gå med C9, sen är det upp till var och en om man anser att argumenten är värda de extra pengarna.

Personligen chansade inte jag utan köpte C8 förra året och kan inte vara mer nöjd.

Även Rtings kan vara intressant att ta en titt på, ex så har de denna videon om OLEd och inbränning.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@kusk0r: Detta är inte det enda forum där det råder förvirring kring produkterna. Här är ivaf svaret jag fick:

"Det enda som skiljer C9 och B9 är att C9 har en bättre processor, då a9 Gen2 gentemot B9 som använder a7 Gen2. Designen skiljer också något men utöver det är det samma specifikationer.

Klarar 4K/120hz/HDR (båda)
VRR: 40-120Hz (båda)
Gsync kommer att komma i en uppdatering inom kort till båda modellerna men är i dagsläget inte tillgänglig i norden.
Ljusstyrkan är samma på båda modeller
Panelen är inte "exakt" samma på dessa modeller.

Hoppas att detta är till hjälp för er och om ni har ytterligare frågor är ni välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning/Best regards
William D
LG Support Norden. "

Ta bara inte en supportkilles svar som LG's sanning.

Permalänk

@TuHack:

LG forumet säger annorlunda och många från lg säger att b9 ej har stöd för 4k120hz + hdr. A9 processorn stödjer det men tydligen ska a7 processorn i b9 ej kunna leverera detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Såklart bara för att man köpte en B9 igår så skyltar Elgiganten med att de kommer sälja C9 för samma pris. Grattis till er som fortfarande letar https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Såklart bara för att man köpte en B9 igår så skyltar Elgiganten med att de kommer sälja C9 för samma pris. Grattis till er som fortfarande letar https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/

Komplett hade 65" B9 modellen för 16990 kr som de sedan tog bort. Ångrar att jag inte slog till!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

OLED55C9 12 999
OLED65C9 19 999

QE65Q90R 19 999

https://www.elgiganten.se/cms/black-friday/black-friday/

Framförallt Samsungen är extremt prissänkt.

Det är andra inlägget jag ser som hävdar att Samsungen är prisvärd. Är denna verkligen ett bättre val än LG OLED65C9 för samma pris? Ser att Samsungen säljs normalt för 37K kr, men detta är en "QLED" skärm (d.v.s. vanlig LCD?)?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061161

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Det är andra inlägget jag ser som hävdar att Samsungen är prisvärd. Är denna verkligen ett bättre val än LG OLED65C9 för samma pris? Ser att Samsungen säljs normalt för 37K kr, men detta är en "QLED" skärm (d.v.s. vanlig LCD?)?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061161

C9 OLED alla dagar i veckan.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

@Icte: samsung är bra men sjukt överprisade, jag hade lätt valt c9

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Skumt att Elgiganten i Danmark tar motsvarande 17 000:- för LG 65" C9 när de tar 20 000:- i Sverige. Antar vi svenskar helt enkelt är dumma nog att betala mer.